בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי מנצח, באך או גראופנר?

המלחין החרוץ כריסטוף גראופנר התחרה עם באך על משרה בלייפציג, והקאמרית־הקיבוצית שיחזרה את התחרות ויצאה עם תוצאה מביכה. וגם: דיסק עם שש קנטטות מתוך 1,400 שכתב גראופנר

תגובות

לפני ימים אחדים חווה הקהל של הקאמרית הקיבוצית־נתניה, בקונצרט שהוגש במקומות שונים בארץ, התנסות לא־שגרתית: התזמורת, עם קבוצת זמרים סולנים ובניצוח מנהלה המוזיקלי שלו עד־אל, ביצעה יצירות מאת מלחינים גרמנים בני המאה ה–18. חלק מסקרן במיוחד באירוע: הנוכחים האזינו לשתי יצירות — האחת מאת גראופנר והאחרת מאת באך — מבלי שיגלו להם מי מהן היא מאת מי. אחר כך היתה הפסקה, ובאכסדרה הוצבה תיבת קלפי. הקהל התבקש לחוות דעתו, בהצבעה, איזו משתי היצירות ששמע היא היפה יותר.

אודיציה במאה ה–18: במועדים שונים בפברואר 1723 ניגשו גראופנר ובאך, בסדר זה, למין מכרז שנערך בלייפציג לשם בחירת מנהל ענייני המוזיקה ("קאנטור") של כנסיית תומס הקדוש בעיר. גראופנר היה הפייבוריט. במבחן בוצעו יצירות ווקאליות, שתיים של גראופנר ושתיים מאת באך, לשיפוטם של הבוחרים הממנים. אחת משתי היצירות שהגיש גראופנר (קנטטה ושמה "ממעמקים") ואחת מהשתיים שהגיש באך (מס' 23, ששמה "אתה אל אמיתי ובנו של דוד") הצטלצלו (לדעתי, זה היה ביצוע בכורה בישראל) בקונצרטים המדוברים של התזמורת הקאמרית הקיבוצית (ליודעי באך: הקנטטה השנייה שהוא הגיש לתחרות בלייפציג היא זו המקוטלגת כמס' 22 וכותרתה "ישו לקח אליו את השנים עשר").

באך חפץ במשרה באמת, ואף נימק זאת במכתב היסטורי מפורסם, ששרד: הוא היה מוכן לירידה במעמד מבחינת התואר והכבוד (מכהונת מנצח תזמורת החצר של הנסיך בעיר קיתן), משום שבעיר המסחר הסקסונית הגדולה לייפציג עמדו לפני בניו אופציות השכלה משופרות. אשר לכוונתו של גראופנר: אין לדעת אותה בוודאות, יש משערים שפנייתו לאודיציה היתה תמרון של משא־ומתן. עובדה היא שבעקבות הצלחתו במבחן בלייפציג מיהר מעסיקו האציל בדרמשטט להעלות את שכרו והבטיח לו את המשרה והמשכורת עד סוף ימיו. גראופנר נשאר אפוא בדרמשטט כ–50 שנה, עד מותו. בכל השנים האלה המשיך להנביע יצירות במרץ, כולן שרדו והן שמורות בספרייה בדרמשטט. באך נבחר למשרה, הבוחרים "נאלצו" לקחת אותו. הם לא יכלו לדעת שעשו בכך מהלך היסטורי.

איך עשויה השוואה בין באך וגראופנר להישמע באוזן עכשווית? תלוי איזה יצירות בוחרים. ברור למדי שמזווית האפקט המיידי — גם בימינו — "תחרות" בין המגניפיקט של גראופנר (יצירה זו זמינה להאזנה באינטרנט) ובין הקנטטה מס' 22 של באך, שאינה מהנוצצות שלו, תסתיים בניצחונו של הדרמשטטי; המגניפיקט שלו מוצלח יותר מקנטטה זו של באך. אם כך, איך עורכים תחרות משחזרת הוגנת? המנצח שלו עד־אל דאג ש"יהיו כוחות", כמו שאמרנו פעם במשחקי כדורגל שכונתיים: הוא בחר את קנטטה מס' 23 הנשגבת של באך, שהוגשה אף היא לתחרות, והעמיד אותה מול היצירה השנייה שגראופנר הגיש. כאמור — זו קנטטה ששמה "ממעמקים".

תוצאות התחרות היו מאלפות — משום שהיו מביכות. גראופנר ניצח בכל המקומות שבהם התזמורת הקאמרית הקיבוצית הופיעה. הקהל (שלא ידע, כאמור, מתי משמיעים לו מה) בחר תמיד במלחין הנשכח. הסבר מתקבל על הדעת: היצירה של גראופנר אקסטרוברטית, מרשימה בהיבטים שאפשר לכנות "רעש וצלצולים". הסבר נוסף, סביר מאוד: היא הושמעה שנייה בתור.

חגי חיטרון

המנצח שלו עד־אל: "בכל הקונצרטים היחס היה 5:1 עד 10:1 לטובת גראופנר. רוב האנשים שלא הכירו את היצירות חשבו שהיצירה שלו, שאותה העדיפו, היא מאת באך, וגם אלה שכן זיהו — העדיפו את גראופנר. בניסיונות דומים שעשיתי בקונצרטים בבלגיה ובגרמניה התוצאות היו זהות".

ההבדל בין מצוין לאלוהי

באך זכה לתהילת נצח, גראופנר הוא מלחין נשכח. מהו "באמת" טיב המוזיקה שהוליד? השנה הוציאה (בחברת CPO ), קבוצת "אקדמיה דניאל" האירופית־ישראלית, אף זאת בניצוח שלו עד־אל, מייסד הקבוצה, דיסק ובו שש קנטטות מאת גראופנר. שש — מתוך כ–1,400 שחיבר. שש היצירות שכונסו לדיסק כתובות לזמר באס ותזמורת קטנה, הסולן בהקלטה זו הוא הבאס הגרמני הוותיק קלאוס מרטנס, הנמנה עם צמרת זמרי הבארוק בימינו. הדיסק מציע אפוא מבט על פריו של המלחין אשר ידוע שוועדת האודיציה בלייפציג היתה מעדיפה אותו, בלי ספק, על פני באך.

התרשמות: לפי המבחר בדיסק, כריסטוף גראופנר לא ניחן במתת אלוה בכתיבת מלודיות; אף לא אחת מהמנגינות של האריות היא מה שמכנים באנגלית catchy tune ופיתולי המנגינות (בפי הזמר הסולן) נתפסים באוזניי, לפעמים, כמאמץ לכסות על העדר השראה בהמצאת החומר הבסיסי. מה כן? החומר שבוקע מהכלים מעניין מאוד, תוסס (מומלץ להאזין, למשל, לרצועה מס' 3, אריה ושמה "תצחקו לי", מתוך אחת הקנטטות. היא זמינה לטעימונת בכתובת הבאה:.

עוד אפשר לציין כי באחת הקנטטות משולבת פעמיים מנגינת כוראל ידועה מאוד (מכונה לפעמים "כוראל לאוהבים הצעירים") שגם באך השתמש בה. אצל גראופנר היא מוגשת בצורה שונה, מעניינת.

האם היעדרן של מנגינות לוכדות אוזן הוא היבט חשוב? באוזניי התשובה חיובית, אך לא כך לדעתו של המנצח שלו עד־אל, מומחה בארוק ותיק ומנוסה. לדבריו, התקשרות אמוציונלית ליצירות של גראופנר אמנם אינה מושגת מיד, אבל לאחר האזנות חזרות מתחברים לסגנון שלו ומבינים את חנו הרב (קבוצת "אקדמיה דניאל" של עד־אל הפיקה כבר שישה דיסקים מיצירות גראופנר). אולי המדגם שמובא בדיסק הזה עושה קצת עוול לגראופנר? נראה שלא. עד־אל מציין כי גם בלקטים אחרים גראופנר הוא כך: לא מלודיסט מובהק אלא מלחין מקצוען לעילא, שמצטיין בתיזמור ובהשגת שילוב של מוזיקה וטקסט.

"עוד לא נתקלתי ביצירה לא טובה של גראופנר, כולן בין מצוינות למדהימות", אומר עד־אל, אבל מוסיף כי "בכל זאת אין להשוות אותו לבאך. גראופנר הוא מן המלחינים הכי בולטים של התקופה, לצד טלמאן ולצד פאש. באך הוא אלוהי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו