בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסתם נגינה טובה לאמנות של ממש

שתי כיתות אמן פתוחות לציבור בסדנת כלי הקשת הבינלאומית "קשת אילון" היוו בשביל הקהל מפגש עם רזי המטבח המוזיקלי

תגובות

בשבוע שעבר נכחתי בקונצרט חגיגי של סדנת הקשתנים הבינלאומית "קשת אילון" שנערך בתל אביב. זה היה קונצרט חגיגי של משתלמים מקרב משתתפי הקורס, מול קהל של מאות, אירוע שעיקרו נגינת קטעי יצירות בסך, מהן שוליות בהחלט, אירוע שבו השיקול החברתי שאין לזלזל בו (גיבוש תורמים וטיפוח התדמית) הוא העומד בראש.

אתמול, לעומת זאת, נכחתי ב"דבר עצמו", בקיבוץ אילון. זו התנסות אחרת לגמרי, וחובבי מוזיקה רציניים רבים יודעים שלא כדאי להחמיצה. לא היה זה קונצרט, הפעם, אלא אירוע לימודי: שתי כיתות אמן פתוחות לציבור שנערכו ביום הלפני אחרון של הקורס (בשבועיים האחרונים היו שם כיתות אמן רבות כאלה, עם מדריכים שונים, ובקורס השתתפו יותר מ-30 משתלמים בני ארצות שונות).

שרית עוזיאלי

כיתות האמן הן אירוע יומיומי מובהק של הקורס: אלה שיעורים פומביים (חינמיים לקהל, אגב), שמהם גם המשתלמים עצמם וגם המאזינים לנגינתם יוצאים מועשרים; בשביל הקהל זה מפגש עם רזי המטבח המוזיקלי. באופן כמעט פרדוקסלי התברר – לא לראשונה כמובן - כי האזנה לקטעי יצירות (באך, בטהובן, ברהמס וסזאר פראנק, הפעם), בידי משתלמים צעירים שסופגים הערות ענייניות ולא תמיד רחמניות, היא חוויה מחדדת אוזניים ששקולה אפילו להאזנה לביצוע מלוטש מידי אמן מפורסם.

בבוקר הדריך יצחק רשקובסקי (עם הדגמות בכינורו), משתלמת מרוסיה (סונטה לכינור בלי ליווי של באך) ומשתלמת מספרד (פרק מסונטת "האביב" של בטהובן). זכינו לטעימה מהיסודות של נגינת באך (עקרונות שאינם תלויים באסכולה "בארוקיסטית" דווקא), ובנגינה מול קהל, הכל בסגנון הידידותי, המבדר והנוקב גם יחד של רשקובסקי.

אחר הצהריים הדריך חיים טאוב (בן 89, לשעבר הנגן הראשון של הפילהרמונית ושל רביעיית תל אביב ומורה שהעמיד אמני כינור מעולים), והפעם המשתלמים היו כנרים בדרגה מתקדמת, בעלי צליל יפהפה: אלירון צייגר, עם דניאל סרוסי בפסנתר, ניגן פרק מהסונטה של סזאר פראנק; קלארה דאנשן מצרפת, עם יבגניה לקרניק בפסנתר, ניגנה פרק מסונטה של ברהמס.

טאוב הירבה להשוות נגינת כינור לזמרה, וגם לא חסך מלים כדי להבהיר שמנגן על במה צריך לזכור שעליו להקרין את צליליו עד השורה האחרונה. את הפרק מתוך הסונטה בסול מג'ור של ברהמס תיאר כשיר אהבה של ברהמס, והתעקש לשמוע את הבעות האהבה ממומשות בידיה של הכנרת. יצאנו בהרגשה שקיבלנו הארה של מעבר – שיכול להיות מהיר עד כדי פליאה - מנגינה טובה סתם לאמנות של ממש.

כיתות אמן בסדנת כלי הקשת הבינלאומית "קשת אילון". מנהל ומייסד המפעל: גלעד שיבא. מנהל פדגוגי: הכנר יצחק רשקובסקי. אולם בר-אוריין בקיבוץ אילון, 5.8



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו