בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות השבוע: 25.9-19.9

תגובות

סלמונה רוסי ב״חדר חזרות״

הרדיו הבינתחומי 106.2 אף־אם, שישי, 10:00

מוזיקת בארוק איטלקית בעברית -הייתכן? כן, ביצירותיו של אחד המלחינים הראשונים ששילבו את התפילה היהודית ביצירותיהם: סלמונה רוסי איש המאה ה-16-17 (1570-1630), שפעל בתפר בין הרנסאנס לבארוק באיטליה. איש מנטובה, תושב הגטו היהודי בעיר ומחויב לענוד טלאי צהוב על שרוולו, רוסי היה בן זמנם של גדולי המלחינים ברנסאנס והבארוק המוקדם ועבד איתם והכירם - בין היתר ומעל כולם קלאודיו מונטוורדי. רוסי הלחין מדריגלים בסגנון מונטוורדי, יצירות כליות ברוח התקופה, וכן מוזיקה דתית יהודית בעברית ובראשה הקובץ ״השירים אשר לשלמה״ - משחק מלים בין שם המלחין בנוסחו העברי, שלמה, לבין שלמה המלך מחבר ״שיר השירים״. בתוכנית "חדר חזרות" ידון אלעד אוזן במלחין המיוחד הזה, ישמיע מיצירותיו, ודרכן יראה את חדשנותו ואת ההקשר הפוליטי של פעילותו ויצירתו.

באך וזלנקה

מצו, שישי, 23:30

האחד נהפך לסמל המוזיקה הבארוקית הגרמנית והקלאסית בכלל: יוהן סבסטיאן באך; השני - בוהמי שעדיין מבקש לפרוץ אל חזית הרפרטואר הבארוקי הידוע: יאן דיסמס זלנקה. בינתיים מי שמבצע את האחרון - כאן ״טה דאום״ שלו - הם בני ארצו, חברי ״קולגיום ווקאל 1704״. והם מוסיפים פתיחה של באך וקנטטה שלו מס׳ 214.

המלט

מצו, שבת, 21:30

כיף להיזכר: לא רק מלחינים צרפתים מהבארוק זוכים להחיאה בארצם, כולל העלאה והפקת ענק של אופרות שלהם מהמאה ה-18, אלא גם מלחינים רומנטים, לכאורה נגישים יותר - דוגמת אמברואז תומא. מרק מינקובסקי, מגלה ארצות של ממש בתחום הבארוק, חוזר למלחין הזה שהמוזיקה שלו קלילה ומלאת קסם, כאן באופרה ״המלט״ - עם ג׳ניפר לרמור.

רסיטל

מצו, ראשון, 21:30

ניקולס אנגליץ מציג ברסיטל שלו את אידיאל הפסנתר הרומנטי, בתקופה שהכלי השתכלל והתעדן ואיפשר את ההבעה הקסומה שלו כפי שמכירים אותה היום - ביצירות שופן - נוקטורנים ואטיודים; ושומאן: עם ״קרייזלריאנה״ שלו, וכן קטעים שהם נשמת הרומנטיקה: מ״תמונות ילדות״. אבל אנגליץ פותח באב הגדול של המקלדת המודרנית: באך, בסוויטה אנגלית (השנייה) וכן בכורל פרלוד.

״אלברט הרינג״

מצו, שלישי, 21:30

מיד אחרי מלחמת העולם השנייה החליט בנג׳מין בריטן, שעבר תהפוכות אישיות דרמטיות בעצמו בשנים אלה, לכתוב אופרה קומית דווקא - והתוצאה היא ״אלברט הרינג״, שהועלתה בבכורה בגליינבורן ב-1947. למרות היותה קומית עדיין נטועה האופרה, ככל האופרות של בריטן, בקונפליקט בין החברה השטחית והקונפורמיסטית לבין האינדיבידואל הלא מקובל שמנסה, לרוב ללא הצלחה, לשרוד בה.

מחולות סימפוניים. הפילהרמונית הברלינאית קפצה לפסטיבל לוצרן ושם ניגנה יצירה של רחמנינוב, ״מחולות סימפוניים״ - בניצוח המנהל המוזיקלי שלה סיימון ראטל (ארטה, ראשון, 19:25).

שעה קלאסית. סונטה מוקדמת של מוצרט (מי במול מז׳ור), קטעים של ברהמס, וסונטה (בסול מז׳ור) של שוברט - זו התכנית הקולעת ברסיטל של אדם לאלום, מ-2010 (מצו, ראשון, 23:05).

נאבוקו. ״נאבוקו״ ולא האופרה של ורדי? כן, הנה ההזדמנות להתוודע לעוד יצירה שנבוכדנצאר העתיק הוא גיבורה: האורטוריה ״נאבוקו״ של מיקלאנג׳לו פלווטי, מלחין קדום (בן המאה ה-17) מדרום איטליה - כאן מפסטיבל אמברונה לפני שנתיים (מצו, שני, 23:05).

בוניטשווילי חוזרת. חביבת הקהל הישראלי, ופסנתרנית נהדרת בעצמה, קטיה בוניטשווילי מגיאורגיה, ברסיטל מלפני כמה שנים בצרפת ובו יצירות ליסט וביניהן הסונטה שלו, סקרצי של שופן, ופרקי ״פטרושקה״ הווירטואוזים של סטרווינסקי (מצו, רביעי, 21:30).

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו