בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקלף החזק של סטיוון לי, האולם המפואר בזכרון יעקב

שלושת הפינאליסטים בתחרות רובינשטיין הופיעו בקונצרט השני ב"חגיגות פסנתר"; אולם "אלמא", מן היפים באולמות ישראל אם לא היפה שבהם, נחנך בסוף השבוע בזכרון יעקב

תגובות

יצר האדם (לרבות הח"מ) רע מנעוריו, וגם כאשר האירוע אינו תחרות, מטהו לבו לבחון ביצועי מוזיקה כעומדים זה לעומת זה, בתחרות כביכול. נסיבה מקלה: משתתפי שלושת הקונצרטים שאירגנה עמותת ארתור רובינשטיין בסוף השבוע היו שלושת הפינאליסטים בתחרות רובינשטיין האחרונה: בעל המקום השני, האמריקאי (ממוצא טיוואני) סטיוון לין, הקוריאני סונג ג'ין צ'ו (מקום שלישי) והמנצח, האוקראיני אנתוני ברישבסקי.

מעל ומעבר להיבט התחרותי, הקונצרט הראשון (ביום חמישי) היה מסעיר מבחינת התוכן: עם סקרלטי, באך וראוול בביצועים מעולים, עם "מוזיקה ריצ'רקטה" הנפלאה של ליגטי (תודה לאנתוני ברישבסקי ולמנהלת האירוע, עדית צבי), ועם פרפראות מפנקות בדמות דואטים לשתי זמרות מאת מנדלסון, ועוד.

הקונצרט השני לא התעלה לאותו גודש של חוויות, ובעיקר "סבל" מהעובדה שהמתח הביצועי והתוכני ירד במידת מה, לאחר ההתחלה. בראשית הקונצרט השני הטיל סטיוון לין קלף חזק: הסונטה בפה מג'ור ק' 332 של מוצרט. שבחיו של מוצרט כבר זומרו מיליוני פעמים, אבל מותר להזכיר שכל פגישה עם ביצוע טוב לסונטה זו, המגלמת פשטות נשגבת (המון תוצאה באמצעים מוגבלים) היא התעלות. כך היה גם הפעם. בהמשך הראה לין את כוחו גם בשופן — פולונז "הרואי" וסקרצו בדו־דיאז מינור (ביצועים מעניינים, לא רומנטיים, חפים כמו במוצהר מכל פאתוס ורגשנות). בחלק השני חבר סונג ג'ין צ'ו לארבעה נשפנים חברי התזמורת הקאמרית הקיבוצית לביצוע החמישייה של בטהובן להרכב זה. צ'ו הפגין את הפסנתרנות הבטוחה שלו, הנשפנים את מקצועיותם. לא נוצר מימוש מעניין או ביצוע מיוחד ליצירה החביבה.

אירוע אחר שהיה בסוף השבוע: חנוכת האולם המפואר החדש בזכרון יעקב, פרויקט שהגתה והגשימה לילי אלשטיין. האולם ("אלמא") בנוי בצורה מלבנית פשוטה (בעגה מקובלת לתיאור אולמות קונצרטים: "קופסת נעליים"). בעיניי, הוא מן היפים באולמות ישראל, אם לא היפה שבהם. באשר לאקוסטיקה: מוקדם לשפוט; אחד מיודעי הדבר סיפר לי שהכוונון האקוסטי התואם את הקונצרט המסוים הווקאלי תזמורתי ששמענו לא היה יכול להתבצע, בגלל עיכוב ארגוני. מדובר — חשוב להדגיש — בבחירת מצב מסוים של הקירות הניידים, לא בתוספת אלקטרו־אקוסטית.

גם את ה"דובדבן" של האולם לא שמענו, עדיין. זה אחד העוגבים הכי גדולים בארץ, ייצרו אותו בגרמניה ועלותו יותר מ-400 אלף יורו. בתוכנית הקונצרט אמש (קונצרט נפלא שכבר סוקר כאחד מהקונצרטים של תזמורת "קאמרטה" עם האנסמבל הקולי הישראלי) אין יצירות לעוגב. לאחר הסתייגויות אלה יש לומר שהאולם נשמע טוב בהחלט. האם עוד יעלה ל"טוב מאוד"? זה יתברר בקונצרטים הבאים שייערכו בו.

קונצרט שני ב"חגיגות פסנתר" מטעם עמותת ארתור רובינשטיין. משתתפים: שלושת הזוכים בתחרות האחרונה ונשפנים חברי התזמורת הקאמרית הקיבוצית. מנהלת אמנותית: עדית צבי. אולם הקונסרבטוריון בתל אביב, 7.11

חנוכת אולם הקונצרטים החדש "אלמא" בזכרון יעקב, בהשתתפות תזמורת קאמרטה, האנסמבל הקולי הישראלי. מוצאי שבת, 8.11

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו