תזמורת הבארוק ירושלים: כשהרוח והנפש מתבלבלים

הרעיון של תוכנית קונצרט פתיחת העונה של תזמורת הבארוק ירושלים עלול לבלבל לרגע: מדובר בשלוש יצירות בארוקיות, אבל אף לא אחת מהן נשמעה כך בתקופת הבארוק

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חגי חיטרון

הכותרת הנ"ל קשורה לקונצרט פתיחת העונה של תזמורת הבארוק ירושלים, שהתקיים בתל אביב, בדרך המפותלת הבאה: קונצ'רטו שהרכיב אבובן קנדי בן זמננו ושמו ברוס היינס מקטעי יצירות של באך, מעתיק בשניים מפרקיו קטעים אינסטרומנטליים מבריקים, דמויי קונצ'רטו, מתוך הקנטטה לאלט מס' 35 של באך ששמה "הרוח והנפש מתבלבלים". בגרסה של היינס ניתן תפקיד סולו תובעני לאבוב, שהוגשם בנגינתו של אביעד גרשוני.

הרוח "מתבלבלת"? אכן, הרעיון של תוכנית הקונצרט הזה עלול לבלבל לרגע: מדובר בשלוש יצירות בארוקיות, אבל אף לא אחת מהן נשמעה כך בתקופת הבארוק. מלבד מעשה המרכבה הנ"ל של היינס בוצע במחצית הראשונה של הערב קונצ'רטו מאת אייביסון, בן תקופת הבארוק, שעיבד סונטות לצ'מבלו של סקרלטי. זה היה בהחלט החלק המשמעותי של הערב מבחינת האפקט העיבודי, באשר הציג את הסונטות של סקרלטי בלבוש שונה ומעניין.

במחצית השנייה של הערב בוצעה יצירה ליתורגית ארוכה והיא "וספרה" ("תפילת ערבית") מאת פרגולזי, שהורכבה (בימינו) מיצירות ווקאליות ליתורגיות נפרדות שהגאון האיטלקי הצעיר חיבר, בשנים שונות. התקבלה יצירה ארוכה עד ארכנית, אבל כוללת קטעים אחדים שמוצדק לתארם כעוצרי נשימה ביופיים, מימושים של ההבטחה שהשם "פרגולזי" מייצג. ליפעה הפרגולזית התחברה הזמרת דניאלה סקורקה, בסופרן הרך והמפנק שלה, המופק בטוב טעם (זמרה שרוממה את רמתו של האירוע כולו) ומקהלת "עדי" (בהדרכת עודד שומרוני), שעמדה במשימה ברמה מרשימה.

מה יש לומר על ביצועיה של תזמורת הבארוק עצמה, בערב זה? אפשר לומר שתלכיד הקשתנים של התזמורת הגיע פעמים לא מעטות בעבר להישגים טובים במידה ניכרת ממה ששמענו אתמול. עוד יש לומר שקונצרט מעניין זה של תזמורת הבארוק יתקיים שוב ביום חמישי (13.11) באולם ימק"א בירושלים.

תזמורת הבארוק ירושלים, עם מקהלת "עדי" ועם הסולנים דניאלה סקורקה (סופרן), אביעד גרשוני (אבוב) וקשתנים מקרב התזמורת. מנצח ומנגן בצ'מבלו ובעוגב: דוד שמר. אולם הקונסרבטוריון בתל אביב

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ