בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לוח קונצרטים: 19.11 עד 25.11

2תגובות

תזמורת קאמרטה. מנצח: רונן בורשבסקי. סולנית: הזמרת היפאנית מארי מורייה (Mari Moriya). רוב התוכנית בארוקית (פאש, אריוסטי, סקרלטי), ותישמע גם יצירה מאת נעמה תמיר (ילידת 1984). מחר ב-20:30, ביום ששי ב-13:00 וביום ראשון ב-20:00 במוזיאון תל אביב. ביום שני בכרמיאל.

"הספר מסביליה". פתיחת העונה באופרה הישראלית: האופרה של רוסיני מועלית בניצוחם של עומר מ. ולבר ודוד זבה (חליפות) ובבימוי קתרינה טלבאך (הפקה שהוצגה ב"דויטשה אופר" בברלין). שרים זמרים מחו"ל ומהארץ. ביום ששי (הפעם ב-13:00), וגם במוצאי שבת, ביום שני וביום שלישי (בכל הימים האלה ב-20:00) במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.

ויליס רוברטס

תזמורת בארוקדה. מנצח: אנדריאס מוסטונן, מוסיקאי אסטוני הידוע היטב בארץ, ככנר וכמנצח. לצד הנגנים שרים זמרים מטובי כוחותינו ובהם קלייר מגנג'י ויעלה אביטל. בבין השאר תבוצע הקנטטה מס' 196 של באך ("אלוהים זכרנו", לפי תהלים קט"ו). מחר באולם וייל בכפר שמריהו, בשבת ב-12:00 בכנסיית "קרית יערים" באבו-גוש (כנסיית הפסטיבל) .

הרקוויאם של ורדי. מדובר בנוסח קאמרי מסקרן מאוד שהכין מוזיקאי גרמני בן ימינו. משתתפים ארבעה זמרים סולנים (ישראלים, ממיטב כוחותינו), מקהלה קאמרית - "האנסמבל הקולי הישראלי", וארבעה נגנים בלבד. מנצח: יובל בן עוזר. ביום שלישי במשכן העירוני לאמנויות ברעננה.

רביעיית "כרמל". רביעיית כלי הקשת פותחת את סדרת "מעבר לקשת", סדרה שבה חברי ההרכב (כנרת ראשונה: רחל רינגלשטיין, מרצה מרכזי: הוויולן והמוזיקולוג ד"ר יואל גרינברג) גם מנגנים וגם מדברים. הפעם חובר אליהם נגן הקלרינט רון זלקה לביצוע שתי חמישיות הקלרינט החשובות, זו של מוצרט וזו של ברהמס. ביום ששי ב-11:30 באולם הקונסרבטוריון ("שטריקר") בתל אביב, במוצאי שבת ב-20:00 במוזיאון העלייה הראשונה בזכרון יעקב, ביום שלישי ב-20:00 באולפן המרכז למוזיקה "משכנות שאננים" בירושלים.

רביעיית "אשר". הרביעייה האורחת מארה"ב (Escher) תנגן רביעיות מאת היידן (אופוס 50 מס' 6), שוברט ("רוזמונדה"), שוסטקוביץ' (מס' 15). הרצאה מפי ענת שרון: 19:45. במוצאי שבת במוזיאון תל אביב, ביום ראשון (תוכנית דומה) באולם רפפורט בחיפה.

Laura Rose

התזמורת הקאמרית הישראלית. מנצח וסולן בפסנתר: דוד גריילסהאמר, בקונצ'רטו ק' 456 של מוצרט. תבוצע גם הסימפוניה מס' 44 של היידן, ועוד. דברי הסבר, מפי הכנרת הראשונה אלינא גורביץ', יישמעו ב-19:45. זאת ביום שלישי במוזיאון תל אביב; תוכנית אחרת, בניצוח דורון סלומון,כוללת "מחולות הונגריים" מאת ברהמס ו"מחולות סלאוויים" מאת דבוז'ק וגם עיבודים למנגינות בלקניות שעשה האקורדיוניסט אמיל אייבינדר ובהם יופיע הוא עצמו כסולן עם התזמורת. זאת הערב במוזיאון תל אביב.

"הפסנתר בווינה". אירוע ראשון בסדרת קונצרטים מלווים בהרצאות מטעם האקדמיה למוזיקה בירושלים. הפעם ירצה ד"ר רון רגב, היצירות הן מאת שוברט ומאת ברהמס וינגנו פסנתרנים מקרב מורי האקדמיה והם אלן שטרנפילד ואירנה ברקוביץ'. הערב ב-20:00 באולם וייז בגבעת רם.

צ'לו ופסנתר בגלריה. הנגנים הם דיין יוהאנסן (Dane Johansen, הצ'לן של רביעיית "אשר") וויקטור סטניסלבסקי. התוכנית: ברהמס, שומאן, בטהובן ועוד. ביום שני בגלריה של מוזיאון תל אביב.

"פיאנו בנטף". באולם הקונצרטים שהותקן בלב ביתה של הפסנתרנית רויטל חכמוב ינגנו היא עצמה, הכנר גלעד הילדסהיים, הוויולן רומן שפיצר, הצ'לן הלל צרי. לב האירוע: רביעיית הפסנתר בדו־מינור מאת ברהמס. מחר ב-20:30 וביום שישי ב-12:30 ביישוב נטף (גישה: דרך אבו גוש).

שוחט עם מוסטונן. הפסנתרן גיל שוחט והכנר אנדריאס מוסטונן יבצעו סונטות לפסנתר וכינור מאת מוצרט, ועוד. במוצאי שבת במרכז עינב בתל אביב.

מוצרט ועוד. קונצרט זה של אנסמבל סולני תל אביב בניצוח ברק טל עם הזמרת הדס פארן אסיה כולל בין השאר את "אקזולטטה יובילאטה" ואת הסימפוניה מס' 29, של מוצרט, את "ריקודים רומניים" של ברטוק ועוד. ביום שלישי באודיטוריום "משען" בחולון.

שלוש בצוותא. הכנרת הדר רימון, הפסנתרנית נטשה טדסון (אמה) והצ'לנית נדיה דוד. התוכנית: שני טריו, והם אופוס 100 של שוברט והטריו של צייקובסקי. בשבת, 11:11, במועדון צוותא בתל אביב.

בעין כרם. בשחרית יופיעו הפעם ארבעה נגני באסון ובהם מאוריציו פאאז, במבחר עיבודים. בשבת ב-11:00 במרכז למוזיקה עדן-תמיר בעין כרם.

התזמורת הערבית־יהודית. עם תזמורת הצעירים, בניצוחו של תייסיר אליאס, ינגנו הפסנתרן מנחם ויזנברג ו הצ'לן הלל צרי. ביום ראשון ב-19:30 במכללת לוינסקי בתל אביב. שיחה עם ויזנברג ועם אליאס תהיה ב-18:00.

עוגב בבוקר. יובל רבין ירצה וידגים. הנושא: "מהי פנטסיה?" ביום שישי ב-10:15 באולם הכט באוניברסיטת חיפה.

פסטיבל עוגב. פסטיבל זה, בארגונה של הקסטודיה הפרנציסקאנית בישראל, מקיים קונצרטים במקומות אחדים בארץ, בכיכובם של נגנים אורחים. הערב ב-18:00 בבזיליקת הבשורה בנצרת, מחר ב-18:00 בכנסיית סן סלווטורה בירושלים העתיקה. כניסה חופשית.

התזמורת הסימפונית ירושלים. שני אירועים באותו יום בניצוחו של חן צימבליסטה: האחד הוא קונצרט לילדים, ב-17:00, השני מורכב מיצירות רוסיות פופולריות, בשעה 20:00, שניהם מחר באולם הנרי קראון בבירה.

בוקר ברמלה. שלושה נגנים והם הכנר אריה מרקו, הוויולן אלכסנדר תומרינסון והצ'לן שמואל מגן ינגנו את טריו "דיברטימנטו" של מוצרט ועוד. בשבת ב-11:30 בכנסייה האנגליקנית ברמלה.

הסימפונית ירושלים בהרצליה. על ביצוע קונצרטי לאופרה "נשף מסכות" של ורדי מנצח עמוס טלמון. בתפקיד הראשי: הסופרן יסמין לוי אלנטק. ביום שלישי בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה.

סדרת "הסופרניות". אירוע פתיחה לסדרה בעריכת הפסנתרן, הזמר והסטייליסט חגי יודן. הפעם תשמיע הסופרן שרון רוסטורף מבחר לידר, עם יודן בפסנתר. מחר בסטודיו של יודן ברחוב שוקן 27 בתל אביב. תיאום והזמנת מקום: 0524299441 (קרנית).

"דיוות". מופע הומוריסטי שבו הזמרות הילה בג'יו וקרן הדר שרות וגם מספרות על תלאות הקריירה, הפעם עם התזמורת הסימפונית חיפה בניצוח דוד זבה. במוצאי שבת באולם קריגר בחיפה.

סופרן ומרימבה. הזמרת עינת ארונשטיין ונגן המרימבה עודד גייצהאלס יופיעו במבחר לידר ועוד. במוצאי שבת ב-20:00 בבית הפסנתרן יונתן זק בתל אביב. טלפון לבירורים ותיאום 036023958 .

כיתת אמן. הצ'לן הוותיק רלף קירשבאום, בביקור בארץ, ידריך נגנים צעירים. היום, מ-10:00, במרכז למוזיקה משכנות שאננים בירושלים.

תזמורת הקמפוס. מנצח רוני פורת. התוכנית: נגנית קלרינט אורחת מיפן בקונצ'רטו של מוצרט, והסימפוניה הרביעית של ברהמס. מחר במרכז המוזיקה ביפו.

כלי קשת ומחול. הרקדן והכוריאוגרף ארקדי זיידס יבצע (לאחר נגינה חיה של קשתנים) את יצירת המחול שחיבר במסגרת פרויקט בין תחומי שנערך בצרפת ב-2013, ומכונה "תגובה ל- Dig Deep", יצירה לרביעיית מיתרים מאת המלחינה האמריקאית ג'וליה וולף (ילידת 1958). במוצאי שבת ב-20:00 ב"מחסן 2" בנמל יפו.

לילדים. תזמורת הבמה בניצוח שמואל אלבז מעלה מופע שביים דני ארליך ( הוא עצמו משתתף כשחקן) למוזיקה של אנה סגל. בשבת, פעמיים, ב-11:00 וב-12:30, במוזיאון תל אביב.

לילדים. קטעים מתוך "חליל הקסם" בניצוח רוני פורת ובהנחייתו, עם זמרים ישראלים והשחקן עמנואל חנון. ביום שלישי ב-17:30 בהיכל התרבות בתל אביב. לפני כן, ב-16:30, יתקיים טקס בהנחיית גיא מרוז לזכרה של אשת יחסי הציבור דליה מרוז (אמו), בהשתתפות הזמר דוד ד'אור.

-------------------------------------------------------------------------------------

הייחוד ביצירות מוצרט בסול־מינור - ומה פשר שמות התווים?

בסוף השבוע יהיה בבית דניאל בזכרון יעקב מרתון של שיחות עם הדגמות (בנגינה בפסנתר ובהקלטות) שבו מאירה המוזיקאית סמדר כרמי־גיברמן אחדות מהיצירות הנשגבות הרבות שחיבר מוצרט בסולם סול־מינור. כרמי־גיברמן: "קודם כל יש לציין שאחוז היצירות שכתב מוצרט בסולם מינורי הוא קטן מאוד, אבל כולן יצירות חשובות ביותר. חשוב גם להבין שהגובה האבסולוטי אקוסטי לא היה הגורם החשוב בבחירת הסולם - מלחינים מן הסתם ידעו שמבחינת מאזין שאין לו שמיעה אבסולוטית אין הבדל בין סול-מינור לפה-מינור, למשל. אם כך, איך נבחר סולם מסוים דווקא, לכתיבת יצירה מסוימת? זה היה עניין של מסורת, שהתחילה בתקופת הבארוק, מראשית תקופת הבארוק נערמו יצירות בעלות אופי מסוים —בסולמות מסוימים. דוגמה: 'קינת דידו' של הנרי פרסל.

"יש משמעות גם לשמות הצלילים, כפי שנקראו במזמורים הגרגוריאניים. הצליל הראשון במזמור היה במקור ut (בצרפת עד היום זה שמו של 'דו') ובמאה ה-17 הוסב ut ל'דו', כתחילת שם האלוהים Dominus ואין פלא ש-11 מתוך 17 המיסות של מוצרט הן בסולם דו מז'ור ('אלוהים גדול'), ושהאורטוריה 'בריאת העולם' של היידן מתחילה בצליל דו — לפני הבריאה אלוהים לבדו מילא את היקום (אגב, דו־מינור הוא הצד האפל של האלוהות, בטרם נוצר האור, במסורת הזאת). הצליל 'מי' בא מהמלה Mira, 'דבר פלא'; סול בא מ- Solve, 'לשחרר', 'להקל' (מכובד העוונות, מרגשי האשמה, מהכאב). מוצרט התחבר למסורת הזאת, למשל אריית הייאוש של פאמינה ב"חליל הקסם", שכתובה בסול-מינור. היחס המיוחד של מוצרט לסולם זה מתבטא באופרות שלו, בשירים, במיסות, ברקוויאם, וגם ביצירות כליות כמו הסימפוניה מס' 40 והסימפוניה מס' 25, שפותחת את הסרט 'אמדאוס' עם תמונת סליירי השוכב מתבוסס בדם בניסיון להתאבד, וכמובן החמישייה הנפלאה לכלי קשת, ק' 516".

יש איפיון מובחן ליצירות בסול-מינור של מוצרט, לעומת יצירות שחיבר בסולמות מינוריים אחרים?

מור כרמי

"ביצירות בסול-מינור אנחנו עדים למעמקים רגשיים תהומיים ומפתיעים ביותר שפורצים מתוך המוזיקה שלו מגיל צעיר מאוד, כמו מוסיקת אבל קורעת לב שכתב בגיל 11. גם היצירות בסולם דו-מינור — המיסה הגדולה, הקונצ'רטו לפסנתר מס' 24, ויצירות ברה-מינור — רביעייה מצמררת לכלי קשת, קונצ'רטו לפסנתר, האופרה 'דון ג'ובאני', והרקויאם, הן עמוקות רגש, אבל סול-מינור של מוצרט הוא מיוחד במינו, במיוחד בחמישייה עם שתי ויולות ק' 516, וגם רגעי סול-מינור ב'חליל הקסם', שאותו אקרין בבימוי הגאוני של אינגמר ברגמן .

ביצוע מומלץ של אחת היצירות בסול-מינור שאשמיע בסוף השבוע ב'בית דניאל': החמישייה ק' 516 בביצוע רביעית אלבן ברג עם ויולן נוסף. בביצוע מומלץ אחר של החמישייה, שזמין ביוטיוב, מנגנת קבוצה לא-מוכרת של צעירים, בקרנגי הול. ראו להלן:

מרתון מוצרט עם סמדר כרמי־גיברמן יחל ביום שישי ב-10:00 ויימשך כל היום, ואחר כך בשבת מ-09:00. לינה במקום אפשרית. מידע נוסף: 046399001 (ענת), 025332199 (סמדר).

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו