שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

המלצות השבוע 15.1 עד 21.1

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נעם בן זאב

בשידור חי: ראטל חוזר לאנגליה

מצו, חמישי, 21:30

ככה בונים קונצרט - ומי כמו המנצח סיימון ראטל, שבנה את הקריירה שלו על מוזיקה מהמיינסטרים של המאה העשרים, יודע לעשות זאת. ראטל בחר את אחד הזרמים הקובעים במוזיקה של המאה, האקספרסיוניזם, והשתית עליו את תוכנית הערב, "שישה קטעים לתזמורת" של אנטון וברן, מ-1910, פותחים: היצירה, בהשפעת ארנולד שנברג ובניצוחו בבכורה, מציגה גישה חדשה ומסחררת לצליל הסימפוני ולתפישה התזמורתית בכלל; ובהמשך הקונצרט, שלושה קטעים מהאופרה ״ווצק״ של אלבן ברג - מאוחרים מעט יותר, אבל באותה הרוח גם הם: ברברה האניגן, "מדונה הקלאסית״, שרה. בהתאמה תשיר האניגן את ״מסתרי המקאברי״ של ליגטי, יצירה שהיא אוסף קטעים מהאופרה שלו ״גראנד מאקאבר״ - רוח האקספרסיוניזם שורה גם על יצירה זאת משנות ה-70 של המאה הקודמת; ולסיום: ״פולחן האביב״ של סטרווינסקי. מסתורין, העל־טבעי, הפולחן, התת מודע, המהפכנות המודרניסטית - בכל אלה ספוגה התכנית הנהדרת הזאת. ראטל מנצח על התזמורת הסימפונית הלונדונית, בשידור חי מאולם ברביקן בלונדון.

סיימון ראטלצילום: אי־פי

ערב עם הרנונקור

מצו, שבת, 21:30

ביקור בקונצרטחבאו אמסטרדם עם אחד מגדולי המאה, המנצח האוסטרי ניקולאוס הרנונקור, בקונצרטים מהשנתיים האחרונות. תחילה במיסה סולמניס של בטהובן , בין יתר הסולנים הבאס ג׳ראלד פינלי. ואחר כך הסימפוניה החמישית של ברוקנר.

מוצרט חוזר לזלצבורג I

מצו, שני, 21:30

ניקולאוס הרנונקור ממשיך, הפעם עם מוצרט, ברפרטואר לא מקובל של המלחין: המוזיקה הדתית המוקדמת, וכאן ״ליטניות״ ק׳ 243 ומיסה ק׳ 262. הרנונקור, יחד עם האנסמבלים הותיקים שלו ״קונצנטוס מוסיקוס וינה״ ומקהלת ארנולד שנברג, החזיר את מוצרט לעירו הלא־אהובה: הקונצרט התקיים בקתדרלה הגדולה של זלצבורג בפסטיבל היוקרתי שם בקיץ לפני שנתיים.

מוצרט חוזר לזלצבורג II

מצו, שני, 22:45

ועוד מאותו פסטיבל, עוד מוצרט ומוזיקה דתית מוקדמת, ושוב מקהלת ארנולד שנברג - אבל כאן כבר עולם ביצועי אחר: קלאודיו אבאדו, שהיה אז בין החיים, ניצח, והוסיף גם את המיסה במי במול מז׳ור של שוברט.

אהבה לשלושה תפוזים

מצו, שלישי, 21:30

תמיד טוב לחזור לאופרה הקומית־אינטלקטואלית־פואטית של פרוקופייב לפי מחזה של קרלו גוצי, בו נקלעים לתסבוכת גדולה נסיך ונסיכה, המכשפה פאטה מורגנה, פנטלון ומלך תלתן שחור, ושלושה תפוזים עצומים. מצו חוזר להפקה הישנה של ג׳ילברט דפלו באופרה של פריז, עם תפאורה ותלבושות של ויליאם אורלנדי, בעיבוד לאנגלית של טום סטופרד, ועם ז׳וזה ון־דם, באטריס אוריה־מונסון, ואחרים.

״מולדתי״

מצו, רביעי, 21:30

הזדמנות להאזין לאם כל הפואמות הסימפוניות וסמל המוזיקה הלאומית במאה ה-19: המחזור ״מולדתי״ של סמטנה, שבו מצייר המלחין בצלילים דמויות ומקומות אהובים בארצו, צ׳כיה. ביניהם: מבצר ויסראד, הלוחמת האגדית סארקה, יערות בוהמיה, העיר טאבור וההר בלאניק; ומפורסמת מכל: הפואמה הסימפונית המתארת את נהר הוולטבה, שממנה ידועות התיבות הפותחות שמזכירות את הימנון ״התקווה״. גם כאן המבצעים הם הרנונקור והקונצרטחבאו.

מוות והזדככות. נמה יארווי מנצח על תזמורת סוויס רומאן בפואמה הסימפונית הרומנטית של ריכרד שטראוס (מצו, חמישי בחצות).

חלום סימפוני. סרט תיעודי על הקמת ה״פילהרמוני״, אולם הקונצרטים החדש בפריז (ארטה, ראשון, 17:55).

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ