שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

לרתום את המזחלות

בקונצרט הנוכחי של תזמורת הבארוק ירושלים יש בתוכנית מיוחדת, במימוש מהנה מאוד, באכית במובן הרחב

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגי חיטרון

הקונצרט הנוכחי של תזמורת הבארוק ירושלים, שהוגש ביום חמישי בתל אביב, חוזר במוצאי שבת באולם ימק"א בבירה. אם תנועת המכוניות בבירה תהיה מוגבלת, מחשש החלקה, כדאי לרתום את המזחלות; מדובר בתוכנית מיוחדת, במימוש מהנה מאוד, באכית במובן הרחב: גם יצירות מאת בני דור שקדם ליוהן סבסטיאן (מידגם שמראה איך הנחלים הולכים אל ה"באך", אל ה"נהר"), גם מאת באך עצמו, גם מאת בנו קרל פיליפ עמנואל. את התזמורת מובילה הפעם הכנרת הישראלית קאתי דברצני, כמנצחת וכסולנית (בסיסה באנגליה, מזה שנים היא מכהנת, בין שאר פעילויותיה והצטיינויותיה, כנגנית ראשונה באנסמבל של ג'ון אליוט גרדינר). השפעתה על שדרוג נגינתו של ההרכב הישראלי (תשע קשתניות וקשתן אחד) היתה ניכרת.

הפתיחה היתה מהממת: יצירה מרהיבת אוזן בת ששה פרקים שכותרתה "אוברטורה" (ברה מג'ור), מפריו של יוהן ברנרד באך, בן דודו ובן דורו של סבסטיאן. ההמשך היה קנטטה לוקחת לב למדי מאת יוהן מיכאל באך, דודו ואבי אשתו הראשונה, זימר אותה גיא פלץ, ברוב טעם והתעמקות כדרכו. אחר כך הראתה דברצני את פלאי כינורה בסונטה לכינור וצ'מבלו מאת קפ"ע באך, הבן של, והווירטואוזיות של דוד שמר היתה עזר כנגדה. כאן הגיע מה שהיה אמור לכאורה להיות עמוד תווך: הקנטטה הקצרה מס' 148 ("יהי שלום עליך"), מאת יוהן סבסטיאן, אשר לה בעצם פרק אחד (לבד מרצ'יטטיבים), שהוא תשלובת מעניינת של כינור, זמר באס, מקהלה שמשמיעה נעימה כוראלית ידועה (הפעם תרמה הכנרת רחל רינגלשטיין את הסופרן הצלול שלה, במקום מקהלה) וליווי. נהוג למדי לקשור כתרים לפרק זה. לטעמי, אריה זו – עם כל הכבוד - אינה מלהיטי הצמרת של באך.

תזמורת הבארוק ירושלים

ירידת מתח יחסית גרם ה"קונצ'רטו הברנדנבורגי" מס' 9 מאת באך. אין זה אחד הברנדנבורגיים באמת אלא יצירה דו-פרקית שהרכיב אבובן קנדי, ברוס היינס שמו, מפרק הפתיחה של קנטטה מס' 11 ומפרק הסיום של קנטטה מס' 34, של באך. כל מי שמכיר את שני הפרקים האלה במתכונתם המקורית, הנוצצת, לא היה יכול אלא לחוש אכזבת מה. לקראת הסיום גאה המתח מחדש, לשמע "קינה" מאת יוהן כריסטוף באך, אף הוא בן דור שקדם ליוהן סבסטיאן (ודודנו).ביצוע יצירה זו לבדה, מכמירת לב ביותר, כמו העניק הצדקה לקונצרט כולו. לאחר כל העושר הנ"ל עוד התייצבה קאתי דברצני לככב כסולנית וכמנצחת גם יחד בקונצ'רטו בלה-מינור של יוהן סבסטיאן,מהיצירות הכי פופולריות שלו, שרעננותה אינה נשחקת גם לאחר מאות ביצועים. שני הפרקים החיצוניים היו סוחפים כהלכה, האחרון גם מרקיד, האנדנטה בתווך זרם בטמפו מהיר שעימעם מעט את שירתיותו. נגינתה של דברצני הקרינה טמפרמנט, צליל חזק ודקויות. סיכום: קונצרט שאין להחמיץ.

תזמורת הבארוק ירושלים בהנהלת דוד שמר. מנצחת וכנרת סולנית: קאתי דברצני. זמר סולן: גיא פלץ. אולם הקונסרברטוריון בתל אביב, 19.2

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ