שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

ערב בלתי נשכח עם פלאי הנדל

הצ'מבלן והמנצח יזהר קרשון הביא לשלמות את הסגנון הבארוקי, עם הנגנים המצוינים של הקאמרית־הישראלית. הסולנים יעלה אביטל ועודד רייך הפכו את האופרה "אפולו ודפנה" של הנדל לחגיגה

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתוך הקונצרטצילום: ב
נעם בן זאב

גיאורג פרידריך הנדל הוא פלא. בהאזנה לקנטטה האיטלקית "אפולו ודפנה" שהלחין באיטליה בגיל 25 — כשבן גילו וארצו יוהן סבסטיאן באך רק התחיל את הקריירה שלו בגרמניה, שאותה מעולם לא עזב, והלחין קנטטות בגרמנית לטקסטים מכתבי הקודש — הפלא הולך ומתגלה ביופי המוזיקלי הבלתי־נדלה של המלחין הזה. לאורך הקונצרט זה כבר הפך להיות משחק פרטי: האם יכול להיות שהקטע הבא יהיה יפה מקודמו? כן, תמיד.

וברור שהנדל הצעיר משתעשע ובוחן את הכלים האופראיים שאיטליה מציעה לו: אריה דא־קאפו, קטעי "לאמנטו" אבלים וטראגיים, "באסו בופו" ליצני, וירטואוזיות כלית קונצרטנטית א־לה ויוואלדי, אריות עם כלי נשיפה סולו, קטעי מחול, רצ'יטטיבים. כל אלה, צעצועים תוצרת איטליה, מלוהטטים בידיו כמו בידי ילד מתרגש ושמח — והם כל כך יפים!

יזהר קרשון על הצ'מבלו (משמאל)צילום: ב

האל אפולו הוא הגיבור במיני־אופרה הזאת, וקטעי הלאמנטו שמורים לו — למרות שהוא הרע בסיפור, כי הוא יהיר וקנאי, ותוקף מינית את הנימפה דפנה בת הנהר אפאוס, שבמצוקתה, על סף האונס, קוראת לאביה לעזרה וזה מצילה כשהופך אותה לעץ לאורוס — עץ ירוק גדול ("ער אציל" בעברית), שעליו מפיצי הניחוח נקראים עלי דפנה.

כגיבור, גם תפקידו משמעותי מאוד, ואותו גילם נהדר הבריטון עודד רייך בקונצרט זה: מצחיק בתוקפנותו, מעורר חמלה, וירטואוזי, בקול מלא יופי וקל — היה תענוג לשמוע אותו, כמו גם את יעלה אביטל שכל תפקיד שהיא עושה הוא חגיגה בלתי נשכחת.

על הבמה היו פזורים עוד גיבורים שעשו את היצירה הזאת, ואת הערב כולו, ליפה ומוצלח כל כך: אלינא גורביץ, הנגנית הראשית, מנהיגה אמיתית וכנרת נהדרת שהובילה את התזמורת בריתמיות מרקידת רגליים; עמרי רווה בנגינה נפלאה באבוב, וישראל ברקוביץ כנגן צ'לו קונטינואו לצד הגיבור הראשי של הערב, הצ'מבלן והמנצח יזהר קרשון. לא ניצוח במובן הסימפוני היה כאן, אלא קביעת הסגנון, ההשראה, הביצוע הבארוקי שבו קרשון מומחה ייחודי כל כך. והוא זה שהביא את הבארוקיות בערב הזה, ובראשה קונצ'רטו למקלדת של באך וקונצ'רטו גרוסו של ג'מיניאני, לשלמות סגנונית.

התזמורת הקאמרית הישראלית. מנצח ונגן צ'מבלו: יזהר קרשון. סולנים: יעלה אביטל, סופרן; עודד רייך, בריטון. מיצירות באך, ג'מיניאני והנדל. מוזיאון תל אביב, 20.5

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ