שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

דניאל בארנבוים פיתח פסנתר־כנף חדש

סידור המיתרים בכלי החדש שונה מהמקובל וקיבל השראה מהפסנתר של פרנץ ליסט, מה שמבטיח לדברי בארנבוים הדהוד אידיאלי וצבע צליל איכותי יותר. ונחשו מה שמו של הפסנתר

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צילום: אי־אף־פי
נעם בן זאב

הפסנתרן־מנצח דניאל בארנבוים לא מפסיק לחדש. השבוע הוא השיק פסנתר־כנף מסוג חדש, שהוא עצמו פיתח ועיצב — פסנתר שמבטיח להיות פורץ דרך בתחום הצליל.

כמעט 150 שנה לא עברו פסנתרי־הכנף שינויים דרמטיים במבנה שלהם, ונראה שהפסנתר החדש עושה זאת. לוח המיתרים בפסנתרי הכנף המודרנים מסודר כך שהמיתרים במנעד הגבוה עד הבינוני והבינוני־נמוך נמתחים בניצב למקלדת, ואילו מיתרי הבאס נמתחים באלכסון, חלקם מעל המיתרים שצלילם גבוה מהם, בשיכול, כמו האות X. סידור זה מביא להדהוד מיוחד שנחשב לאידיאלי. לעומת זאת, בארנבוים המציא מבנה חדש ללוח, שלפיו גם מיתרי הבאס יהיו ניצבים למקלדת, ומקבילים לשאר חבריהם. את ההשראה לכך קיבל לדבריו מהפסנתרים שהיו בשימוש מאמצע המאה ה–19 עד 1875, וספציפית מהפסנתר שהיה שייך לפרנץ ליסט — שהיו מסודרים כך גם הם.

השינוי הזה מפליג: "אני חשבתי שהבאסים מעל מיתרי המנעד הבינוני מערפלים את הצליל ויוצרים 'בלנד', עירוב צלילי מיוחד", הוא הסביר בראיונות ל"גרדיאן" הלונדוני ולבי־בי־סי, "ואילו אני מעדיף ליצור את העירוב הזה בעצמי — ואת זאת הפסנתר החדש מאפשר. חלמתי על פסנתר שימזג את כל היתרונות של הפסנתר המודרני יחד עם אלה של הפסנתרים מזמנים עברו". בפסנתר החדש, הוא אומר, "לא עוצמת הצליל השתנתה אלא איכות הצליל. הצבע שלו. הוא בהיר מאוד ושקוף, ובעל עוצמה — ואני מאוד שמח".

בעבר כבר הכניס בארנבוים שינויים בפסנתר שלו, שנבעו מצורך פיזי: כפות ידיו ידועות כקטנות במיוחד, ולכן ישנם מרווחים מוזיקליים, בעיקר במוזיקה הרומנטית, שאותם אינו מסוגל לנגן. הוא הזמין אפוא פסנתר ייחודי לו, שבו הקלידים צרים יותר, וכך התאפשר לו לכסות בבת אחת צלילים רבים יותר. במובן זה, הוא לא הראשון שפיתח טכנולוגיה בגלל צרכים פיזיים: בטהובן בזמנו הזמין פסנתר שבו מלופפים ארבעה מיתרים לכל צליל, כדי שמכת הפטיש עליהם תביא לעוצמת צליל גדולה יותר — בגלל חירשותו. הפסנתר הזה קרס בגלל העומס הרב שנוצר על מסגרת העץ שלו.

באופן אירוני, בארנבוים מצטרף בפיתוח זה — שנעשה יחד עם בונה הפסנתרים כריס מאן מבלגיה וחברת "סטיינווי" — לגישה של תנועת המוזיקה ההיסטורית, שמבקשת בין היתר לשחזר את מבניהם של כלי הנגינה העתיקים כדי לבצע את המוזיקה בהקשרה, וסגנונה של תנועה זו רחוק מאוד מסגנונו של בארנבוים. "כדי לנגן את המוזיקה הגדולה אני חייב לקבל השראה מהכלי עצמו", מסביר בארנבוים את יחסו לפסנתר, "ובזה החדש התאהבתי. אני שואף לבלות בחברתו כמה שיותר זמן".

בסרטון ההדגמה נראה בארנבוים מנגן על הפסנתר החדש שלו. ומעל המקלדת, היכן שמוטבע שם הפסנתר — בדרך כלל זה "סטיינווי", "בכשטיין" או "פאציולי", מהשמות המהוללים של חברות הפסנתרים המודרניות — מוטבע שם המודל של הפסנתר החדש: Barenboim.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ