שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
קונצרט

פרובוקציה חלשה ב"צללים" של אנסמבל "כרמינה"

הקונצרט "צללים" של אנסמבל הזמרים "כרמינה" בניצוחה של תם קרני התחיל באופן מרגש, נעשה תמוה, והסתיים בפרובוקציה מיותרת

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צילום: מירי שמיר
חגי חיטרון

אפשר להבין את מאמציה, הראויים אף לשבח, של המנצחת הצעירה תם קרני להגיש קונצרט לא־שגרתי, מאתגר מוסכמות. כזאת היתה התוכנית שכותרתה "צללים" של אנסמבל הזמרים "כרמינה" בניצוחה של קרני, אשר הורכבה ברובה מהלחנות של קינות.

הקונצרט, במרכז למוזיקה ע"ש בלומנטל בתל אביב, נפתח ברמה מרגשת ומעוררת ציפיות, עבר אל בחירה רפרטוארית תמוהה בסיום חלקו הראשון, ולמין פרובוקציה אמנותית בסיום, שהשאירה טעם מוזר. קרני היא זוכת מלגת ברתיני ל–2013. היא למדה בארץ והשתלמה אצל מנצחי מקהלות נחשבים באירופה. אנסמבל "כרמינה", שייסדה, החל לפעול עוד לפני כן, ב–2012. רוב חבריו הם לומדי מוזיקה, במוסדות שונים בארץ.

במרכז החלק הראשון של הקונצרט זהרה הקינה "איכה ישבה בדד, העיר רבתי עם" מאת הקומפוזיטור ומנצח המקהלות המזרח־גרמני רודולף מאוארסברגר, קינה שחוברה לאחר חורבן העיר דרזדן (שבה פעל רוב ימיו) בתום מלחמת העולם השנייה. יצירה זו — שראוי מאוד להכירה — הצטלצלה לאחר שהלבבות כבר חוממו ב"שמע תפילתי" של פרסל וב"בטרם" של אהרן חרל"פ, האחרונה בזמרתה של האמנית המנוסה כרמל בן־אפרים (מצו־סופרן, קריינית רדיו ושחקנית) שמתבלטת כעמוד תווך ווקאלי של האנסמבל גם כאשר הוא מתפקד כתלכיד.

צילום: מירי שמיר

בעניין הליכוד: חברי "כרמינה" (11 זמרות וזמרים, אחת מהם תיפקדה גם כפסנתרנית מדי פעם) מזמרים בדרגות שונות של ליטוש טכני והבעתי, בצבעי קול מגוונים. יש בכך היבט רצוי – ההרכב נשמע לפעמים כרב־שיח מרתק של אישיויות; יש בכך גם תורפה, שהומחשה במידה מצערת ביצירה שהוצבה בסיום החלק הראשון — "קינות ירמיה" מאת תומס טאליס, מהמאה ה-16. המוטט הארוך בוצע ברמה מאכזבת, בין השאר משום שכל תפקיד בו קריטי ולא כל התפקידים אוישו ברמה מספקת. שילובו בתוכנית היה גול עצמי.

סיום הקונצרט נועד להיות מיוחד, אולי אף פרובוקטיבי, ואכן היה כזה — אך לטעמי, לא בהיבט חיובי. מדובר ביצירה ששמה "הפסיון על מוכרת הגפרורים הקטנה" (של אנדרסן) מאת המלחין האמריקאי דייוויד לאנג, אשר חוברה ב–2007. ביצירה זו מקצת חברי המקהלה משמיעים מעין דקלומים (בנוסח חוזר ונשנה, בכל פרק) האחרים מעטרים אותם, לפעמים, בקו אחר. מלאכת המרכבה הזאת, שאפשר לאפיינה כפוסט־מינימליסטית, נתפשה אצלי לאחר דקות אחדות כמניירה משעממת, סנטימנטלית ודביקה, מה גם שהועלתה כמופע ויזואלי למחצה, בשילוב רקדנית בוגרת ובשילוב ילדה שמגלמת במחווה גופנית קבועה את הילדה האנדרסנית (לפי התוכנייה מייצגת "כל קורבן תמים של הזנחה, התעללות ואלימות").

האנסמבל הקולי "כרמינה" בניצוחה של תם קרני. גיטרה: יוסי אברמוב. רקדנית: נירית רכבי. המרכז למוזיקה ע"ש בלומנטל בת"א, 9.7

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ