קונצרט |

סדנת הפסנתר הבינלאומית "תל חי": מקוריאה רייכרט בא

שיא קונצרט הסיום של הסדנה היה עיבוד למנגינות מ"כרמן" בכיכובם של ארבעה פסנתרנים יחד. וגם: מי תיאר את "תל חי" כסדנה הטובה בעולם, ולאן נעלמו הנגנים האירופים?

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הקוריאנית יאון מין פאר מנגנת. פרס המשתלמת המצטיינתצילום: ניר קידר

נפלאות דרכי ההשגחה, גם בכלל וגם — במיוחד — בעולם הפסנתרנות הבינלאומית: אחד המורים האורחים שהדריכו בסדנת הפסנתר הבינלאומית "תל חי" בשדה בוקר הוא הפסנתרן אבירם רייכרט, ישראלי מצד כור מחצבתו, שבסיסו בסיאול. קוריאנים נוספים בסדנה היו שבעה פסנתרנים ופסנתרניות צעירים, כולם תלמידיו הקבועים במולדתם. אחת מהם, יאון מין פארק, קטפה את פרס המשתלם המצטיין של הקורס, אלף דולר. בקונצרט הסיום החגיגי בתל אביב ביצעה מין פארק את "ריקוד מקאברי" של סן־סאנס (בעיבוד ליסט והורוביץ) והצלילים היפים שהפיקה עשו רושם שהפסנתר עצמו התחלף, שאין זה כביכול אותו כלי שבו ניגנו המופיעים לפניה.

סדנת "תל חי" היא מפעל פדגוגי אמנותי מבורך שנוסד לפני יותר מ–20 שנה בגליל העליון ומתקיים מזה שנים במדרשת שדה בוקר ברמת הנגב, לאורך כשלושה שבועות (אשתקד, בימי "צוק איתן", השתלמו בו ישראלים בלבד). מורה נערץ קבוע בסגל: דמיטרי בשקירוב, הלא הוא אביה של הלנה בשקירובה וחותנו של דניאל בארנבוים. לפי הכתוב בתוכניית קונצרט הסיום מחזיק בשקירוב, פדגוג פסנתר בינלאומי נערץ, בדעה ש"תל חי" היא סדנת הפסנתר הטובה בעולם. שם נוסף להתפאר בו, בין רבים אחרים: דניל טריפונוב עטור הפרסים, שהשתלם בשדה בוקר כשהיה בן 17.

אבירם רייכרט ושלוש הנגניות מקוריאה. קונצרט בשמונה ידייםצילום: ניר קידר

מה עוד היה בקונצרט הסיום הפעם? 11 משתלמות ומשתלמים ניגנו בסך, רוסים וישראלים וקוריאנים. יצירות מפסגת הרפרטואר הקלאסי נעדרו, נכחו בעיקר יצירות שאמנות הפסנתר הטהורה היא מהותן (שופן, רחמנינוב, ליסט). הרמה לא היתה גבוהה במיוחד, היו גם רגעי שפל ממש. בין המצטיינים לא זיהיתי מישהו או מישהי להמר עליו כ"טריפונוב הבא" (עם זאת, ככל שזיכרוני מגיע, גם בימי טריפונוב עצמו בשדה בוקר, לפני שנים אחדות, לא נשמעו הערכות — אף לא מפי מומחי הסדנה — אשר ניבאו את נסיקתו).

פסגת קונצרט הסיום, שהינחה ברוב חן יובל אדמוני, ממורי הקורס, היתה עיבוד (שלפעמים נשמע חודר ומעניין ולפעמים מקלקל) לנעימות מתוך "כרמן" של ביזה, מעשה ידי מארק וילברג. מדובר בנוסח לשני פסנתרים בשמונה ידיים, הביצוע היה על טהרת הנציגות הקוריאנית — רייכרט ושלוש משתלמות.

עוד עובדות: בסדנה השתתפו 59 משתלמים, כמחציתם ישראלים, השאר קוריאנים, כאמור, וגם שבעה רוסים ורוסיות, ומלבדם בני תשע ארצות שונות. את מרכז אירופה ומערבה ייצגו שלושה בלבד (מהולנד ומצרפת) וזה אומר קצת דרשני.

קונצרט חגיגי לציון סיום כיתות האמן השנתיות לפסנתר "תל חי". מנהלים מוזיקליים: הפסנתרנים עמנואל קרסובסקי וויקטור דריביאנקו. יו"ר העמותה ומנהלת: שרה להט. מנחה: הפסנתרן יובל אדמוני. מוזיאון תל אביב, 13.8

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ