שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הצליל של קיריל

הכריזמה של פטרנקו פעלה על הפילהרמונית

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגי חיטרון

איך זה מתהווה? איך מנצח מנגן על תזמורת ומפיק ממנה תוצאה שהופכת אותה כביכול לתזמורת אחרת? הסברים יש ויש, ויש לקוות שלעולם לא יהיו אלה הסברים ממצים, שממד המסתורין יישמר, שנמשיך להודות בקיומה של "כריזמה" שמובילה תלכיד של עשרות מוזיקאים מצוינים להפיק את המיטב.

כך היה האירוע שבו הוביל קיריל פטרנקו את הפילהרמונית — מ"מוות והזדככות" של שטראוס, דרך בטהובן (הקונצ'רטו מס' 3, עם הפסנתרן איגור לויט) אל החמישית של סיבליוס. בצלילי שטראוס וסיבליוס הרגיש להערכתי רוב הקהל, לרבות מאזינים שיצירות אלה אינן ראש חיבתם, כי הוא זוכה לחוויה סימפונית מובהקת: מילוי החלל העצום של היכל התרבות בסאונד גדול מגוון, לעולם לא צווחני, כשכל סקציית נגנים כמו מתחרה ברעותה ביפי הצליל. בקונצ'רטו של בטהובן התקבל מופת של שיתוף פעולה בין סולן ומנצח ותזמורת, ראש אחד.

המנצח קיריל פטרנקו. יודע להפיק צליל גדול אך ענוג
המנצח קיריל פטרנקו. יודע להפיק צליל גדול אך ענוגצילום: musacchio&lanniello

מיד בפתיחת הקונצ'רטו היה ברור שמוצעת פה פרשנות מיוחדת, רכה (אולי יש לומר "פיוטית" יותר), שמקריבה מתח בטהובני, חדות, לטובת גילוי ממדים חדשים. לויט בלט כפסנתרן צמרת, עם בהירות שטכניקה מעולה מאפשרת. הנגינה המצוינת שלו טישטשה לעתים את התמונה הכללית, שהרי השומע נקרא להפריד, לחלק את תשומת הלב בין השתאות על רמת הפסנתרנות ובין תגובה על הפרשנות הכוללת.

ובכן: עד כמה שחלוקה כזאת אפשרית, הפרשנות שהציע לויט היתה מעניינת מאוד אבל לא יצרה תחושה של "ביצוע אולטימטיבי". המימוש הקיצוני של גישתו היה הפרק השני ("לארגו") שהוגש בטמפו אטי כבד, טמפו שנתפס אצלי כיומרה שלא צלחה לבטא עמקות. גם בהמשך, פרק ה"רונדו אלגרו", המשיכו לויט (והמנצח פטרנקו כעזר נאמן כנגדו) להציע אופציה כמו מהורהרת, שטישטשה את הניגוד (המצופה, אולי בגלל התניה בנאלית), בין פרק זה לפרק הקודם.

בהדרן, "מומנט מוזיקלי" מס' 6 של שוברט, המשיך לויט להציג את גישתו. הפעם היא התבטאה — כך באוזניי — ברצון להביע ממד טראגי כמעט, שנושאת המנגינה הפשוטה השירתית של שוברט. נגינתו, יכולתו להביא את הקטע הכל כך אינטימי בצליל שנשמע היטב בהיכל התרבות — היתה מרשימה.

הפסנתרן איגור לויט מנגן בקונצרט עם הפילהרמונית. שוברט האינטימי כמנת הדרן
הפסנתרן איגור לויט. שוברט האינטימי כמנת הדרןצילום: הארץ

התזמורת הפילהרמונית הישראלית. מנצח: קיריל פטרנקו. סולן: הפסנתרן איגור לויט. היכל התרבות בתל אביב, יום חמישי, 29.10

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ