בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

הלא־אותנטי היה הדבר האמיתי

את הטריו היפהפה של מוצרט, "קגלשטט", ניגנו במרכז האמנויות אלמא פעם בכלים מימי מוצרט ופעם בכלים מודרניים. יש מנצח

תגובות

בן 30 היה מוצרט כאשר כתב את השלישייה שהוצמד לה (לא על ידיו) הכינוי "קגלשטט", שפירושו בערך "שדה למשחק כדורת". מדוע הוצמד הכינוי? זה מסובך. הוא הוצמד משום שבקשר ליצירה אחרת, שמוצרט חיבר ימים אחדים לאחר מכן (ולא הפכה פופולרית) ציין המלחין כי רעיונותיה עלו בו בשעת משחק כדורת. האם גם שלישיית "קגלשטט" נהרתה כך? אין לדעת. כך או כך, יצירה זו אכן נשמעת כהפעלה משתעשעת של המלחין את יכולתו, את כושרו לשחק ברגשות של המאזינים.

מוצרט כתב את "קגלשטט" לפסנתר, קלרינט וויולה, וזה לא הרכב בנאלי: פסנתר (פורטפיאנו) אולי לא היה בחירה יחידה ב–1786, עשרות שנים לאחר לידתו. צ'מבלו עדיין התקבל אז כנראה על הדעת, יש סימנים שמוצרט אפילו שקל אפשרות זו; קלרינט היה כלי חדש בכלל; ויולה? ודאי לא בחירה בנאלית (אגב, מוצרט עצמו ניגן את תפקיד הוויולה בביצוע הבכורה).

מנגנים מוצרט באלמא. משמאל: יוהנס ארקס, מלקולם בילסון, אריק הופריך. הנוסח האותנטי
חגי חיטרון

איך לנגן את טריו "קגלשטט" כיום, בתקופה שבה יש מודעות ל"ביצוע מתוך ידע היסטורי"? פסטיבל ימי מוצרט במרכז "אלמא" העמיד לפנינו בחירה נעימה ובסופו של דבר לא קשה. בקונצרט קצר שהתרחש באולם ה"קיוב" היפהפה של המרכז נוגנה "קגלשטט" פעמיים, בלי הפסקה כמעט. פעם ראשונה בכלים דומים למה שהיה בימי מוצרט: פורטפיאנו (ניגן מלקולם בילסון), קלרינט מהתקופה הקלאסית (אריק הופריך), ויולה עם מיתרי גיד (יוהנס ארקס). אחר כך בכלים מודרניים — עם הפסנתרנית יעל קרת, הקלרניטן טיבי צייגר (בקלרינט בן ימינו) והוויולן ארקס (אותה ויולה, אבל בקשת מודרנית).

פסק־הדין, בלשון הגזמה: מתכונת הקונצרט התקבלה בדיעבד כמזימה להמחשת עליונותם של הכלים המודרניים. הקלרינט, בעיקר, נשמע עשיר ומביע פי כמה, וכך הפסנתר (גם בגלל "יום חלש" שפקד את נגן הפורטפיאנו הוותיק בילסון). מלים אחרות: הנוסח ה"לא־אותנטי" נשמע כמו הדבר האמיתי. הנוסח ה"אותנטי"? מעניין, נחמד, אך בהחלט מממש פחות את קסמיה של היצירה שעליה אמר פעם ארתור רובינשטיין כי בהאזינו לה נדמה לו שהוא "מטייל כבר שם, בגן עדן".

פסטיבל "ימי מוצרט" במרכז האמנויות "אלמא" בזכרון יעקב. מנהל מוזיקלי: צבי מניקר. שבת, 23.1



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו