בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרטים: 29.6 עד 5.7

תגובות

"דולי הפנינים". האופרה של ביזה מועלית באופרה הישראלית בגרסתה של הבמאית ההולנדית לוטה דה־ביר. מנצח: סטיוון סלואן. הצגות ראשונות: מחר ב–20:00, וכמו כן ביום שישי ב–13:00 ובמוצאי שבת ב–21:00, ואחר כך ביום שני ב–20:00, במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.

הסימפונית ירושלים. מנצח: פרדריק שאזלן. סולנים: שאזלן, בפסנתר (קונצ'רטו מאת ראוול) והגיטריסט נדב לב,בקונצ'רטו לגיטרה חשמלית וגיטרה קלאסית מאת איל אדלר (ראו גם במסגרת). עוד בתוכנית, בין השאר, "רפסודיה צוענית" מאת שאזלן. הערב ב–20:00 באולם הנרי קראון בבירה.

אנסמבל המאה ה-21. פביאן פניסלו מנצח על הקבוצה, גם ביצירה שלו עצמו וגם ביצירות מאת דונטוני, פוג'יקורה (בשילוב וידיאו־ארט) וניצן לייבוביץ'. סולנים: הכנרת יעל ברולסקי, הסקסופוניסט גן לב. במוצאי שבת ב–21:00 במוזיאון תל אביב, ביום ראשון ב–20:00 במרכז למוזיקה ב"משכנות שאננים" בירושלים.

תזמורת סינפונייטה. הפסנתרן והמנצח הגרמני הוותיק יוסטוס פרנץ מנצח על התזמורת הבאר שבעית, שהוא מנהלה, ביצירות ובקטעי יצירות בעלי זיקה הומוריסטית — מאת ויוואלדי, היידן, אופנבך, מוצרט והיידן. מחר ב–20:00 בקרית גת, במוצאי שבת ב–21:00 וביום שני במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע.

פביאן פניסלו. מנצח על "אנסמבל המאה ה–21"

שלושה בחיפה. הפסנתרן ארנון ארז, הכנר גיא פיגר והצ'לן יותם ברוך יבצעו שלישיות מאת בטהובן, מנדלסון (רה־מינור) ועוד. בשבת ב–11:00 במוזיאון טיקוטין.

שלושה בירושלים (1). הכנר אלכסנדר שטרק, הצ'לן פליקס נמירובסקי והפסנתרנית בלה שטיינבוק ינגנו את הטריו של צ'ייקובסקי, טריו מאת מוצרט ועוד. בשבת ב–11:00 במרכז עדן תמיר בעין כרם.

שלושה בירושלים (2). נגן הקלרינט איליה שוורץ, הצ'לן אלכסנדר סינלניקוב והפסנתרנית יוליה גורביץ' ינגנו מיצירות בטהובן וברהמס. ביום ראשון ב–20:00 באוניברסיטה המורמונית.

פסנתר פלוס בצוותא. האמנים הם הפסנתרן יוני פרחי וקבוצת נגנים מקרב חברי הפילהרמונית. התוכנית: שלושה קונצ'רטי שחוברו מראש לביצוע עם תזמורת קטנה, מאת באך, מאת מוצרט ומאת שופן. בשבת, 11:11, במועדון צוותא בתל אביב.

יוסטוס פרנץ. עם הסינפונייטה באר שבע
אליהו הרשקוביץ

לכבוד עמי מעייני. במלאות 80 לקומפוזיטור והמחנך הוותיק, מחשובי המוזיקאים בישראל, יישמעו יצירות כליות ווקאליות שלו בביצוע תלמידי האקדמיה התל אביבית (בית הספר ע"ש בוכמן מהטה), שמעייני נמנה עם מנהליה בעבר. הערב ב–19:30 באולם קלרמונט באקדמיה (מעייני הוא שתיכנן אותו, בהיותו גם ארכיטקט), באוניברסיטת ת"א.

בלצן עם שמר. המוזיקולוגית והפסנתרנית אסתרית בלצן עם אריאל הורביץ, בנה של נעמי שמר, חוברים לתוכנית המוקדשת לשירי שמר ולשיריו הוא. ביום ששי, פעמיים, ב–10:00 וב–14:00, במוזיאון תל אביב.

לילדים. בפילהרמונית, לבני שש פלוס, אירוע בניצוחו של רוני פורת ובהנחייתו, בהשתתפות שחקן, בובנאית ורקדניות. מוזיקה: מתוך "היפהפייה הנרדמת" של צ'ייקובסקי. ביום ראשון ב-17:30 בהיכל התרבות בתל אביב.

ילדותו של גרשווין. מופע לילדים (בני ארבע ומעלה) שערכה ומגישה ניצה שאול. משתתפים גם נגני ג'ז ורקדנים. ביום שני ב–18:00 וביום שלישי ב–17:00 במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.

גיטרה מול גיטרה

יצירה חדשה מאת הקומפוזיטור הישראלי איל אדלר, כ–20 דקות אורכה, תככב הערב בקונצרט התזמורת הסימפונית ירושלים. כותרתה: "קונצ'רטו כפול לגיטריסט יחיד". סולן אחד — הגיטריסט נדב לב, המנגן בגיטרה קלאסית ובגיטרה חשמלית לסירוגין — מוצב מול התזמורת. אדלר: "גיטרות הן כלים שאינם שייכים לעולם התזמורת הקלאסית. שילוב סולן בשתי גיטרות שונות מול תזמורת סימפונית מלאה הוא חדשני, ברפרטואר התזמורתי המוכר". עוד איפיונים שהמלחין קושר ליצירה:

נדב לב עם הסימפונית ירושלים. סולן בשני סוגי גיטרות
אוליבייה פיטוסי

הכתיבה לשתי הגיטרות שונה מאוד, מתייחסת במובהק לכל כלי בנפרד. הגיטרה החשמלית דומיננטית, מופיעה רוב הזמן, התפקיד שחובר בשבילה וירטואוזי ומשלב שימוש באלקטרוניקה, למשל חזרה מעגלית על מכלול מהיר מוקלט תוך כדי שינויים ואלתור חי של הסולן על רקע ההקלטה. לפעמים הגיטריסט לא פורט על מיתרי הגיטרה החשמלית אלא מעביר עליהם קשת. הגיטרה הקלאסית לעומת זאת (גם היא כמובן מוגברת), מופיעה רק ארבע פעמים אך חשיבותה רבה — היא מספקת הפוגה מהעומס הצלילי של  החשמלית. לעומת ההשפעות הרוקיסטיות בחשמלית, הכתיבה לגיטרה הקלאסית הרמונית יותר והתזמורת – לצדה - חרישית ורכה יותר. הקשר בין שתי הגיטרות מתגלה בהדרגה: במהלך היצירה, הגיטרה החשמלית מושפעת מהקלאסית ומשתנה — כאילו בהשראתה. תזמורת: מורחבת, כוללת פסנתר וסוללת כלי הקשה גדולה. עושר הצבע המסופק בכך מועשר על ידי נקיטת טכניקות לא שגרתיות בכלי הנשיפה ובכלי המיתר.

כללית, מדגיש עוד אדלר, נראה לו שהיצירה מדגימה חידוש מסוים בסגנונו, שעיקרו שילוב עולמות מוזיקליים רחוקים: אלמנטים ברורים של רוק, שימוש באלקטרוניקה, אלמנטים של פלמנקו (בקטעי הגיטרה הקלאסית). טונאליות? "במקומות מסוימים יש בהחלט אלמנטים טונאליים, בין השאר במהלכי אקורדים מסוימים בתזמורת ובמקומות שבהם נשמעים צלילים גבוהים  מאוד בכלי המיתר ובחלילים". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו