בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות קלאסיות: 18.8 עד 24.8

תגובות
רומן רבינוביץ'
מתוך עמוד היוטיוב של Roman Rabinovich

היידן: סונטה מס' 59 לפסנתר — רומן רבינוביץ' / קונצרט בתל אביב, 21.8

קשה למצוא ביצועים להיידן בתחנות שידור ובערוצי מוזיקה. לטעמי הוא מלחין שזוכה למעט הערכה ולמעט תשומת לב יחסית למוזיקה היפה, המקורית והמרתקת שכתב, ובשפע. לאחרונה מתגלגלים לידי קצת יותר אלבומים עם הקלטות היידן וזה אולי מבשר התעניינות מחודשת במלחין. משמחת במיוחד סדרת הקונצרטים שתיפתח ביום ראשון, 21 באוגוסט, באולם המצוין של הקונסרבטוריון בתל אביב. הפסנתרן רומן רבינוביץ' ינגן כמחצית מהסונטות של היידן לפסנתר בארבעה קונצרטים, ומתוכננת מחצית שנייה בה ינוגנו שאר הסונטות. זהו הזדמנות נדירה, וסמוך אליה, הועלתה ליוטיוב לפני זמן קצר הקלטה של הפסנתרן מנגן את אחת הסונטות המוכרות והמוקלטות ביותר, מס' 59, או במספורה המודרני, הובוקן 16 מס' 49.

הנגינה מוחצנת, מעט רומנטית ורחוקה למדי מהגישה האותנטית־תקופתית־היסטורית. במקום זה, רבינוביץ' מבליט את הגיוון במגע ואת ההבעה הרגשית שניתן ליצור אצל היידן. בסמוך להקלטה זו ניתן למצוא הקלטה ותיקה יותר של רבינוביץ', שעלתה ליוטיוב לפני כשנתיים, ובה הוא מנגן את הסונטה מס' 31, הובוקן 16 מס' 46. גם הקלטה זו מעניינת להאזנה.

מולינייה, למבר ומלחיני בארוק צרפתים נוספים  / קול המוזיקה, "קשת של צלילים"; 19.8, 19:00; ו-22.8, 22:00 


התוכנית מציעה שירים יפים בביצועים יפים. בשלמותה, היא טעימה מעניינת של הבארוק הצרפתי עם סגנונו המיוחד. בעידן שלא שמע על גלובליזציה, לכל תקופה יש גם מאפיינים לאומיים ואזוריים שניכרים ביצירות שמקורן באותו אזור. מלחיני הבארוק הצרפתי, האיטלקי והגרמני השפיעו זה על זה, ובכל זאת, שמרו על ייחודם. ז'אנר אופייני לבארוק הצרפתי המוקדם הוא  "נעימות החצר" — שירים, יצירות קוליות חילוניות קצרות שהטקסטים שלהם נעים, כמובן, סביב אהבה, קנאה, שמחה, עצב ויין. אטיין מולינייה (1599–1676) ומישל למבר (1610–1696) נמנים עם המלחינים הבכירים של התקופה, ושניהם הועסקו על ידי משפחת המלוכה. בין היצירות של שניהם, בעיקר מולינייה, בולטים שירים כאלה. בתוכנית יושמעו שניים משלהם, לצד יצירות של מלחינים אחרים שפעלו בערך באותה תקופה. יש יצירות מוכרות ששם המלחין שלהן לא נודע, או אבד. כזה הוא השיר "עלמה צעירה" שיושמע בתוכנית ולצדו גם מקבץ של פנטזיות שנכתבו סביב המנגינה היפה שלו. כל אלה בביצוע המלהיב של חברי הספריון XX בניצוח ג'ורדי סוואל. 

פאני מנדלסון: שלישייה לפסנתר, כינור וצ'לו אופ' 11  /  קול המוזיקה, "קונצרט ליל השבת"; 19.8, 20:05

פאני מנדלסון, אחותו הבכורה של המלחין פליקס מנדלסון, ניגנה וכתבה, ועל פי הטענה המקובלת כיום הציגה יכולות ויצירתיות דומות לשלו; אלא שהכשרתה נבלמה על ידי אביהם של השניים. מנקודת מבטו היה ברור שבתו תמלא את תפקידיה המסורתיים, כנערה, אחר כך כאשה, בת זוג, אם, ושעיסוקים שמחוץ לענייני הבית, כמו מוזיקה, יכולים להיות בילוי או תחביב. היא הצליחה, למרות זאת, לחבר מספר יצירות, חלקן פורסמו בשמו של אחיה שעזר לה בדרך זו לבטא את עצמה. השלישייה אופ' 11 שתושמע במהלך קונצרט ליל השבת בביצוע שלישיית דרטינגטון נותנת הזדמנות להתרשם מהיכולות של פאני מנדלסון כמלחינה.   

דביוסי, ראוול ובטהובן עם דויד פרה ותזמורת פריז / ערוץ "מצו", 20.8, 17:30  

מבנה הקונצרט קרוב מאוד למסורת הכי שגרתית: פתיחה; קונצ'רטו; סימפוניה. למרות זאת, התוכן הספציפי מעניין. על תקן פתיחה תנוגן יצירה תזמורתית קצרה ויפה להפליא, "הים" של דביוסי. אחריה הקונצ'רטו המחשמל של ראוול לפסנתר, עם דויד פרה, אחד הבולטים בדור החדש של פסנתרנים צרפתים. אסה־פקה סלונן ינצח על תזמורת פריז. סלונן הוא מנצח סוחף ואינטנסיבי שמצטיין גם בהקפדה יתרה על כל פרט. בהמשך הקונצרט הוא ינצח על השביעית, שהיא הסימפוניה הקרובה ביותר ללבי מהתשע של בטהובן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו