המלצות קלאסיות 15.9 עד 21.9

אמיר מנדל
אנסמבל המאה ה-21
אמיר מנדל

קונצרט פתיחת העונה של אנסמבל המאה ה–21 / 16.9, 13:00, אולם אלמא בזיכרון יעקב. 17.9, 20:30, מוזיאון תל אביב. 18.9, 20:00, מרכז למוסיקה ירושלים – ושידור חי בקול המוזיקה

"Gnarly Buttons" היא יצירה צבעונית ומסקרנת לקלרינט ואנסמבל, מאת ג'ון אדמס. הקונצ'רטו לפסנתר של ליגטי שייך בוודאי למועדון היצירות היפות והחשובות ביותר במחצית השנייה של המאה ה–20. לצדן, תנוגן בביצוע בכורה "Passion – Compassion", יצירה חדשה מאת בעז בן משה. אנסמבל המאה ה–21 יבצע בניצוח ז'ולט נאג', עם סולנים מצוינים: הקלרניטן טיבי צייגר והפסנתרן אמרי טלגם. הקונצרט יבוצע שלוש פעמים: באלמא בזיכרון יעקב, במוזיאון תל אביב ובמרכז למוזיקה ירושלים. הוא נועד למי שחי בשלום עם מגוון של שפות מוזיקליות ולא נבהל מצליל "מודרני" שנוטש במידה כזאת או אחרת את המערכת המוכרת של הסולמות. מאזין כזה לא ירצה להחמיץ את הצירוף המסקרן של יצירות ששולבו בקונצרט זה. לעצלנים יש שידור ישיר בקול המוזיקה של הקונצרט בירושלים.

באך: מגניפיקט; קנטטות לחג המולד — קונסורט ריצ'רקר; פיליפ פיירלו / ערוץ מצו HD, שישי, 16.9, 13:30

לקונסורט ריצ'רקר עם מנצחו פיליפ פיירלו יש הקלטות נפלאות לקנטטות של באך. ביצועים אינטימיים. זמרים ששרים בהצלחה את תפקידי הסולנים, וביחד, הם המקהלה. הביצועים שמתקבלים הם שקופים, צלולים, מתירים למאזין ליהנות מיופיה של הכתיבה הרב־קולית. עם זאת, יש אצל פיירלו גם חמימות, בשירה, בגוון העמוק של הנגינה, ובהקלטות המצוינות, כך שהאינטימיות מלווה גם בחום ובהבעה רגשית חזקה. שתי קנטטות ולצדן המגניפיקט הנפלא, מס' 243 ברשימת יצירות באך, יתחברו לכ–70 דקות של יופי נדיר.

סלונן מנצח על סטרווינסקי / ערוץ מצו HD, שישי, 16.9, 19:00

אסה פקה סלונן הקליט את "פולחן האביב" ב–2006 עם תזמורת לוס אנג'לס בביצוע מרשים. אפשר יהיה לשמוע את סלונן מנצח על התזמורת הסימפונית של רדיו פינלנד, בתוכנית מסקרנת שכולה סטרווינסקי, בשידור חי מהלסינקי, רק בערוץ מצו HD. תחילה "סימפוניות של כלי נשיפה", יצירה מרוכזת, אינטנסיבית ויפה להפליא, לאנסמבל קטן. אחר כך הבלט הניאו־קלאסי "אגון", ואז "פולחן האביב". זו הדגמה מעניינת למעברים הסגנוניים של סטרווינסקי. מלחין אחד, שלוש יצירות מאוד שונות.

בטהובן: סימפוניה מס' 7. ורדי: רקוויאם. מנצח: הרברט פון קרייאן / ערוץ מצו, ראשון, 18.9, 21:30, 22:05

ב–34 שנותיו כמנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של ברלין הביא קרייאן לשיא את תפישת ה"מאסטרו" — המנצח הדומיננטי שמכתיב פרשנות מעמדה כוחנית ונחשב לכוכב על. הוא הקליט הרבה, והבין שהקלטות והפקות מצולמות אינן תיעוד של קונצרט, אלא מדיום נפרד וייחודי, שדורש התייחסות מקצוענית. "מצו" משדר בזו אחר זו שתי יצירות מרכזיות בניצוחו: הסימפוניה השביעית של בטהובן, מ–1971, והרקוויאם של ורדי, מ–1966, עם בית האופרה "לה סקאלה", ולוצ'אנו פבארוטי בצעירותו. מעניין האם הפרשנות של קרייאן משכנעת כ–50 שנים אחרי שהוקלטה.

יואב תלמי: מוזיקה לחליל ותזמורת מיתרים – אייל עין הבר; אנסמבל כלי מיתר בניצוח יואב תלמי / יוטיוב

היצירה הוקלטה לאחרונה לצורך הכנת דיסק מיצירותיו של המלחין והמנצח יואב תלמי. בינתיים, הועלתה הגרסה המוקלטת ליוטיוב. זו יצירה קצת אנכרוניסטית וקשה לזהות שחוברה ב–1965 ולא 30, או 50 שנים מוקדם יותר. עם זאת, אנסמבל המיתרים מציג צבעוניות כובשת, ומנהל דיאלוג מעניין עם הקו היפה של החליל. כל אלה מובלטים כאן בזכת הביצוע: הפיסוק היפה של הסולן, אייל עין הבר; הגוון העמוק של תזמורת המיתרים בניצוח המלחין. למרות המגבלות של יוטיוב, אפשר להבחין שאיכות ההקלטה מצוינת.

תגובות