בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פתיחת עונה בקאמרית הקיבוצית נתניה: התנופה של לינדברג

המנהל המוזיקלי החדש של התזמורת, נגן הטרומבון הבינלאומי כריסטיאן לינדברג, הקרין אנרגיה סוחפת בניצוח וגם בדיבור

5תגובות

הוא בן 58, בעל מה שנהגו פעם לכנות "מבנה גוף מוצק"; מקרין עוצמה — על הבמה בפעולה, וגם בעלותו אליה וברדתו ממנה; מחייך הרבה (כמעט בהגזמה); מדבר במנות קטנות קולעות. דוגמה: בפתח הקונצרט, במין הטעיה הומוריסטית, כריסטיאן לינדברג "עשה קולות" של הכנה להסבר ארוך אבל אמר רק שבמהלך היצירה אסור לצלם סטילס, אסור לצלם בווידיאו, ורצוי לכבות סלולריים.

בין היצירות דיבר גם כן, שוב בקיצור ולעניין: לפני זמרת "לילות קיץ" של ברליוז חלק את הכבוד המתבקש לסולנית, זמרת הסופרן הוותיקה רבת המוניטין ברברה הנדריקס, ולא שכח (כמה חשוב!) להורות לקהל להימנע ממחיאות כפיים בין השירים. כמו כן האיר בתמציתיות את הקשר בין השמינית של בטהובן והמצאת המטרונום, הבטיח להריץ את היצירה לפי הוראות הטמפו המקוריות, כלומר מהר מן הרגיל, וגם הזכיר שניים מנושאי הסימפוניה (זימר אותם, באינטונציה לא מושלמת).

המנצח כריסטיאן לינדברג מקדים הסבר לנגינה. תקשורתיות מובהקת
חגי חיטרון

בהכללה: המנהל המוזיקלי החדש של התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה מתנהג כמוזיקאי תקשורתי מובהק, נענה למשאלות אופנתיות רווחות בסגנון "צריך להוריד את המוזיקה הקלאסית ממגדל השן", לנער "מנהגים מיושנים/מאובנים" (כמו הופעה בתלבושות חגיגיות) וכיו"ב. כבר נגינת "התקווה", מעשה מקובל בכל התזמורות שלנו בפתיחות עונה, היתה אנרגטית סוחפת, גישה שבלטה לאורך רוב הקונצרט. ישבתי קרוב בהתחלה ולאחר ההפסקה בחרתי לשנות מקום, כדי לבדוק אם ההפעלה החזקה של כלי הנשיפה ניכרת משורות רחוקות. תוצאות הבדיקה: היא ניכרת. השערה: לינדברג אולי מאמין שלקהל במאה ה–21 סף רגישות גבוה בהיבט העוצמה.

האירוע יצא לדרך על כנפי מוצרט, הפתיחה ל"נישואי פיגארו" נשמעה מצוין וממנה הישר אל האריה לסופרן "הו, אהבה" מתוך האופרה, בזמרתה של הנדריקס. אחר כך, כמחיצה בין מוצרט של הנדריקס לברליוז של הנדריקס, הוצב הפינאלה הנמרץ מתוך "מוזיקה לכלי קשת" מאת פאול בן־חיים (מ–1956).

זמרתה של ברברה הנדריקס, בכל: קול מדהים, מופק כל הזמן עם ויבראטו רחב אופייני שאינו גורע מן היופי. עם זאת, להתרשמותי הסובייקטיבית, היופי מאבד אפקט לאחר דקות אחדות משמתברר שאינו מגוון. האוזניים מתרגלות לתופעה הווקאלית, תופסות אותה כמובנת מאליה ומצפות להפתעות מבחינת השימוש בקול בשירות הפרשנות המוזיקלית. הציפייה מתגשמת רק במעט.

הקונצרט כלל גם יצירה קצרצרה (פחות מ–4 דקות) מאת המלחינה בת ה–24 בתיה פרנקלך, סטודנטית לקומפוזיציה בבית הספר ע"ש בוכמן־מהטה באוניברסיטת ת"א. כותרתה היא "אינדי פנפארה" ("תרועה לאינדי") והיוצרת מסבירה שזה ציון זיקתה ללהקות פופ מסוימות משנות ה–80. באוזניי, גם מי שאינו מזהה את הזיקה היה יכול להתרשם ואף ליהנות מאוד מהתנופה המעניינת של הפנפארה.

סיום הערב, בסימפוניה השמינית העולצת של בטהובן, כמו סימל את דרכו האקסטרוברטית של המנצח. סיכומים: 1. הקונצרט אכן פעל היטב כפתיחת עונה; 2. אישש את מקומה של הקאמרית הקיבוצית נתניה ואת חשיבותה (התזמורת מופיעה בכל תוכנית בשמונה אולמות, משפת הכינרת עד קיבוץ דורות) כגוף מקצועי מובהק; 3. עורר סקרנות לקראת מעשי לינדברג והתזמורת בהמשך (הוא ינצח עליה בשתי תוכניות נוספות מתוך השמונה של העונה וגם יופיע כטרומבוניסט סולן).

התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה. מנצח: כריסטיאן לינדברג. זמרת סולנית: ברברה הנדריקס. מלחינת יצירה חדשה: בתיה פרנקלך. כנר ראשון: גלעד הילדסהיים. מוזיאון תל אביב, 29.9



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו