בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות קלאסיות: 3.11 עד 10.11

תגובות
פיליפ הרווחה
Michiel Hendryckx

באך: אורטוריית חג המולד, בניצוח פיליפ הרווחה / ערוץ "מצו" HD, שישי, 4.11, 16:54

קל יותר לשווק עצב מאשר שמחה. לכן יש יותר תשומת לב סביב היוהנס־פסיון והמתיאוס־פסיון — שתי היצירות הגדולות של באך שמבכות את הצליבה, מאשר סביב אורטוריית חג המולד — יצירה קולית גדולה לא פחות, שחוגגת את הולדתו של ישו. היא נכתבה לעונת חג המולד של 1734, וכמו הרבה מיצירותיו המרשימות ביותר של באך, בנויה בעיקר מחומרים קודמים שעובדו מחדש. שלוש קנטטות חילוניות, קנטטה דתית אחת, שאבדה, עוד קטעים מיצירות שונות ומעט קטעים חדשים, הם חומרי הגלם ביצירה שמורכבת, למעשה, משש קנטטות. ניתן לבצע כל אחת מהן בנפרד, את כל היצירה בבת אחת, או את היצירה מפוצלת לשני חלקים שכל אחד מורכב משלוש קנטטות. ביצועים מודרניים מתייחסים לרוב לאורטוריית חג המולד כיחידה אחת ומשמיעים אותה במלואה, ברצף. כך גם הביצוע היפה בניצוחו של פיליפ הרווחה שישודר רק בערוץ ה-HD של מצו בשעת אחרי צהריים נוחה של יום שישי. הסולנים נפלאים וכוללים את הסופרן דורותיאה מילדס ואת הקונטרה־טנור דמייאן גויון. הפרשנות מעודנת; הדרמה והחגיגיות מתפרצות מבעד לזרימה רכה ודינמיקה מאופקת. מעניין להיכנס ליוטיוב ולהשוות את הביצוע של הרווחה לזה המוחצן והתוסס יותר בניצוחו של ג'ון אליוט גרדינר, עם סולנים אופראיים ודרמטיים יותר, או לביצוע הנמרץ והסוחף בניצוח רנה יעקובס, עם צוות סולנים מאוזן וחזק.

דאולנד; ברד; גיבונס / "קול המוזיקה, "קשת של צלילים" שישי, 4.11, 19:00; שני, 7.11, 22:00

מוזיקה אנגלית מתקופת הרנסנס מהלכת עלי קסם מיוחד. יש בה משהו ישיר ופשוט יותר מאשר ביצירות מאותה תקופה שנכתבו בצרפת, איטליה או גרמניה, ועם זאת, אווירה עתיקה, קסומה, מסתורית. לטעמי, הבולט בין מלחיני התקופה הוא דאולנד, שמשלב מלודיות מקוריות עם כתיבה ישירה שעוצמתה הרגשית גדולה. הפסנתרן גלן גולד אהב את אורלנדו גיבונס, ואף אמר שהוא גדול המלחינים בכל הזמנים. "קשת של צלילים" מציעה יצירות של שני המלחינים וגם של וויליאם ברד, שיצירתו פוליפונית ומורכבת יותר. דאולנד מיוצג בשירים, עם שניים מפרשניו המרגשים ביותר: זמרת הסופרן אמה קירקבי וזמר הטנור ג'ון פוטר.

שחרית לשבת במחיצתו של מאריי פרהיה /קול המוזיקה, שבת, 5.11, 07:10

לאלה שמקדימים גם בשבת בבוקר, שלוש שעות נהדרות עם פסנתרן מופלא. הן נפתחות בקונצ'רטו BWV 1054 למקלדת מאת באך, עם התזמורת הקאמרית האנגלית, ממשיכות בהקלטה המיתולוגית, עם ראדו לופו, של הסונטה לשני פסנתרים מאת מוצרט, ומשם לקונצ'רטו הרביעי של בטהובן לפסנתר בהקלטה עם תזמורת הקונצרטחבאו והייטינק — עדיין אחד המרגשים ביותר, לטעמי, בין הביצועים הרבים מאוד ליצירה זו. אחר כך קונצ'רטי של שופן וגריג, והווריאציות של ברהמס על נושא של היידן, בשני פסנתרים, עם גיאורג שולטי.

 

צ'יפריאנו דה רורה בעיבוד אורי הרמלין: Ancor che col partire / יוטיוב 

שלוש דקות ו–23 שניות אורך סרטון היוטיוב המקסים הזה. צ'יפריאנו דה רורה (1515/16 – 1565) נולד באזור שעכשיו הוא בלגיה, פעל באיטליה והיה אחד ממלחיני הרנסנס הבולטים. הוא קידם את המוזיקה הקולית ואת צורת המדריגל שהגיעה, מאוחר יותר, לשיא, עם מונטוורדי. אורי הרמלין, נגן לאוטה שמופיע כסולן וגם עם ההרכב "פרופטי דלה קווינטה", עיבד מדריגל של צ'יפריאנו דה רורה ללאוטה סולו, והעניק לו חיים חדשים ועצמאיים. הנגינה המצוינת, ההקלטה האיכותית והעיצוב הפשוט והנעים של הווידיאו תורמים. הסרטון מוביל לעוד שורת עיבודים יפים שעשה הרמלין לקטעי רנסנס.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו