המלצות קלאסיות: 8.12 עד 15.12

אמיר מנדל
ג'ורדי סוואל
אמיר מנדל

ג'ורדי סוואל, הספריון XXI ואורחים / ימקא, ירושלים, רביעי , 14.12, 20:00

ג'ורדי סוואל הוא, לטעמי, אחד המוזיקאים המגוונים והמרשימים שפועלים בעולם בעשורים האחרונים. הוא נע בין קונצרטים והקלטות ובהם רפרטואר "רגיל" — כמו אלבום שהוציא לאחרונה ובו "דיקסיט דומינוס" מאת הנדל, ויוולדי ומוצרט — לבין פרויקטים מיוחדים שאוספים יצירות אקזוטיות מהרפרטואר של אגן הים התיכון. פרויקטים אלה חוקרים את ההיסטוריה של האזור, את גבולות המוזיקה הקלאסית והעממית, ובודקים מצלולים ייחודיים ומרתקים. הם כרוכים במחקר מקיף, ומשתתפים בהם מוזיקאים שמשלבים מוזיקה קלאסית עם מוזיקת עולם. בהופעה חד פעמית בירושלים יציג סוואל פרויקט שמציין 700 שנים למותו של הפילוסוף והמשורר הקטלאני רמון ליול. ליול שילב בעבודתו אלמנטים של העולם הנוצרי, היהודי והמוסלמי. כך עושה גם סוואל, כשהוא בונה עולם מוזיקלי רב־תרבותי, לא שגרתי ומרתק, עם צבעים מסחררים. היכולות הגבוהות של המוזיקאים שעמם עובד סוואל מעניקות להרפתקה עוצמה מיוחדת. משתתפים חברי ההרכב של סוואל, הספריון XXI, ולצדם מוזיקאים מעולים מישראל — ליאור אלמליח, לובנה סלאמה ויאיר דלאל, וזמר הבס פוריו זנאסי. זה אירוע מושך במיוחד, בזכות הגיוון הסגנוני והחריגה מהרפרטואר השגרתי, כמו גם בזכות האיכות הנדירה של המבצעים.

אמיר כץ ברסיטל – ליסט, באך, שוברט / מרכז ענב, תל אביב, שבת, 10.12, 20:30; שבת, 17.12, 20:30

אמיר כץ הוא פסנתרן ישראלי שחי בגרמניה ומקיים קריירה בינלאומית יציבה של הופעות. לאחרונה הקליט לחברת "אורפאו" אלבום ובו שמונה האימפרומפטי הקסומים מאת שוברט. הוא ינגן ארבעה מהם כחלק מרסיטל תובעני במיוחד שיכלול גם את הפרטיטה השנייה של באך ואת כל האטיודים של ליסט — האטיודים על פי פגניני, האטיודים הקונצרטיים ו–12 האטיודים הטרנסצנדנטליים. זו תוכנית מגוונת, מרשימה מאוד, שמציבה אתגרים טכניים, מוזיקליים, רגשיים ואינטלקטואליים מורכבים ביותר. החיבור מעורר סקרנות, ומזמין להשתתף בחוויה הלא שגרתית.

ברליוז: "ילדות הנוצרי" – מנצח ג'יימס קונלון / ערוץ מצו, שני, 12.12, 21:30

ברליוז חיבר את האורטוריה "ילדות הנוצרי" ב–1853–1854. היא בנויה משלושה חלקים, מעין שלוש קנטטות, שמחולקות על פי הרצף העלילתי. היצירה ארוכה, מורכבת, דרמטית. עם זאת, היא נמנתה עם היצירות הלא־רבות של ברליוז שקצרו הצלחה כבר בחייו, מיד עם הביצוע הראשון, ונותרה פופולרית. יש די הרבה הקלטות. בהתאם לתוכן, יש ביצועים רבים במיוחד בתקופת חג המולד. הביצוע של ג'יימס קונלון עם סולנים, מקהלת רדיו צרפת והתזמורת הלאומית הצרפתית, הוקלט דווקא במאי, ב–2013, בקתדרלת סנט דניס, אבל משודר עכשיו לקראת חג המולד, ויספק כמעט שעתיים של הנאה מרוכזת.

ברליוז: "קללת פאוסט" — יונס קאופמן, טנור; ברין טרפל, באס; מנצח פיליפ ז'ורדן / ערוץ מצו, רביעי, 14.12, 21:35

הקלטה מהאופרה בבסטיליה, פריז, מדצמבר 2015. חלק מכוחו של הביצוע מתבסס על כוחם של שני הסולנים הכוכבים, הבאס ברין טרפל, ויונס קאופמן, הטנור המצליח ביותר בעולם כרגע. היצירה היפה הזו כמעט הביאה את ברליוז לפשיטת רגל כשהוצגה לראשונה ב–1846, והורדה מהבמה אחרי שתי הצגות בלבד. הקהל לא התפעל מצורת הכלאיים בין אופרה לקנטטה, שברליוז כינה "אגדה דרמטית" ולא הסתפק בלהט הסוחף של המוזיקה. ברליוז בחר בצורה הזו מתוך הערכה למקור הספרותי, "פאוסט" של גתה, ותחושה שכך הטקסט, על העומק הספרותי והפסיכולוגי שלו, מובלטים יותר מאשר באופרה בימתית רגילה. היצירה נכנסה בהדרגה לרשימת היצירות המושמעות של המלחין וכיום מבוצעת ומוקלטת לא מעט. הביצוע הזה מבית האופרה בפריז מרשים באיכות הקולות והמקהלה, לצד התזמורת הלאומית הצרפתית.

https://www.youtube.com/watch?v=iSoIkO8zE7Y

תגובות