המלצות קלאסיות: 29.12 עד 5.1

אמיר מנדל
אריק שפירא
אמיר מנדל

קונצרט המציין השקת אלבום מיצירות אריק שפירא ושנה למותו של פייר בולז. אנסמבל מיתר עם חברי פרויקט תדרים ואורחים; מנצח פייר־אנדרה ואלאד / אודיטוריום הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב. רביעי, 4.1, 20:30

כבר שנים אחדות נמצא בביתי דיסק ובו סקיצות של הקלטות מיצירות אריק שפירא, בביצוע אנסמבל מיתר. הן נשמעו מלהיבות, ואני מייחל מזמן להופעת האלבום. עכשיו זה קורה, והציפייה דרוכה, לצד הצער על כך ששפירא עצמו כבר לא אתנו. לרגל השקת האלבום ובמסגרת הפסטיבל השנתי שלהם, CEME, ינגנו חברי האנסמבל, עם אורחים ומוזיקאים צעירים מהתוכנית הלימודית תדרים, פרטיטה לכינור וצ'לו מאת שפירא, לצד "מחווה לדו" לקלרינט מאת הילת בן קנז, בכורה של יצירה לשלושה קלרינטים מאת טוניה קו ויצירות של משתתפי כיתות האמן במסגרת אירועי CEME. החלק השני של הקונצרט יחזור אל השנה שעברה. אז ניגן האנסמבל במסגרת הפסטיבל את Derive 2, יצירתו הדרמטית של פייר בולז, ולמחרת, התבשר על מותו של המלחין. השנה ינגנו את אותה יצירה, לזכרו. אני מקווה לערב שאזכור ואנצור לזמן רב.

רקוויאם גרמני ויצירות מקוריות. המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים; מנצח סטנלי ספרבר / האקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים, ראשון, 1.1, 20:00

שילוב אטרקטיבי. ביצועי בכורה ליצירות חדשות: "שחר אבקשך" מאת נטע שחר ו"ציפור לבנה בלילה" מאת שחף אאודה. בנוסף, תבצע המקהלה את "שיר ללא שם" שכתב והלחין שלום חנוך, בעיבוד מקורי של בוגרת האקדמיה שרונה נחשון. היצירה המרכזית תהיה "רקוויאם גרמני" של ברהמס, עם איילת קגן ויאיר פולישוק כסולנים.

קונצרט מיצירות ברטוק. קטיה ומוריאל לבק; תזמורת פריז; מנצח אסה־פקה סלונן / ערוץ מצו, ראשון, 1.1, 23:10

מי שערני בשעה הזו, יוכל להתענג על שידור של קונצרט שכולו יצירות נפלאות, עם תזמורת פריז בניצוח אסה־פקה סלונן, שברטוק הוא מלחין מועדף אצלו. סוויטת המחולות בהתחלה, אחר כך הקונצ'רטו לשני פסנתרים, כלי נקישה ותזמורת, עם הפסנתרניות האחיות קטיה ומוריאל לבק, שהקליטו יצירות רבות מהמאה ה-20. לסיום, אחת היצירות היפות שנכתבו באותה מאה, הקונצ'רטו לתזמורת.

שירים ומוזיקה כלית מאת מרין, קבנייס, דה טוררס. מונסרה פיגראס; אל אייר אספניול; לה ריאל קאמרה / קול המוזיקה, "קשת של צלילים", שישי 30.12, 19:00 ושני, 2.1, 22:00

קבוצת השירים והיצירות הכליות של מלחינים מוקדמים מספרד מעניינת, בגוונים, במקצבים ובאווירה. הביצועים כאן מלהיבים. הם מבליטים את החיוניות ואת הצבעוניות הסוערת של היצירות. קבוצות אל אייר אספניול ולה ריאל קאמרה מעניקות למנגינות דרייב ואנרגיה, והרבה צבע להרכב הכלי. מעל כל זה בולטים הקול המיוחד, הגוונים הנפלאים והפיסוק המעודן של זמרת הסופרן מונסרה פיגראס שמתה ב–2011, והשאירה אוסף גדול של הקלטות יפות במיוחד.

שוסון: קונצ'רטו לכינור, פסנתר ורביעיית מיתרים, אופוס 21 — איתמר זורמן, כינור; יעל קרת, פסנתר; רביעייה: סימונה בונפיולי וניתאי צורי, כינורות; דניאל ברד, ויולה; מיכל קורמן, צ'לו

זו הקלטה מהקונצרט האחרון של הפרויקט הקאמרי הישראלי בעונה הקודמת, ביוני 2016. יופי של קונצרט באופן כללי, אבל ההפתעה הגדולה מבחינתי היתה היצירה הזאת של שוסון, שבעבר נשמעה לי בסדר, סתמית, ובערב הזה נשמעה פתאום יפה ונוגעת. נגינה מזוקקת ורגישה של כל חברי האנסמבל, ואלומה של אנרגיה לוהטת שיצאה פתאום מהכינור של איתמר זורמן, גילו ביצירה עוצמות וקסם שלא ידעתי שיש בה. ההקלטה של שוסון מהקונצרט עלתה ליוטיוב וגם דרך הרשת, זו האזנה מרשימה ביותר.

תגובות