המלצות קלאסיות: 5.1 עד 12.1 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 5.1 עד 12.1

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוח אריאל צוקרמן
התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוח אריאל צוקרמןצילום: מקסים ריידר

"שחור, לבן וארבעים אצבעות" — הקאמרית הישראלית בניצוח אריאל צוקרמן, עם עינת ארונשטיין, אבישי בן־חור ואנסמבל מולטיפיאנו, ביצירות באך ופרנק מרטן / מוזיאון תל אביב, אולם רקנאטי, רביעי 11.1 וחמישי 12.1, 20:30

המוזיקה של המאה ה–20 התפתחה בכיוונים שונים. חלקם, אלה שמכונים לרוב "אוונגרד", שברו את רוב כללי התחביר המוזיקלי המוכרים ונותרו קשים לעיכול לרוב הציבור. מלחינים אחרים התפתחו בכיוונים הרבה יותר קליטים, כמו הזרם המינימליסטי, שמתבסס על תבניות פשוטות וחוזרות, ויש עוד מגוון גדול של מלחינים, קבוצות ואסכולות שבחרו בפתרונות מגוונים לשילוב בין המסורות של המוזיקה הקלאסית לרעיונות החדשים שהגיעו משנברג ודור המלחינים שאחריו. פרנק מרטן (1890 – 1974), שוויצרי שחי חלק גדול מחייו בהולנד, אימץ חלקים מהתפיסה האטונאלית של שנברג, ובדרך אישית, שילב אותם עם יסודות טונאליים כך שבהאזנה ליצירותיו יש תחושה של מלודיה, יש יסודות רומנטיים, ועדיין, יש גוונים אופייניים של המאה ה–20. בעזרת הנוסחה האישית הזו, יוצר מרטן תחושה של ערפול ומסתורין, ומאזינים עם מגוון די רחב של טעמים ייהנו מהן. מסופר שהאזנה ל"מתיאוס פסיון" של באך, בגיל 12, הטביעה חותם עז על מרטן, גיבשה את החלטתו לפנות למוזיקה ועיצבה את האידיאל האסתטי־מוזיקלי שלו. התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחו של אריאל צוקרמן מארחת את אנסמבל הפסנתרים "מולטיפיאנו", את זמרת הסופרן עינת ארונשטיין ואת החצוצרן אבישי בן־חור בקונצרט שמפגיש את מרטן עם באך. שתי יצירותיו המוכרות ביותר של מרטן — הקונצ'רטו לשבעה כלי נשיפה, תזמורת מיתרים וטימפני, והסימפוניה קונצ'רטנטה, כאן בגרסה לשלושה פסנתרים ותזמורת מיתרים כפולה — ינוגנו לצד הקנטטה מס' 51, לסופרן, והקונצ'רטו לארבעה כלי מקלדת — פסנתרים, בקונצרט זה — מאת באך. כרגיל בקונצרט חי, החוויה תלויה באיכות הביצוע; אבל התוכנית מסקרנת ומבטיחה.

"קשת של צלילים"; "קונצרט ליל השבת" / קול המוזיקה, שישי, 6.1, 19:00; 20:05

שתי תוכניות שמשודרות ברצף. הראשונה, עם דגש על הרנסנס־בארוק האיטלקי. השנייה משלבת באך עם יצירות מהרומנטיקה. שתיהן מציעות אוספים משובחים של יצירות וביצועים. ב"קשת של צלילים" ניתן למצוא יצירות מאת קוואלי, מצוקי וצ'זארה — מלחינים נהדרים שאינם מושמעים הרבה בשגרה, בביצועים יפים של מוזיקאים שהתמחו ביצירות מהתקופה. בסוף התוכנית, אריה וקנטטה מאת ברברה סטרוצי (1619 – 1677), מלחינה מהדור שאחרי מונטוורדי, שחיברה יצירות קוליות חילוניות מורכבות ויפות במיוחד, רובן לסופרן. מונה שפגלה היא הסופרן המצוינת בקנטטה הזו. "קונצרט ליל השבת" יכלול שתי פתיחות יפות מאת מנדלסון בביצוע המרענן של תזמורת המאה ה–18, בניצוחו של פרנס בריכן. ביניהן, ינגנו טון קופמן ובת זוגו טיני מתוט את "אמנות הפוגה" של באך בשני צ'מבלי. לסיום, ואלסים של שופן עם פיליפ אנטרמו.

קונצרט הקאמרטה הישראלית ירושלים / שידור ישיר בקול המוזיקה, שלישי, 20:05

הסדרה "חושבים מוזיקה" של הקאמרטה הישראלית מרעננת את המתכונת של קונצרט, מבחינת התכנים המוזיקליים עצמם, וגם באמצעות שילוב תכנים נוספים. הפעם ישולבו בקונצרט שתי שיחות קצרות של הסופר חיים באר. יובל צורן ינצח, והסולניות: קלייר מגנאג'י, סופרן, ואסתי רופא, חליל. התוכנית מסקרנת: מחולות עם רומניים מאת ברטוק; בן חיים/ שבזי/ ביאליק: מנגינות מן המזרח לזמרת סופרן ולפסנתר; בלוך: סוויטה מודאלית לחליל ולכלי קשת; דיוורטימנטו בסגנון עתיק לתזמורת כלי קשת ולפסנתר מאת סרג'יו נטרא; שירים עבריים לזמרת סופרן ולתזמורת מאת ראוול, וקטעים מהסרנדה אופ' 22 לכלי קשת של דבוז'ק. צבעוני ומגוון עד כדי אקלקטיות, הקונצרט יכול להיות מהנה בעזרת שיחות מעניינות וכמובן, נגינה יפה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ