קסמי בנימין בוזגלו ובעיית הקהל הצעיר של האנדלוסית - מוזיקה קלאסית - הארץ

קסמי בנימין בוזגלו ובעיית הקהל הצעיר של האנדלוסית

פגישה מחממת לב עם התזמורת האנדלוסית אשדוד ועם מקהלת הנשים הערבית־יהודית "ראנה". בעיקר נהניתי, קצת התייסרתי

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מימין, הפייטנים זיו יחזקאל ובנימין בוזגלו, המנצח תייסיר אליאס
חגי חיטרון

יצאתי מהקונצרט של התזמורת האנדלוסית אשדוד בגיל של גילוי: הנה אבשר על אמנותו של הזמר הפייטן בנימין בוזגלו. אבל בירור מהיר העלה שעמיתי בן שלו הקדים, וכבר לפני שנה הוא כתב כאן לאחר קונצרט של האנדלוסית כי זמרתו של בוזגלו היא "שילוב מרהיב של רעננות ותנופה עם חוכמה ועומק, קול נפלא ושליטה קצבית וירטואוזית".

הגיל על גילוי בנימין בוזגלו, במקרה שלי, נבע גם מהתוכן. מיד בתחילת הקונצרט לא היה אפשר לא להתלהב — גם מי שגדל במוזיקה מערבית וטבל רק בה — מהקָצידָה (שיר ערבי קלאסי מחורז ושקול) האנדלוסית על "השרוף" בפי בוזגלו, סיפור ארוך מסתלסל בערבית מוגרבית על פגעי אהבה נכזבת וסוף טוב.

מיקה דני ומקהלת "ראנה" מיפו. הכל בהתנדבות
מיקה דני ומקהלת "ראנה" מיפו. הכל בהתנדבות צילום: רפי דלויה

בוזגלו, בן 30, גדל בצרפת ועשה עלייה בנעוריו. בקונצרט זה הוא זימר בערבית ובעברית ובנוסף דיבר קצת, סיפר שהוא מאורס וגם הגיש לארוסתו שנכחה באולם את זר הפרחים שהוגש לו. פייטן נוסף שהשתתף באירוע, אף הוא בשתי השפות, היה זיו יחזקאל המצוין. עוד דיבר מעט (הקדמה קצרה בעברית צחת היגוי) המנצח תייסיר אליאס, בן שפרעם, פרופסור בחוג למוזיקה באוניברסיטת חיפה והמנהל המוזיקלי של התזמורת.

כותרת מופע זה של האנדלוסית אשדוד היא "בין ערב למגרב": מוצגות בו פנים אחדות של המפגש המוזיקלי בין ארצות ערב ובין ארצות המגרב כפי שהתממש כאן, בארץ ישראל. שמענו מוזיקה אנדלוסית, שמענו שירים של פיירוז ושל עבדול וואהב וקיבלנו גם הופעה של אחינועם ניני. אשר לניני — זמרת, מלחינה ופעילת שלום — לא לי לחזור ולספר בשבחי פרפורמריותה. גם היא דיברה מעט מחוץ לשירים ובין השאר הזכירה שראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, ממייסדי התזמורת, היה סטודנט לרפואה בצוותא עם בעלה. ניני (עם בן זוגה לאמנות, הגיטריסט גיל דור) פתחה ב"אורי", שרה עוד וחתמה ב"קרן אור" המשובב. מכל הנ"ל קל להבין שמדובר באירוע ארוך וגדוש שנמשך כמעט שעתיים בלי הפסקה.

תצפיות ומחשבות: כידוע, בקונצרטים של מוזיקה קלאסית מערבית רוב רובו של הקהל — אם לנסח בעדינות — הוא "בלתי צעיר". הופתעתי לגלות שגם בקונצרט של האנדלוסית אשדוד בתל אביב (בסך הכל יהיו קרוב ל–8,000 איש ואשה, במופעיו בכל המקומות) נכחו רק צעירים מעטים. מנכ"ל התזמורת יעקב בן־סימון אומר על כך, לשאלתי: "כן, יש בהחלט בעיה, בחשיבה קדימה יש סיבה להיות מוטרדים". מה גם, המשיך בן־סימון והדגיש, "שהחוויה שאנחנו מנסים לשים על הבמה אינה רק הנאה מוזיקלית אלא הרבה מעבר לכך". פירוש: שימור מסורת שעלולה פשוט להיעלם.

המנצח תייסיר אליאס. היה מעדיף בלי הגברה
המנצח תייסיר אליאס. היה מעדיף בלי הגברהצילום: רפי דלויה

לצד ההנאות והדאגות, משהו על התייסרות (שאולי אין לה פתרון): הסאונד בקונצרט, לאוזניי, היה חזק לפעמים עד צרימה, מוגבר מעל ומעבר לדרוש. ד"ר אליאס מסביר, בשיחה קצרה: "האידיאל הוא לא להגביר, הגברה לא עושה טוב לשום כלי, אבל כלים מזרחיים כמו עוד, קאנון, קמנג'ה, לא יישמעו בכלל בלי הגברה באולם גדול כמו המוזיאון". התוצאה היא שמגבירים את הכלים האלה, ולכן את כל התזמורת, ולכן את המקהלה, את כולם. זִמרת המקהלה נפגעה הפעם קשות ובמיוחד (והלהיבה בכל זאת).

עוד על המקהלה: מדובר באנסמבל הנשים הערבי־יהודי "ראנה" מיפו בהנהלתה ובניצוחה של מיקה דני, אנסמבל שעצם קיומו משמח. המקהלה הוקמה ב–2008, שמה אז היה "שיראנה". מיקה דני, שגדלה על מוזיקה מערבית והתמקצעה בה, החלה רק אז לעסוק במוזיקה מזרחית, כמאזינה וכמבצעת. בסוף 2015 פרשו דני ועמיתה עידן טולדנו וחברות המקהלה מן המסגרת שאירחה אותן, המרכז היהודי־ערבי ביפו (דני לא מרחיבה בפרטי הקרע) ומאז שמה של המקהלה הוא "ראנה".

20 נשים שרות ב"ראנה", מחציתן ערביות, לרבות ארבע מוסלמיות. כולן, יהודיות כערביות, תושבות יפו. מי הן היהודיות? זו קבוצה "הכי לא הומוגנית שאפשר לדמיין, עדתית וגם פוליטית", אומרת דני, אחדות מהן "בהחלט לא שמאלניות" — כדבריה. מועמדות חדשות: "כרגע אני מחפשת רק ערביות". תגמול ומימון: "כולנו פועלים בהתנדבות. אני מוכרחה להתעסק, למרות שזה ממש לא מתאים לי, לא רק במוזיקה אלא גם בשיווק, בניהול וביחסי ציבור".

הזדמנויות אחרונות לחוות קונצרט זה: ב–22.1 תוגש התוכנית "בין ערב למגרב" באשדוד, ב-23.1 ברעננה, ב-24.1 בבאר שבע.

התזמורת האנדלוסית אשדוד. מנצח: תייסיר אליאס. סולנים: בנימין בוזגלו, זיו יחזקאל, אחינועם ניני. משתתפת: מקהלת "ראנה". מוזיאון תל אביב, 18.1

תגיות:

תגובות