המלצות קלאסיות: 9.2 עד 16.2 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 9.2 עד 16.2

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
התזמורת הסימפונית ירושלים
התזמורת הסימפונית ירושלים צילום: אוליבייה פיטוסי

התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, בשיתוף האופרה הישראלית. אנדרס מוסטונן, מנצח. בתוכנית: אבי ברמן – קדיש יתום (בכורה עולמית). היידן – מיסת נלסון. אויבו – ירושלים החדשה (בכורה ישראלית) . מוצרט — מיסת ההכתרה / שלישי, 14.2, המשכן לאמנויות הבמה, תל אביב, 20:00. רביעי, 15.2, 20:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים, 20:00, ושידור חי ב"קול המוזיקה".

מוזיקה קולית, שנכתבה סביב טקסטים דתיים ועוסקת ביחסים עם הדת והאמונה, תופסת מקום בולט בתולדות המוזיקה. בישראל אין שפע של קונצרטים שמתרכזים ברפרטואר הזה, ולכן, הסדרה הליטורגית המשותפת לתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור ולאופרה הישראלית, ראויה לתשומת לב מיוחדת. השבוע יבוצע, וישודר, במסגרת הסדרה, קונצרט הכולל שתי יצירות מוכרות ואהודות מה תחום הקולי־דתי: "מיסת ההכתרה" מאת מוצרט, ו"מיסת נלסון" של היידן. לצדן, שתי יצירות חדשות: בכורה ישראלית ל"ירושלים החדשה" — פרק מסימפוניה של המלחין האסטוני המצליח אנדרס אויבו בהשראת חלקים מן הברית החדשה. האחרת היא בכורה עולמית ליצירה "קדיש יתום" מאת המלחין הישראלי אבי ברמן. היא נבחרה על ידי מלחינת הבית של התזמורת, אביה קופלמן, כחלק מתהליך של התמקדות ביצירה הישראלית. "קדיש יתום" היא יצירה של כ–12 דקות, שמנסה לזקק לצלילים את המפגש בין החזות הטקסית, הרשמית והמכובדת של הרגע שבו אדם קורא "קדיש" על קבר אביו — לבין האינטימיות של אותו רגע, והעוצמות הרגשיות הפנימיות שלו. "זה לא הרקוויאם הנוצרי, אף לא תפילה חגיגית של החזן בטקס ממלכתי" אומר המלחין, "אלא ניסיון להרגיש את המורכבות של הרגע האישי". ביטוי מוזיקלי לניסיון זה ניתן בהרכב המבצע: תזמורת סימפונית גדולה, עם שתי מקהלות — אבל בלי חצוצרות וטרומבונים, ובעצם, כמעט בלי כלי נשיפה. הצליל מתכוון להיות אינטימי ומופנם ומעט עמום למרות גודלו. היחסים בין הסולן — בריטון — לבין המצלולים בתזמורת יבליטו את הקונפליקט בין מלות ההלל בטקסט, לרגשות הפנימיים שמלווים אותן. אנדרס מוסטונן, המנצח האסטוני שבנה בסיס של פעילות בישראל, ושל שיתוף פעולה עם אסטוניה, ינצח על קבוצה איכותית של סולנים, על שתי מקהלות — זו של האקדמיה בירושלים ו"קולגיום מוזיקום" מאסטוניה — ועל התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור.

"קשת של צלילים" ו"קונצרט ליל השבת" / קול המוזיקה, שישי, 10.2, 19:00, 20:05 (שידור חוזר ל"קשת של צלילים" בשני, 13.2, 22:00)

"קשת של צלילים" מציעה יצירות קוליות חילוניות מקסימות מצרפת ביצועים מהנים — הזמרת קלוד לפיליאטר, וקבוצת "לה פואם ארמוניק", שמתמחים ברפרטואר זה. "קונצרט ליל השבת" חגיגי במיוחד וכולל את המיסה הגדולה של באך בהקלטה מרשימה, בניצוחו של תומס הנגלברוק; את הסונטה אופ' 28 לפסנתר מאת בטהובן עם אלפרד ברנדל; ואת הרביעייה האחרונה של בטהובן לכלי קשת, אופ' 135, עם רביעיית גוארנרי.

ג'ון אדמס מנצח על יצירותיו, עם תזמורת הקונצרטחבאו / ערוץ מצו, שני, 13.2, 21:30

לג'ון אדמס, יליד 1947, יש סגנון כתיבה אישי שמקורותיו בזרם המינימליסטי. יצירותיו קליטות ונגישות לרוב המאזינים, גם אלה שאינם מתלהבים מהשפה המוזיקלית של המאה ה–20, ומבוצעות הרבה. הן גם שנויות במחלוקת — בנוגע לערכן המוזיקלי, כפי שקורה ליצירות חדשות רבות — וגם בנוגע לתוכן ולטקסטים שבחלק מהיצירות עוסקים במאורעות אקטואליים. ערוץ מצו מציע הזדמנות להתרשם, כשהוא משדר קונצרט ובו שלוש יצירת, עם תזמורת קונצרטחבאו המצוינת בניצוח המלחין.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ