המלצות קלאסיות 23.2-2.3 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות 23.2-2.3

אמיר מנדל
בוריס גילטבורג
אמיר מנדל

בוריס גילטבורג ברסיטל — בטהובן, ברהמס ורחמנינוב / שבת, 25.2, 20:30, האודיטוריום בקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב

בוריס גילטבורג, יליד 1984, השתתף בתחרות רובינשטיין לפסנתרנים ב–2011, שנה מיוחדת בתולדות התחרות. באותה שנה יצאו משורותיה שני פסנתרנים בולטים: דניל טריפונוב, אחד הפסנתרנים המוערכים והמצליחים בעולם, וגילטבורג, שזכה בפרס השני, והמשיך לקריירה בינלאומית מרשימה. ב–2012 צבר ביקורות נלהבות על הקלטת שלוש סונטות של פרוקופייב. ב–2013 זכה בפרס יוקרתי נוסף, בתחרות המלכה אליזבת בבלגיה. מ–2014 הוא מקליט בחברת "נקסוס", והוציא לאור שלושה אלבומים: יצירות לפסנתר של שומאן, סונטות של בטהובן ואטיודים של רחמנינוב. אלבום רחמנינוב היה הקלטת החודש ב"גרמופון", עם צאתו. ההקלטות של גילטבורג ממוקדות ברפרטואר רומנטי ופוסט רומנטי, וכך נבנה גם הרסיטל שלו בתל אביב, שיתקדם בסדר כרונולוגי, מן הרומנטיקה המוקדמת אל העידן הפוסט־רומנטי. תחילה, סונטת "אור הירח" של בטהובן; אחריה, שבע הפנטזיות אופוס 116 מאת ברהמס — חלק מסקרן במיוחד שכן אין עוד הקלטות ברהמס של גילטבורג — ולסיום, רחמנינוב, 13 פרלודים אופוס 32. זו תוכנית ללא הפתעות, וגם על הפרשנות של גילטבורג נאמר פעמים רבות שהיא מעמיקה וקפדנית אך נטולת הפתעות. מסקרן לשמוע איזו חוויה יוצרת פרשנות כזאת בקונצרט חי.

בריטן: סרנדה לטנור, קרן וכלי קשת — ג'ון מרק איינסלי, טנור; ניקולס קלאוברי, מנצח / קול המוזיקה, "קונצרט ליל השבת", שישי, 24.2, 20:05

רבות מיצירותיו של בנג'מין בריטן נכתבו לטנור ונועדו לבן זוגו, הזמר פיטר פירס. היצירה המועדפת לטעמי היא הסרנדה אפופת המסתורין לטנור, קרן וכלי קשת, לטקסטים של משוררים בריטים שונים. זמרי טנור רבים הקליטו אותה, מהם רבים מצוידים בקולות הרבה יותר נעימים מזה של פירס. אחד מאלה הוא ג'ון מרק איינסלי שיושמע בפתח הקונצרט לליל השבת, עם נגן הקרן דייוויד פיאט והסינפונייטה על שם בריטן בניצוח ניקולס קלאוברי.

היידן: סימפוניות — איל ג'רדינו ארמוניקו; מנצח ג'ובאני אנטוניני / ערוץ מצו, ראשון, 26.2, 21:30, 22:50

שני שידורים רצופים מתעדים מבצע הקלטה מעניין — פרויקט "היידן 2032" של קבוצת "איל ג'רדינו ארמוניקו" ומנצחה, ג'ובאני אנטוניני. הקבוצה הוותיקה פרצה לתודעה בסערה ב–1994, כשהוציאה לאור גרסה תוססת ומהפכנית של "ארבע העונות" מאת ויוולדי. עכשיו הם מקליטים לחברת "אלפא" את הסימפוניות של היידן. התוכנית היא להקליט את כל הסימפוניות, ולהגיע לקו הגמר ב–2032. פרויקט אופטימי, ויש לקוות שאכן יושלם. בינתיים, ערב מלהיב ב"מצו" מציע את הסימפוניה הנהדרת מס' 49 ויצירות נוספות מהאוצר הסימפוני האדיר של היידן בביצועים חדים וצלולים.

שומאן: שלושת הקונצ'רטי, עם איזבל פאוסט, ז'אן־גיאן קיראס ואלכסנדר מלניקוב. מנצח פבלו הראס־קסאדו / ערוץ מצו, שני, 27.2, 21:30

הכנרת איזבל פאוסט, הצ'לן ז'אן גיאן קיראס והפסנתרן אלכסנדר מלניקוב הם סולנים מובילים, וגם שותפים לנגינת מוזיקה קאמרית. כל אחד מהם מנגן גם בכלי "מודרני", עכשווי, וגם בכלים "תקופתיים". ביחד הם והוציאו לאור שלושה אלבומים מעניינים במיוחד. בכל אלבום קונצ'רטו של שומאן — לכינור, לצ'לו או לפסנתר, ולצד הקונצ'רטו אחת משלוש השלישיות שחיבר שומאן לכינור, צ'לו ופסנתר. שלושת האלבומים נוגנו בכלים תקופתיים — הכוונה לתקופתו של שומאן — וביחד היו לפרויקט קאמרי־סימפוני יפה להפליא. בקונצ'רטי השתתפה תזמורת הבארוק מפרייבורג, אף היא בכלים עם צליל משוחזר מהמאה ה–19, ובניצוחו של פבלו הראס־קסאדו, עוד מוזיקאי שנע בגמישות בין ה"תקופתי" ל"מודרני". ערוץ מצו מרכז לערב מרתק אחד את שלושת הקונצ'רטי, המוכר והמושמע לפסנתר, הרומנטי והאהוד לצ'לו, ואתם הקונצ'רטו הפחות מוערך לכינור.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ