המלצות קלאסיות: 2.3 עד 9.3 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 2.3 עד 9.3

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גלעד הראל
גלעד הראלצילום: אראל פז

רביעיית כרמל מארחת את גלעד הראל / אודיטוריום הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל אביב, שבת, 4.3, 20:30

יופי של תוכנית. תחילה, רביעיית מיתרים יפה מהתקופה הרומנטית, החמישית משש הרביעיות שפליקס מנדלסון חיבר בבגרותו. אחריה, חיבור להווה עם רביעיית כלי הקשת מס' 3, "תמונות רומזות" מאת ינעם ליף (יליד 1953). נגן הקלרינט גלעד הראל יצטרף בהמשך, והקונצרט יסתיים באחת היצירות האהובות ברפרטואר הקאמרי, חמישיית הקלרינט, ק'581 מאת מוצרט. זה איזון מצוין שמאפשר לבאי הקונצרט ליהנות מיצירות מוכרות שמעניקות בסיס נוח ובטוח, וגם מהזדמנות להכיר מוזיקה שהיא עכשווית, ישראלית, מסקרנת ומשמעותית.

ויוואלדי ב"קשת של צלילים" / קול המוזיקה, שישי, 3.3, 19:00, שני, 6.3, 22:00

כמה מהיצירות הבולטות של המלחין הנפלא מכונסות לתוך שעה אחת. שתי יצירות קוליות מוכרות מאוד: "בזעם ועברה" ("אין פורורה") לסופרן ואנסמבל, עם הסולנית דבורה יורק וחברי הקינגס קונסורט, ו"ניסי דומינוס", כנראה היצירה האהובה עלי ביותר מאת ויוואלדי, עם זמר הקונטרה־טנור ג'יימס באומן ובניצוח ז'אן קלוד מלגואר. בין שתי אלה משובצות יצירות כליות, נהדרות אף הן: סונטה לצ'לו, עם אנר בילסמה, מהבולטים בצ'לני הדור הוותיק של האסכולה ההיסטורית, וטריוסונטה־וריאציות על הנושא המפורסם של "לה פוליה" בנגינתה השקופה של רביעיית פרסל.

שוברט: מסע חורף — מתיאס גרנה; מרקוס הינטרהויזר / ערוץ מצו, שישי, 3.3, 21:30

לא האזנתי ל"מסע חורף" מאז שבוצע כאן במסגרת השוברטיאדה, על ידי בנג'מין אפל וגרהם ג'ונסון, ביצוע שהתנגן בראשי ימים רבים. עכשיו, כשהזיכרון דועך, אפשר להתפנות להקלטה מפסטיבל אקס־אן־פרובנס ב-2014 עם מתיאס גרנה, אחד מהפרשנים הבולטים לשירי שוברט. מלווה אותו מרקוס הינטרהויזר שמופיע אתו ברסיטלים רבים בשנים האחרונות, ולא מזמן יצר תקרית ברסיטל כזה כשעצר את הנגינה עקב טעות של הופך הדפים. לגרנה קול כהה עם גוון אפלולי שלא כולם אוהבים, ופרשנות קודרת ומרתקת למחזור השירים המאוד מרגש הזה.

אופנבך: "סיפורי הופמן". הפקה של בית האופרה המלכותית מלונדון בשידור חי / סינמה סיטי — גלילות, ירושלים, ראשון לציון. רביעי, 8.3, 21:00

כמעט ארבע שעות, שיתרונן, לחובבי החוויה הספציפית, הוא הצפייה באירוע ברגע התרחשותו. כמו בעולם הספורט, גם באמנות יש ערך מוסף של התרגשות לידיעה שהדברים קורים ממש עכשיו, ואף שבשונה מעולם הספורט, אנחנו יודעים מה תהיה התוצאה בה תסתיים העלילה — עדיין איננו יודעים אם הכל יעבור בשלום, מי יצטיין ומי יאבד את ההשראה, ואפשר לשכפל את חוויית הקונצרט החי גם מחוץ לאולם. לראיה, בית האופרה בקובנט גארדן משדר את ההפקות של לאירופה, ארצות הברית, אוסטרליה, יפן, וחובבי הז'אנר יכולים ליהנות ממנו גם בבתי קולנוע בישראל.

חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית בשיחה עם אנדרס שיף / דף הפייסבוק של הפילהרמונית

שיחה ארוכה ומעניינת שהועלתה ב–29 בינואר. הפסנתרן והמנצח סר אנדרס שיף הוא מוזיקאי ואינטלקטואל בעל ידע רב והשקפות מעניינות, נוסטלגיות מעט, על מוזיקה, פוליטיקה, דרכי ביצוע, על הקלטות, חדשות וישנות. לא עם כל האמירות שלו הסכמתי, בעיקר לא עם דברים שאמר על עולם ההקלטות, שם הנוסטלגיה מעוותת לעתים את העובדות הפיזיקליות של עולם הצליל. אבל לא ההסכמה העיקר, אלא ההזדמנות להכיר את עולמו הפנימי העשיר של שיף, ודרך השאלות, גם מעט מעולמם של נגני הפילהרמונית — ולהציץ לתוך השיח המרתק שקיימו ביניהם.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ