המלצות קלאסיות: 30.3 עד 6.4 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 30.3 עד 6.4

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
איוון פישר
איוון פישרצילום: Farabola / Leemage / AFP

מסייאן: סימפוניית טורנגלילה. מנצח איוון פישר / ערוץ מצו, שני, 3.4, 23:30

יצירותיו של אוליבייה מסייאן (1908–1992) מראות עד כמה המוזיקה המכונה "מודרנית" היא רבגונית וגמישה. יצירותיו כוללות יסודות של טונאליות ואטונאליות; חדשנות ודיאלוג עם העבר; ביטויים של קריסת אמונות וערכים, בעקבות מלחמת העולם השנייה, לצד יסודות קתוליים מסורתיים; חדשנות טכנולוגית וכלים אלקטרוניים, לצד צלילים שמחקים את שירת הציפורים. אל הרכיבים המגוונים האלה הוא מצרף את היסוד החשוב ביותר, דמיון, ורוקח קוקטייל של מוזיקה מרגשת ומלהיבה, שלטעמי מצ מכניס אותו לרשימת הענקים בתולדות המוזיקה. סימפוניית טורנגלילה היא יצירה בעשרה פרקים לתזמורת גדולה, שבולטים בה צבעוניות מסחררת ויחסים צליליים מרתקים בין הקבוצות בתזמורת. מי ששומר על ריכוז בשעה מאוחרת למדי בלילה, יוכל ליהנות מהעושר הזה, עם אחת התזמורות הטובות שיש, תזמורת פסטיבל בודפשט, ומנהלה המוזיקלי איוון פישר. פישר הוא מנצח מבריק בכלל ובמיוחד ברפרטואר מתקופה זאת.

"סוסים" — ראלי מרגלית / בית הקונפדרציה בירושלים, חמישי, 30.3, 20:30

המלחינה והצ'לנית ראלי מרגלית, עם החלילנית חגית רוזמרין, זמר ונגן הקאנון אלעד גבאי ונגן כלי ההקשה לב אלמן, מופיעים עם יצירות שהוקלטו באלבום "סוסים". מרגלית מנגנת, בעצם, בשני כלים: בצ'לו, ובצ'להו, כלי שנבנה בשבילה באוסטרליה ויש לו הדהוד וגוונים שמזכירים כלים מסורתיים ממזרח אסיה. הבחירה בצ'להו נובעת מאופייה של המוזיקה שמרגלית מחברת: מבנים חופשיים מבחינת המסורת הקלאסית, עם שילוב בולט של יסודות וצבעים "עממיים", או "אתניים", תלוי איך בוחרים לכנות את הכיוון הזה. לא משנה איזה כינוי נעדיף — המצלולים שמתקבלים נעימים לאוזן, שונים מיצירה ליצירה ומציעים חוויה תוססת ומהנה.

ישן וחדש עם פדייה מוזייביץ' / התיבה, יפו, חמישי, 30.3, 20:30

עוד הערב, רסיטל מסקרן בתיבה ביפו. החיבור של יצירות "מסורתיות" מהרפרטואר הקלאסי הוותיק עם יצירות חדשות, איננו מהפכני, וזכה לתנופה בעקבות הצלחת הרסיטל של דוויד גריילסאמר שמשלב סונטות של דומניקו סקרלטי ושל ג'ון קייג'. הפסנתרן האמריקני פדייה מוזייביץ', בביקורו הראשון בישראל, מציע מתכונת דומה ומלחינים שונים. היידן הוא המלחין ה"קלאסי", וסונטות שלו משמשות מעין "ציר" קבוע לתוכנית. לצדן מתחלפות יצירות לפסנתר מאת ג'ורג' קראם, ג'ונתן ברגר ומורטון פלדמן. צפוי קליידוסקופ מוזיקלי מעניין.

קבוצת פיגמליון מבצעת בוורסאי מוטטים גדולים / ערוץ מצו, שבת, 1.4, 16:53; שלישי, 4.4, 15:10

הזמרים, הנגנים והמנצח של קבוצת פיגמליון, כולם צעירים ונמרצים – כבר בעצם ותיקים למדי, וצברו הרבה אלבומים, הופעות ושידורים במצו. בשידור שהרשים לאחרונה הם הציעו ביצוע שקוף, מרוכז ומרגש ל"מתאוס פסיון" של באך. השידור הנוכחי הוקלט בוורסאי, מה שמקנה לו מיד גוון חגיגי. יבוצעו מוטטים מן הבארוק, מצרפת, מאת ראמו ומונדונוויל, ומגרמניה, מאת טלמאן, בן דורו של באך, כנראה המלחין המוערך ביותר בתקופתו.

הפסנתרן עמנואל אקס מנגן ומלמד / יוטיוב

לכבוד תחרות רובינשטיין המתקרבת, לפסנתרנים, התחלתי להתחקות ברשת אחר עקבותיהם של זוכים בתחרויות קודמות. התחלתי עם הזוכה בתחרות הראשונה, ב–1974, האמריקני עמנואל אקס. הקריירה שלו נסקה מייד אחרי התחרות ונשארה יציבה, וברשותי כמה וכמה הקלטות שלו. ביוטיוב אפשר למצוא ביצועים יפים לשופן ולקונצ'רטי של ברהמס, אבל מעניינות במיוחד ההקלטות מכיתות אמן שהוא נותן. אקס מלמד בצורה מפורטת מאוד, ותהליך הלימוד מעלה שאלה — מתי מורה עוזר לתלמיד להפיק את האמירה המוזיקלית הייחודית לתלמיד, ומתי הוא מתחיל להטות אותה, לכיוון התובנות של המורה? שאלה מכרעת בכל הוראה, באמנות בפרט, ובפרשנות של מוזיקה, היא עדינה מאוד. מעניין לצפות ולהתרשם.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ