המלצות קלאסיות: 13.4 עד 20.4 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 13.4 עד 20.4

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
 מוסיקה נובה
מוסיקה נובהצילום: מוטי מילרוד

מורטון פלדמן: "פסנתר ורביעיית כלי קשת" (1985). אנסמבל מוזיקה נובה: אסף שתיל, פסנתר; יעל ברולסקי וליאורה אלטשולר, כינורות; עמית לנדאו, ויולה; דן וינשטיין, צ'לו / התיבה, יפו, רביעי, 19.4, 20:30

מורטון פלדמן (1926 – 1987) שייך לקבוצת המלחינים שנהוג לכנותה "האסכולה הניו יורקית", ושבמרכזה עומד המלחין ג'ון קייג'. זו לא קבוצה אחידה, והיא הפיקה סוגים שונים של מוזיקה ניסיונית. פלדמן כתב תחילה, בדומה לקייג', "מוזיקת מקרה" — יצירות בהן התווים אינם קבעים בכל הביצועים. עבודתו תקשרה הרבה עם אמנות חזותית. בשנים מאוחרות יותר, הוא כתב יצירות המבוססות על צלילים ארוכים מאוד, שקטים, ומבנים חופשיים ומעורפלים. לתקופה זו שייכת היצירה "פסנתר ורביעיית כלי קשת" — כ–80 דקות של מהלכים ארוכים, עדינים, ללא התפתחות מלודית או דרמטית ברורה; יצירה של אווירה מדיטטיבית ושל מתח סטטי. אנסמבל "מוזיקה נובה" יבצע את היצירה באולם האינטימי של התיבה, ביפו.

סטרווינסקי והאביב — אסתרית בלצן ומשה זורמן על יצירותיו המוקדמות והמאוחרות של איגור סטרווינסקי / קול המוזיקה, שבת, 15.4, 15:00

בקריירה הארוכה של איגור סטרווינסקי היו תפניות חדות ושינויי סגנון. "פולחן האביב" יצרה ב–1913 שפה מוזיקלית חדשה שהשפיעה כמעט על כל המוזיקה שנכתבה אחריה. סטרווינסקי עצמו המשיך להתנסות בכיוונים שונים, בהם ניאו קלסיציזם — תבניות חדשות על בסיס צורות מסורתיות — שילב יסודות כמו ג'אז ומוזיקה עממית, ובהמשך פנה למוזיקה א־טונאלית. למרות היצירות המבריקות הרבות שכתב, יש שרואים את יצירותיו המאוחרות, בעיקר הא־טונאליות, כחסרות השראה. התוכנית של הפסנתרנית ד"ר אסתרית בלצן והמלחין פרופ' משה זורמן מנסה ללמוד, ולהעריך, את התקופות השונות ביצירתו של סטרווינסקי, ואת היחסים ביניהן.

ורדי: פלסטף. אמברוגיו מאסטרי; בית האופרה של ציריך; מנצח דניאלה גאטי / ערוץ מצו, שבת, 15.4, 21:30; שלישי, 18.4, 17:30

ערוץ מצו משדר הפקה של האופרה האחרונה שכתב ורדי — "פלסטף", אופרה שנונה ותוססת על פי שייקספיר. דניאלה גאטי מנצח על המקהלה והתזמורת של בית האופרה שהוא מנהל בציריך, ועל צוות סולנים, בראשם זמר הבריטון אמברוגיו מאסטרי בתפקיד סר ג'ון פלסטף.

ויוולדי וקורלי / "אנסמבל", קול המוזיקה, שלישי, 18.4, 18:00

הקונטרה־טנור פיליפ ז'רוסקי ישמיע בקולו הצלול מזמורים דתיים יפים מאת ויוולדי, בהם ה"סטבט מאטר", אחת מיצירותיו המרגשות ביותר של המלחין. בין המוטטים יושמעו סונטות לכינור מתוך אופוס 5 מאת ארכאנג'לו קורלי, מלחין שהשפיע רבות על ויוולדי ועל בני דורו. הסונטות ישמעו בביצועה היפה של הכנרת לינה טור בונט, עם קבוצת מוזיקה אלכמיקה.

טנברה בשאפל רויאל / ערוץ מצו, שני, 17.4, 23:26

יופי של קונצרט לשעת לילה מאוחרת. קבוצת "טנברה" המצוינת בניצוחו של נייג'ל שורט מציעה מקבץ של מזמורים מתקופות שונות, בהם "קרוציפיקסוס", פרק מיסה יפה במיוחד מאת מלחין הבארוק אנטוניו לוטי, וה"מיזררה", יצירתו הייחודית של מלחין הרנסנס גרגוריו אלגרי.

ריכרד שטראוס: בורלסקה. אנדי פלדבאו; התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון; דן אטינגר / פייסבוק

לא יצירה שהייתי יושב להאזין לה סתם כך, בדרך כלל, אבל הסרטון הזה מושך תשומת לב מסיבות אחדות. החשובה בהן, הנגינה תוססת, מהנה וסוחפת, מבליטה צדדים ליריים ביצירה לצד אספקטים וירטואוזיים. מעניין גם הצד החזותי. הצילום דינמי ורב גוני, ובנוסף, הפסנתרן אנדי פלדבאו מאתגר את המסורת כשהוא מופיע בחולצה אדומה. היו כבר דיונים על הלבוש של סולניות, אבל קוד הלבוש של מוזיקאים גברים נותר אחיד ומשמים, ובעיקר אנכרוניסטי. השינוי שמציע פלדבאו נותן לקונצרט הקשר עכשווי יותר, ולסרטון, מראה רענן יותר.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ