ז'אנג הונג יאן בטכניקה מסחררת מול קהל הפילהרמונית - מוזיקה קלאסית - הארץ
קונצרט

ז'אנג הונג יאן בטכניקה מסחררת מול קהל הפילהרמונית

המנה הסינית, בקונצרט שכולו מפגן צבעי צליל, זימנה פגישה עם ה"פיפה", כלי פריטה בן 2000 שנה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
משמאל: יצחק נוי, ז'אנג הונגיאן, ירון גוטפריד
משמאל: יצחק נוי, ז'אנג הונגיאן, ירון גוטפריד צילום: חגי חיטרון

זה הביקור השלישי בישראל של אמנית הפיפה הסינית ז'אנג הונג יאן, בפעמים הקודמות הופיעה כאן עם הקאמרית הקיבוצית ועם הסינפונייטה. עם זאת, מן הסתם, יותר מ–2000 באי "פילהרמונית בג'ינס" שמעו עתה לראשונה את הנגנית הזאת (ועוד 4,000 איש ואשה בשני קונצרטים נוספים בת"א). את הקשר הישראלי של ז'אנג טווה המנצח ירון גוטפריד לפני שנים אחדות: ז'אנג נכחה בקונצרט שבו הוא ניצח על תזמורת סינית, בבייג'ין, ולאחר מכן היא טילפנה אליו והזמינה אותו לבוא שוב ולנצח על קונצרט שבו היא תופיע כסולנית. בימים אלה, עם הפילהרמונית, מנגנת ז'אנג קונצ'רטו לפיפה ולתזמורת מערבית מאת מלחין סיני, יצירה שחוברה לפני יותר מ–40 שנה.

מהי "פיפה"? זה כלי מיתר שמנגנים בו בפריטה, כמו בלאוטה, בגיטרה ובמנדולינה, יש בו ארבעה מיתרים ויש בו סריגים. בפגישה ראשונה, צלילי מנדולינה הם הנשמעים דומים יחסית לצלילי פיפה, גם מבחינת צבע הצליל (הנגזר מתיבת התהודה) וגם בגלל טכניקת הטרמולו — חזרה מהירה מאוד על צליל בודד. לשאלת מנחה האירוע, ההיסטוריון ואיש קול ישראל הוותיק יצחק נוי, הסבירה האורחת כי שמו של הכלי מבטא את שתי הצורות הבסיסיות של הפריטה: "פי" באצבעות נפתחות כמו ניעור, פה — באצבעות נסגרות.

מבחינה טכנית — זה ההיבט העיקרי שיכולתי להתרשם ממנו — נגינתה של ז'אנג בת ה–48 (מנהלת מחלקת הפיפה בקונסרבטוריון המרכזי בבייג'ין ובעלת קריירה בינלאומית) מסחררת ממש. מבחינת ה"תוכן" אגיד בזהירות כי הקונצ'רטו שז'אנג ניגנה נתפס באוזניי (מערביות שכמותן) כפולקלור ידידותי מזמין היכרות, נעים, ערב, לא מרתק במיוחד.

מלה או שתיים על ההנחיה: הבנתי שאירועי סדרת "פילהרמונית בג'ינס" אינם מתוכננים כקונצרטים מוסברים חלילה, אין בהם יומרה של הרחבת דעת, אלא בעיקר קירוב קהל חדש (בני 40 עד 60, להתרשמותי) אל המוזיקה הקלאסית. בהתאם, הנימה הכללית קלילה, המנחה נבחר בדרך כלל בשל סלבריטיותו, לא מצופה ממנו המטרה של תובנות מוזיקליות. עם זאת, הקלילות לא היתה נפגעת אם המנחה או המנצח היו מבקשים מז'אנג להדגים בנפרד ובבירור את כל טכניקות ההפקה שהיא משתמשת בהן, בשתי הידיים.

הקונצרט היה ארוך למדי, כאירוע בלי הפסקה, השפיע על הנוכחים עושר ממלא אוזניים של צבעי צליל — עם הרפסודיה הספרדית של ראוול, עם "אורני רומא" של רספיגי ועם הקונצ'רטו לפיפה הנ"ל. תוכנית כמו זו אך ארוכה אף יותר (כוללת גם את הסימפוניה של ביזה) תגיש הפילהרמונית ביום שני, מוצאי יום השואה, באודיטוריום חיפה.

סדרת "פילהרמונית בג'ינס". מנצח: ירון גוטפריד. סולנית: הונג יאן ז'אנג, נגנית פיפה. מנחה: יצחק נוי. היכל התרבות בתל אביב, 20.4

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ