המלצות קלאסיות: 4.5 עד 11.5 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 4.5 עד 11.5

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

סטרווינסקי: שלושה פרקים מתוך פטרושקה, לפסנתר. אלכסיס וייסנברג, הקלטה מצולמת בשחור לבן מ–1965 / יוטיוב

איגור סטרווינסקי
איגור סטרווינסקיצילום: Top Classical Music

כעת, כשמתקיימת תחרות רובינשטיין, מעניין להיזכר ביצירה שחיבר סטרווינסקי לידידו ארתור רובינשטיין. הבלט "פטרושקה" הוצג לראשונה ב–1911, כמופע בלט עם כוריאוגרפיה של מישל פוקין. עשר שנים מאוחר יותר נכתבה היצירה לפסנתר על בסיס שלושה מהפרקים של "פטרושקה". סטרווינסקי הקפיד לומר, שהיצירה איננה עיבוד או העברה של היצירה התזמורתית, אלא יצירה חדשה שנכתבה על בסיס החומר המוזיקלי של פטרושקה. טענתו ניכרת היטב באופי ובמצלולים של היצירה, שמותאמים היטב, ספציפית, לפסנתר. היצירה מציבה אתגרים טכניים ומוזיקליים גדולים, ויש כמה וכמה הקלטות, מרתקות ושונות זו מזו, של פסנתרנים נפלאים. עם זאת, אני לא מכיר הקלטה שיוצרת רושם דומה לגרסה השוודית המצולמת מ–1965 עם אלכסיס וייסנברג, פסנתרן ייחודי שגם כיהן — פעם אחת ככל הידוע לי — כשופט בתחרות רובינשטיין. בעצם, זו גרסה שלא התקיימה מעולם במציאות. וייסנברג צולם כשהוא מנגן על פסנתר שקט, באולפן שהתרכז בצד החזותי. הצילום בשחור לבן, דרמטי ומסתורי. השפעת הקולנוע השוודי של אותן שנים ניכרת מאוד. אל הסרטון שהתקבל צורפה הקלטת אולפן של וייסנברג, ובה ביצוע של היצירה שהוא ממש עוצר נשימה. למרות מהירות גבוהה והרבה אנרגיה, הוא מצליח להבליט פרטים, גוונים וקולות בבהירות מדהימה. הצליל קצת מתכתי, ועדיין, זה קטע יוטיוב מכשף, וכיף לצפות בו, ולהאזין, שוב ושוב. 

מארן מארה: "אלכיונה". סולנים; קבוצת "לה קונסר דה נסיון"; מנצח ג'ורדי סוואל / ערוץ מצו HD, שבת, 6.5, 21:00

מארן מארה מוכר בעיקר בזכות יצירותיו לוויולה דה גמבה, אבל כאן, יצירה שונה, אופרה טראגית שבוצעה לראשונה ב-1706. תזכורת לרפרטואר העשיר של אופרות מוקדמות שרבות מהן אנחנו לא מכירים: כ–80% מכל האופרות נכתבו לפני שנת 1800. הביצוע הזה יוצע בשידור ישיר, אבל רק לבעלי מצו HD. ג'ורדי סוואל ינצח על צוות סולנים ובהם מרק מויון המרשים.

אנסמבל המאה ה–21 מבצע יצירות מאת קורטג, בן שבתאי וגארדלה. מנצח ז'ולט נאג' / מוזיאון תל אביב, שבת, 6.5, 21:00; מרכז המוזיקה ירושלים, משכנות שאננים, ראשון, 7.5, 20:00

"מסרים", הקונצרט הרביעי בסדרת "תגליות של אנסמבל המאה ה–21, משלב מספר אטרקציות. שתי יצירות ינוגנו בבכורה עולמית. האחת מאת המלחין הישראלי ארי בן שבתאי והאחרת מאת האיטלקי פדריקו גארדלה. היצירה של גארדלה, יליד 1979, נכתבה לנגן הטרומבון בני סלוחין, והוא ישתתף בביצוע. לצד היצירות החדשות, תנוגן יצירתו של ג'רג' קורטג, יליד 1926 ואחד המלחינים הבולטים במחצית השנייה של המאה ה–20. היצירה "מסרים מאת העלמה טרוסובה המנוחה". כתובה לסופרן ואנסמבל, וכתיבתה הסתיימה ב–1980. היצירה היא אולי מחווה ל"פיירו הסהרורי" של שנברג, שכתובה להרכב דומה. גם כאן, כמו ב"פיירו", יש 21 קטעים קצרים, מחולקים לשלוש חטיבות. עם זאת, הסגנון המוזיקלי רחוק משל שנברג. הטקסטים הם של רימה דלוס, משוררת רוסיה החיה בהונגריה.

נשים אוהבות ונשים נוקמות. שקד בר, סופרן; תזמורת הבארוק ירושלים; מנצח דוד שמר / הקונסרבטוריון בתל אביב, שלישי, 9.5, 20:00. ימקא, ירושלים, חמישי, 11.5, 20:00

הקונצרט מתרכז בנשים, ובעיקר בדמויות המיתולוגיות אריאנה, דידו ולוקרציה. יש רק יצירה אחת של מלחינה, אליזבת ז'אקה דה־לה־גר (1665–1729), שכתבה קנטטה על יהודית. בין היצירות האחרות יש כמה מוכרות ונפלאות, כמו "קינת אריאנה" של מונטוורדי ו"קינת דידו" מאת פרסל. לוקרציה על פי הנדל תוגש בתזמורו של אלון שב.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ