המלצות קלאסיות: 1.6 עד 8.6 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 1.6 עד 8.6

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
תיאודור קורנציס
תיאודור קורנציסצילום: Anton Zavjyalov / מתוך הא

הפרויקט הקאמרי הישראלי: "גלויה מווינה"

מתנ"ס גוש עציון, 5.6, 20:30. הקונסרבטוריון בכרמיאל, 6.6., 19:30. הסלון למוזיקה קאמרית, נען, 7.6, 20:00. מרכז אלמא, זכרון יעקב, 9.6, 13:00. הקונסרבטוריון בת"א, 10.6, 21:00.

זו סדרת ההופעות האחרונה של הפרויקט הקאמרי הישראלי, לעונה זו, בישראל. לקבוצה יש שני בסיסי פעילות, בישראל ובצפון אמריקה. בתחילת מאי הופיעו בניו יורק, וה"ניו יורק טיימס" מנה את הקונצרט שלהם בין האירועים הקלאסיים הטובים של אותו שבוע. ההופעות הקרובות בארץ יכללו יצירה מוכרת ואהובה, לצד התנסויות חדשות יותר.

חמישיית הפסנתר אופ' 34 של ברהמס נכתבה תחילה כחמישיית מיתרים ואחר כך לשני פסנתרים. בגרסה השלישית מצא המלחין את האיזון כששילב פסנתר עם רביעיית מיתרים, וזו אחת היצירות האהודות ברפרטואר הקאמרי. אופייה מוחצן ודרמטי, בעיקר בפרק הראשון והאחרון. יצירה שמושמעת הרבה פחות היא רביעיית המיתרים בלה מינור מאת פריץ קרייזלר. קרייזלר (1875–1962) נודע בעיקר ככנר עם צליל ייחודי ויכולות יוצאות דופן. כמלחין, הוא מחובר בעיקר לסגנון הרומנטי של המאה ה–19. חלק מסקרן במיוחד בתוכנית יהיה ביצוע בכורה לחמישייה חדשה, לקלרינט וכלי קשת, מאת המלחין והמנצח יואב תלמי. ינגנו בקונצרט: איתמר זורמן (כינור), יהונתן בריק (כינור), נתאי צרי (ויולה), מיכל קורמן (צ’לו), אסף ויסמן (פסנתר) וטיבי צייגר (קלרינט).

טריו נגה מנגנות רחוק

מועדון שבלול בת"א, 2.6, 16:00. קיבוץ מגן, 3.6, 13:00. מרכז המוזיקה מרום הגליל, 4.6, 20:00. קונצרט התרמה, הכנסייה הסקוטית, ירושלים, 5.6, 20:00.

חברות טריו נגה — עדית שמר (חליל), אורית מסר־יעקבי (צ'לו) ומגי קול (פסנתר) — מנגנות בדרך כלל בכלים "תקופתיים". בהרכב זה הן חוזרות לנגינה בכלים מודרניים, וחותרות לבטא גם בהם את תוצאות הלמידה של האסכולה ההיסטורית. הביטוי לכך ניתן בדרכי הפקת הצליל, באיזון בין הכלים ובהתייחסות לטקסט המוזיקלי הכתוב. טריו נגה מקיים שניים או שלושה סיבובי הופעות בשנה, וחלק מההופעות מוקדשות למטרות חברתיות והומניות. בסבב הנוכחי, יוקדשו הכנסות הקונצרט האחרון לסיוע לפליטים מסוריה, באמצעות ארגון "מוסאלחה".

התוכנית מרשימה ברבגוניותה, ובחריגה מן השגרה. השלישייה המקסימה במי במול מז'ור, הובוקן XV:29, של היידן, לצד סונטינה לחליל וצ'לו מאת אנדרה היידו, ושלישייה בסול מינור של קרל מריה פון ובר, לצד שבעת השירים הספרדיים של דה פאיה, באחד מעיבודיהם הרבים.

פרסל: The Indian Queen. מנצח תיאודור קורנציס. במאי פיטר סלרס

ערוץ מצו, רביעי, 7.6, 21:30

המנצח מבריק ומתוקשר, אבל בהפקה זו של תיאטרו ריאל ממדריד, הופנתה תשומת הלב בעיקר לבימוי. הנרי פרסל השאיר גרסה חלקית של אופרה־מחזמר, שבוצעה ב–1695, ושאותה לא הצליח להשלים עד מותו באותה שנה. יש תוספת, חלקית, מאת אחיו, דניאל, אבל היצירה לא שלמה, ובין יצירותיו של פרסל לבמה, היא מבוצעת פחות מהאחרות. ב–2013 העניק פיטר סלרס ליצירה פרשנות מעוררת מחלוקת, בסיוע המעצב גרונק ובניצוח תיאודור קורנציס. הם נוגעים בסוגיות היסטוריות רגישות, ויש סצינה בה חיילים ספרדים יורים במקלעים באינדיאנים. מעניין אם תחת נטל העיצוב והפרשנות ניתן עדיין ליהנות מהמוזיקה היפה של פרסל.

אליזבת חוינאצקה (Elisabeth Chojnacka)

נגנית הצ'מבלו אליזבת חוינאצקה (1939–2017) מתה השבוע בפריז. היצירה הראשונה ששמעתי בנגינתה היתה ה"פנדנגו" מאת אנטוניו סולר, והוא נשמע בידיה כמו מזרקה של צבעים — אבל עיקר פרסומה היה דווקא על ביצוע יצירות מהמאה ה–20 שנועדו לצ'מבלו. הגישה שלה לצ'מבלו, ולמוזיקה, אישית וייחודית.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ