המלצות קלאסיות: 15.6 עד 22.6 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 15.6 עד 22.6

אמיר מנדל
אנסמבל המאה ה-21
אמיר מנדל

קונצרט סיום העונה של אנסמבל המאה ה–21, בניצוח אד ספניארד / מוזיאון תל אביב, שבת, 17.6, 21:00. המרכז למוזיקה ירושלים, משכנות שאננים, ראשון, 18.6, 20:00.

קונצרט סיום העונה של אנסמבל המאה ה–21 יכלול את "אוקטנדר", יצירה שאורכה כשבע דקות, מאת אדגר וארז (1883–1965). היצירה כתובה לשבעה כלי נשיפה וקונטרה־בס, הרכב מעט חריג אצל המלחין. וארז היה צרפתי שחי בעיקר בארצות הברית. כל יצירותיו ששרדו, ביחד, מכילות פחות משלוש שעות של מוזיקה. עם זאת, השפעתו ניכרת על מלחינים רבים בהם פייר בולז, ג'ון קייג' ולוק פרארי. הוא מתרכז בכתיבתו בצבע, מרחביות וקצב. וארז התעניין בכלי נגינה חדשים, אלקטרוניים, ונחשב אחד מאבות המוזיקה האלקטרונית. "אוקטנדר" נכתבה ב–1923, לכלי נגינה מסורתיים, וללא כלי נקישה. זו יצירה מרוכזת שהצבע תופס בה מקום מרכזי, אבל אופיה אינטימי וקאמרי. שישים שנים מאוחר יותר, ב–1983, נכתבה יצירתו היפה של פרנקו דונטוני — "אלמארי" לפסנתר, צ'לו וקונטרה־בס. ביצירה, שאורכה כ-12 דקות, יש מתח מתמיד בין גוונים ומקצבים, ובין ההדהוד הכהה של כלי המיתר, לעיתים קרובות בפריטה, לאופי הנקישתי המודגש של הפסנתר. לצד היצירות שהן כבר קלאסיקה של המאה ה–20, יבוצעו שתי יצירות חדשות: "Attach" מאת מישל ון־דר־אה, מלחין הולנדי יליד 1970, יצירה שמשלבת כלים ואלקטרוניקה, וביצוע בכורה מעורר עניין ליצירה חדשה של המלחין הישראלי ראובן סרוסי.

הנדל: "יוליוס קיסר". אלון הררי; מצטייני כיתת האופרה באקדמיה למוזיקה ע"ש בוכמן־מהטה; ניהול מוזיקלי, פרופ' תמר רחום / אולם קלרמונט באקדמיית בוכמן-מהטה, חמישי, 15.6, 19:30; שישי, 16.6, 10:30; שבת, 17.6, 21:00

אין הרבה הפקות לאופרות של הנדל בישראל, אף שהן יצירות פופולריות למדי. עם זאת, ההמלצה על הפקת תלמידים איננה רק תוצאה של החסר הזה. יש משהו בהפקות של אמנים צעירים, בסדנאות ובאקדמיות שהוא אינטנסיבי ורענן ולעיתים מלהיב. "יוליוס קיסר" היתה אחת מהצלחותיו הרבות של הנדל, מרגע שהועלתה לראשונה, ב–1724. היא הוצגה עוד פעמים רבות במשך חייו, ונשארה אחת מאופרות הבארוק המושמעות עד היום. בהפקה זו משתתפים תלמידים מצטיינים ממגמת האופרה באקדמיה למוזיקה של תל אביב עם הקונטרה־טנור המנוסה אלון הררי בתפקיד הראשי, ומסקרן לשמוע את התוצאה.

וגנר: טנהויזר. מנצח עומר מאיר ולבר / ערוץ מצו HD, ראשון, 18.6, 21:30

באמת חבל שלא כל צופי הכבלים מחוברים למצו HD. זה ערוץ שמציע תוכניות שונות ממצו, ומעניינות. לצופה הישראלי, אופרה של וגנר זמינה רק אם הוא נוסע להאזין לה בחו"ל, או בהקלטות. כאן, הזדמנות לצפות בהפקה מ–2017, מבית האופרה "לה פניצ'ה", של "טנהויזר", אפרה שווגנר חיבר ב–1845 ושיכתב שוב ושוב במשך חייו. הטנור סטפן וינקה בתפקיד הראשי, ועומר מאיר ולבר מנצח.

באך: פתיחה צרפתית; סוויטות צרפתיות; פנטזיה כרומטית ופוגה. זוזאנה רוז'יצ'קובה, צ'מבלו / יוטיוב

נגנית הצ'מבלו זוזאנה רוז'יצ'קובה חגגה בינואר השנה את יום הולדתה ה–90, ולאחרונה יצא סרט דוקומנטרי של שעה וחצי שמספר על חייה. צריך לקוות שהסרט יגיע לישראל. רוז'יצ'קובה היתה הראשונה שהקליטה את כל יצירותיו של באך למקלדת. היא מורה מיתולוגית, ובין תלמידיה מוזיקאים שכבר עשו היסטוריה, כמו כריסטופר הוגווד, וגם צעירים בולטים כמו מהאן אספהאני. היא יהודייה שנולדה בצ'כיה, ונשארה בצ'כיה גם אחרי מלחמת העולם השנייה, שהכריחה אותה לשרוד את טרזין, אושוויץ וברגן בלזן. אף ששמה מעט פחות מוכר לרוב אספני המוזיקה, הביצועים שלה לבאך, שהוקלטו ברובם בשנות ה–60 וה–70, מעניינים להאזנה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ