המלצות קלאסיות 27.7 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות 27.7

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הארי כריסטופרס מנצח על הסיקסטין
הארי כריסטופרס מנצח על הסיקסטיןצילום: The Sixteen

פלסטרינה ופולנק עם הסיקסטין בניצוחו של הארי כריסטופרס / אתר BBC Radio 3 in Concert

קונצרט נפלא מפסטיבל יורק האחרון, שעיקרו מוזיקה מוקדמת. זה גם תחום הפעילות המקורי של קבוצת הסיקסטין ומנהלה המוזיקלי הארי כריסטופרס, אבל בקונצרט הזה הם שילבו מלחין בן המאה ה–16 — פלסטרינה — עם מלחין שיצירתו התרחשה במאה ה–20 – פולנק. כריסטופרס מוצא נקודות חיבור, אסוציאטיביות לפחות, בין השניים, בכך שלדעתו הם ניגשים אל הטקסטים הדתיים בדרך אישית וישרה, ובמיומנות כתיבה יוצאת דופן למקהלה. כשמאזינים לקונצרט ברצף, נוצרת חוויה מרתקת של ניגוד וגם של הרמוניה, שמועצמת על ידי השירה היפה של חברי הקבוצה. ההופעה היא חלק מפרויקט CORO של הסיקסטין. הוא התחיל כאירוע לציון המילניום, בשנת 2000, וכלל 12 קונצרטים בקתדרלות שונות, בניסיון לשחזר את הסביבה המקורית שבה נכתבו היצירות. עיקר הצלחתו של הפרויקט נבעה מן המפגש הייחודי עם הקהילה, בערים שונות, ועם קהל חדש, והוא נהפך לחלק ממסע ההופעות השנתי של הקבוצה. השנה שולבה גם הקתדרלה של יורק, שלוקחת חלק בפסטיבל. ההקלטה והשידור של הבי־בי־סי קלטו את האקוסטיקה המצוינת של המקום, שהיא מהדהדת ורחבה, ועדיין צלולה ומפורטת. אפשר להאזין להקלטת השידור המהנה הזה באתר, בשבועיים הקרובים.

מוצרט: "כך עושות כולן". הפקה קאמרית מבוימת של סדנת האופרה מירושלים / אולם אלמא, זיכרון יעקב, שבת, 29.7, 20:00

האופרה "כך עושות כולן" בוצעה עשר פעמים בימי חייו של מוצרט, ואחר כך זכתה לביצועים די נדירים, פה ושם. הרבה תשומת לב הופנתה לתוכן ולעלילה — הן מפני שההתרחשות אבסורדית ולא עומדת במבחן ההיגיון, הן מפני שבסטנדרטים של המאה ה–19, עצם הדיון בתוכן שמעלה האופרה — חוסר נאמנות — נתפש כלא מוסרי. רק אחרי מלחמת העולם השנייה נהפכה האופרה — האחרונה בשלוש שחיבר מוצרט לליברטו מאת דה־פונטה, אחרי "נישואי פיגרו" ו"דון ג'ובאני" — לחלק מהרפרטואר האופראי הסטנדרטי. תשומת הלב עברה בהדרגה לעיקר — למוזיקה המופלאה שממלאת את היצירה, לאריות הזוהרות ולאנסמבלים המרתקים. סדנת האופרה מירושלים תעלה גרסה מבוימת, עם תלבושות, באולם היפה של אלמא. שירה כרמון ואילונה טוביס יהיו האחיות פיורדיליג'י ודוראבלה. נעמה שולמן, המשרתת דספינה. סוניה מזר, המנהלת המוזיקלית של הסדנה, תנהל ותלווה מן הפסנתר, ותנסה לחפות על חסרונה של התזמורת, שגם לה תפקיד חשוב במוזיקה.

ראוול, שומאן וברטוק עם תזמורת טונהאלה בניצוח ליונל ברינגייה / ערוץ מצו, שני, 31.7, 21:30

תקופת הכהונה של ליונל ברינגייה כמנהל מוזיקלי בתזמורת הוותיקה של טונהאלה, בשווייץ, היתה קצרה ולא מוצלחת. הוא נכנס לתפקיד ב–2014, בגיל 28, ושנתיים מאוחר יותר הודיעה התזמורת על פרידה, עוד לפני תום תקופת החוזה הראשוני שנחתם לארבע שנים. למרות כשלונו של השידוך, נותרו כמה קונצרטים מוצלחים שהוקלטו במצו, כמו זה שהוקלט ב–2013, עוד לפני תחילת עבודתו הסדירה כמנהל מוזיקלי. התוכנית יפה: "יד לקופרן" מאת ראוול, הקונצ'רטו לפסנתר של שומאן בביצוע מרשים, עם הסולן מרטין הלמשן, והקונצ'רטו לתזמורת הנהדר של ברטוק.

מנדלסון ובריטן עם תזמורת טונהאלה בניצוח רוג'ר נורינגטון / ערוץ מצו, שני, 31.7, 22:56

מיד אחרי הקונצרט של ברינגייה, שידור של אותה תזמורת, הפעם בניצוחו של רוג'ר נורינגטון. שתי יצירות של מנדלסון — הפתיחה "רואי בלא" והסימפוניה השלישית — עוטפות את הקונצ'רטו לכינור של בריטן, שזוכה לביצוע מיוחד בידיה של אחת הכנריות הבולטות בתקופתנו, איזבל פאוסט. הקונצ'רטו נכתב ב–1938 ו–1939. הוא נפתח בהלמות תוף, כמו הקונצ'רטו של בטהובן לכינור, ובשנים האחרונות נמנה עם היצירות היותר מבוצעות של בריטן.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ