המלצות קלאסיות: 19.10 עד 25.10 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 19.10 עד 25.10

אמיר מנדל
תזמורת הרחוב הירושלמית
אמיר מנדל

תזמורת הרחוב הירושלמית. מנצח: עידו שפיטלניק. קריין: ירון לונדון. פסנתרנים: טינה רונקין ואיתמר פרג / בניין מועצת העיר, כיכר ספרא, ירושלים, שלישי, 24.10, 20:30. כניסה חופשית עם הזמנת מקומות מראש

תזמורת הרחוב הירושלמית מקדמת אג'נדה מוזיקלית וחברתית שמטרתה להגדיל את המרחב של מוזיקה קלאסית: קהל חדש, אתרים לא שגרתיים לקונצרטים, מודל כלכלי שמאפשר לה להציע כניסה חופשית לקונצרטים שלה. התזמורת נוסדה לפני ארבע שנים על ידי עידו שפיטלניק בן ה–30 שגם ינצח ביום שלישי הבא על קונצרט הבכורה של תוכנית חדשה. שותף לתוכנית זו ירון לונדון שכתב טקסטים חדשים ל"קרנבל החיות" של סן סנס וינחה את היצירה בסיום הקליל של הקונצרט. פרט לכך, בתוכנית, הסימפוניה מס' 83 של היידן, וקונצ'רטו BWV 1060 מאת באך, בגרסה לשני פסנתרים. הקונצרט יתקיים באולם של מועצת העיר ירושלים. הכניסה חינם על בסיס הזמנת מקום. החיבור של כל היסודות מסקרן.

סרט תיעודי: "זובין מהטה חובק עולם". במאית: בטינה ארהרדט. הקרנה ומפגש עם זובין מהטה והבמאית, בהנחיית פרופ' מיכאל וולפה / סינמטק ירושלים, שבת, 21.10, 11:00

לא מדובר בסרט תיעודי אובייקטיבי או תחקיר טלוויזיוני שבוחן את הקריירה של המאסטרו מנקודת מבט מאוזנת, ומעריך את פעילותו הנרחבת, כולל הכהונה הארוכה בתזמורת הפילהרמונית הישראלית, במונחים של הישגים וכישלונות. זה בעיקר מסמך שמתעד את הצדדים המפוארים בתולדות זובין מהטה ואת קסמו האישי הרב. בז'אנר הזה הוא קולח ומהנה, ומשובץ בקטעי מוזיקה יפים.

הסימפוניות של שוברט: לה מוזיסיין דה לובר; מרק מינקובסקי / ערוץ מצו, שבת, 21.10, 20:15 (4, 5); שני, 23.10, 17:30 ("הגדולה"); 18:30 (מס' 1, 2, 3); 20:00, (6ו-8 "הבלתי גמורה")

שלוש הסימפוניות הראשונות של שוברט נכתבו בין גיל 16 לגיל 18. הסימפוניה הרביעית, "הטראגית", חוברה כששוברט היה בן 19, אבל בוצעה לראשונה ב–1849, 21 שנים אחרי מותו. הסימפוניה התשיעית, "הגדולה", התגלתה לרוברט שומאן כעשור אחרי מותו של שוברט, והוא תיאר אותה כיצירה גאונית. למרות זאת, היא היתה מונחת שנים ללא ביצוע, עקב הקושי של תזמורות לנגן את הנושאים הארוכים לכלי נשיפה ולכלי קשת. במשך המאה ה–20 נהפכו הסימפוניות של שוברט ליצירות שמבוצעות לעתים קרובות. מרק מינקובסקי וחברי הקבוצה "המוזיקאים של הלובר" ינגנו אותן בכלי תקופה, שמעניקים לביצוע שקיפות, צליל מעודן ואיזון יפה בין כלי הנשיפה למיתרים.

באך: המיסה הגדולה. מנצח ג'ון אליוט גרדינר / ערוץ מצו, ראשון, 22.10, 21:30

הפרשנות העכשווית של ג'ון אליוט גרדינר למיסה בסי מינור של באך היא לא תמיד לטעמי, וסביר שאבחר באפשרויות אחרות להאזנה בבית. עם זאת, גרדינר הוא אחד המובילים של האסכולה ההיסטורית ואחד מפרשני באך הבולטים בעשורים האחרונים. ביצוע שלו למיסה הגדולה, בפילהרמוני בפריז, הוא אירוע מרכזי ששווה צפייה והאזנה מרוכזת. המיסה בסי מינור כתובה לטקסט התפילה בנוסח הקתולי, וחוברה בשלבים. תחילתה ב–1733, כשבאך פנה לנסיך הבוחר החדש של סקסוניה, שהיה גם היורש של מלכות פולין, וקתולי, בבקשה לקבל תואר של מלחין החצר. הוא חיבר אז חלק מהמיסה, והשתמש בחומרים מוזיקליים קודמים. את הנוסח המלא השלים בשנים האחרונות של חייו, כך שהיצירה מורכבת ממוזיקה שנכתבה משך עשרים שנים לפחות, ועדיין היא אחידה ומושלמת מקצה לקצה, ומוערכת כאחד השיאים של באך. עד כמה ייגע הביצוע המסוים הזה בכל מאזין, זה עניין אישי, אבל לא כדאי להחמיץ את ההזדמנות להתרשם, כשמצו משדר קונצרט חשוב כל כך.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ