המלצות קלאסיות: 9.11 עד 15.11 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 9.11 עד 15.11

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
האנו לינטו
האנו לינטוצילום: Veikko Kähkönen

האנו לינטו מנצח על ברטוק ולוטוסלבסקי, עם כריסטיאן טצלף בכינור, והתזמורת הסימפונית של רדיו פינלנד / ערוץ מצו, שבת, 11.11, 19:08

תוכנית של יצירות מהמאה ה–20 שבוצעה באוקטובר האחרון במרכז למוזיקה של הלסינקי. הכנר כריסטיאן טצלף היה הסולן בשני הקונצ'רטי של ברטוק לכינור. הראשון נכתב ב–1908, והוקדש לכנרת שטפי גאייר שברטוק היה מאוהב בה. גאייר דחתה את האהבה, ואת הקונצ'רטו, והיצירה בוצעה לראשונה רק ב–1956, אחרי מותו של המלחין. אחראי לביצוע המנצח השווייצי פול זאכר שהזמין, ודאג לביצועי הבכורה, של יצירות רבות במאה ה–20. הקונצ'רטו כתוב בשני פרקים, ומייצג את הסגנון המוקדם של ברטוק, מסורתי עם אלמנטים פוסט־רומנטיים בולטים. הקונצ'רטו השני נכתב 30 שנים מאוחר יותר ובוצע לראשונה באמסטרדם עם הכנר זולטן שקלי כסולן, בניצוחו של וילם מנגלברג. שקלי השפיע גם על מבנה הקונצ'רטו שכן הוא ביקש לשמור על המתכונת המסורתית של שלושה פרקים בעוד ברטוק התכוון לכתוב קונצ'רטו בפרק יחיד. הקונצ'רטו עוסק הרבה בווריאציות — הפרק השלישי הוא וריאציה על נושא מהפרק הראשון; הפרק השני כולו הוא סדרה מרהיבה של וריאציות. בין הרבה יצירות מופלאות של המלחין, זו אחת הכובשות ביותר. בחלק השני ניצח האנו לינטו על הסימפוניה הרביעית של לוטוסלבסקי (1913–1994) שכתיבתה הושלמה ב–1992. זו יצירה קצרה, 20 ומשהו דקות, בפרק אחד, שמחליפה מצבי רוח במהירות בין הלירי לדרמטי, בין הקופצני למסתורי.

ינעם ליף, ברליוז, ראוול ופרנסה באנסמבל מיתר / הקונסרבטוריון הישראלי תל אביב, חמישי, 9.11, 20:30; "אלמא", זכרון יעקב, שבת, 11.11, 20:00

מחזור השירים "לילות קיץ" מאת ברליוז עבר גלגולים בתהליך היצירה. הוא נכתב לקול ופסנתר, אחר כך תוזמר, בהדרגה, לקבוצת סולנים ותזמורת, אבל בפועל מבוצע לרוב על ידי זמרת אחת, מצו סופרן ולעתים סופרן, ותזמורת. אנסמבל מיתר יגיש את המחזור בגרסה נוספת, שעובדה על ידי דייוויד מתיוס לזמרת ו–11 נגנים. שחר לביא תהיה הסולנית. עוד בתוכנית, המסקרנת, מבוא ואלגרו מאת ראוול, אינטרמצי לשבעה נגנים מאת ינעם ליף ועשירייה מאת ז'אן פראנסה, לחמישיית כלי קשת וחמישיית כלי נשיפה.

ביוטיוב יש לא מעט ביצועים לגרסה התזמורתית של "לילות קיץ". לטעמי כדאי להאזין לזה של ורוניק ז'ן בניצוחו של ליונל ברינגייה; לביצוע הישן של רז'ין קרספן בניצוח ארנסט אנסרמה; ובעיקר להקלטה של לורן הנט ליברסון בניצוחו של ניקולס מקגיגן. הנט ליברסון (1954–2006) משלבת גוון קולי כהה, שירה נטולת מאמץ וכוח ביטוי לירי עמוק. הגרסה שלה מופיעה ביוטיוב בתפזורת, כשירים בודדים, אבל שווה את המאמץ שבאיסוף.

דניאל הרדינג ותזמורת פריז — קונצרט היובל / ערוץ מצו, שני, 13.11, 19:15

תזמורת פריז חגגה יום הולדת 50 עם המנהל המוזיקלי הנוכחי דניאל הרדינג בקונצרט שהוא הצהרת כוונות חדשנית, וגם תיבת הפתעות מוזיקלית מקסימה. הקונצרט משתלב עם פסטיבל הסתיו החדשני של פריז, ונפתח בסינפוניה הקולית, הצבעונית והאטרקטיבית מאת לוצ'אנו בריו. אחריה פואמה סימפונית למאה מטרונומים מאת ליגטי. זו יצירה נסיונית שנכתבה ב–1962, שבה עשרה מבצעים מפעילים מאה מטרונומים על הבמה, ויחסי הצליל והקצב שנוצרים ביניהם כשהם דועכים בהדרגה, יוצרים חוויית סאונד מפתיעה. עוד בקונצרט שתי יצירות מאת נגן הקלרינט ירג ויידמן שהוא גם מלחין מוערך, האחת פנטזיה לקלרינט סולו, והאחרת, "ניו יורק", בכורה ליצירה שהוזמנה לכבוד היובל של תזמורת פריז. הרדינג מסיים את הקונצרט בפואמה הסימפונית "הים", פואמה סימפונית שקלוד דביוסי חיבר בין 1903 ל–1905, והיא אחת מיצירותיו המושמעות ביותר.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ