בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות קלאסיות: 7.12 עד 14.12

תגובות
פיליפ גלאס
רויטרס

מלחיני השבוע: אופרה במאה ה–21 / אתר בי־בי־סי 3

תוכנית בת שעה שמאזנת היטב בין מלל לדוגמאות מוזיקליות. הסופר, המבקר ומחבר הטקסטים לאופרה דייוויד גריפיתס משוחח עם דונלד מקלוד מבי־בי־סי לשיחת הערכה על מצבה של האופרה העכשווית. הם מציינים שבמחצית השנייה של המאה הקודמת נחשבה האופרה לאמנות גוועת, וכיום, אולמות האופרה מלאים ויש הפקות רבות של להיטים אופראיים מסורתיים. בנוסף, הם מפנים את תשומת הלב אל אופרות חדשות שנכתבות עכשיו, או נכתבו בתקופה האחרונה, ומנסים לברר את היסודות שאפשרו את הצלחתן. בדרך כלל, לדעתם, אלו יצירות שיש בהן שילוב של שפה מוזיקלית חדשה שנלקחה מהמאה העשרים ושולבה עם יסודות מסורתיים ומוכרים יותר מן העבר כך שנוצר תמהיל שהוא מסקרן אבל מאפשר למאזין תחושה של התמצאות וביטחון. זו תוכנית ראשונה בסדרה מסקרנת של חמש. נידונו בה אופרות מאת פיליפ גלאס, היינר גבלס, ג'ורג' בנג'מין — האופרה "כתוב בעור", שבה אפשר לשמוע את זמרת הסופרן המדהימה ברברה הניגן — וכן "סוויטה לאמילי — כנגד השכחה" מאת קאיה סאריאהו, שהיא בעיניי המלחינה המעניינת ביותר בקבוצה זו.

סמטנה, שונפילד וברהמס עם שלישיית ירושלים / אודיטוריום הקונסרבטוריון בתל אביב, שבת, 9.12, 20:30

תוכנית מרעננת של חברי שלישיית ירושלים — הכנר רועי שילוח, הצ'לן אריאל טושינסקי והפסנתרן ירון רוזנטל. השלישייה הרומנטית והמתנגנת אופ' 15 של סמטנה נכתבה ב–1855 ונמנית עם קבוצה לא גדולה של יצירות קאמריות שחיבר המלחין. השלישייה המפוארת מס' 2, אופ' 87, מאת ברהמס, נכתבה בין 1880 ל–1882, ובוצעה לראשונה בדצמבר 1882 בפרנקפורט. בין שתי היצירות הרומנטיות, תנגן השלישיית יצירה קליטה וחיננית מאת פול שונפילד, "מוזיקת בית קפה". שונפילד, יליד דטרויט, מישיגן, ב–1947, הוא מלחין, מתמטיקאי וחוקר תלמוד. יצירתו משלבת תבניות קלאסיות עם אלמנטים של פולק ושל פופ, ואלה ניכרים מאוד ב"מוזיקה לבית קפה", הקלילה ומבעבעת, שאורכה מעט יותר מרבע שעה.

תחרות "פסנתר לתמיד" / מונארט, מרכז תרבות באשדוד, 12.12 עד 20.12

תחרויות מעוררות תמיד סקרנות ומעורבות רגשית עזה, של המשתתפים, וגם של הקהל. הן מעוררות עניין ויוצרות חשיפה, אם כי יש מחלוקת עזה אם הן טובות לאמנות. המחלוקת מתחדדת כשמדובר בתחרות "פסנתר לתמיד". היא קיימת מ-2009, וייחודה בכך שהיא פתוחה גם לפסנתרנים צעירים מאוד, גם ילדים. היא מתנהלת בארבע קטגוריות גיל: 6–11, 12–15, 16–18 ו-19–28, ומעניקה לזוכיה פרסים כספיים בסכום כולל כ–100 אלף שקל, שמגיעים מעיריית אשדוד, קרן יעקב ביסטריצקי, צפונות תרבות, מפעל אדמה אגן ותל-חי כיתות אמן בינלאומית לפסנתר. המנהלת האמנותית של התחרות היא ינינה קודליק, וברשימת השופטים שמות מוכרים ומכובדים. נוסף לפרס כספי, יתארחו הזוכים בתוכנית הטלוויזיה של פרופ' אריה ורדי, "אינטרמצו עם אריק".

שוסטקוביץ': קונצ'רטו מס' 1 לצ'לו — סולן ויקטור ז'וליין לפרייר, גמר תחרות המלכה אליזבת בבריסל, 2017 / יוטיוב

יצירה של ויקטור ז'וליין - דלג

התחרות היוקרתית שנוסדה ב–1937 בבריסל היא רב־תחומית וחילקה עד כה פרסים לכנרים, לפסנתרנים ולזמרים. מחוץ למעגל התחרות התלת־שנתי חולקו גם פרסים למלחינים. השנה התמקדה התחרות לראשונה בצ'לו. 12 צ'לנים הגיעו לגמר והצרפתי ויקטור ז'וליין־לפרייר זכה בפרס הראשון אחרי שניגן את הקונצ'רטו הראשון של שוסטקוביץ'. קל לאתר את ביצוע הגמר הזוכה ביוטיוב ומעניין להאזין לו, לצד ביצועים אחרים מאותו גמר. לאוזניי, הביצוע פחות מושלם, מאוזן ומדויק טכנית מאלה של מתחרים אחרים אבל מלא להט ואישיות, ומלהיב. דומה שהשופטים האזינו לרובד המוזיקלי והאמנותי יותר יותר מאשר לצד המקצועי והטכני.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו