המלצות קלאסיות: 14.12 עד 20.12 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 14.12 עד 20.12

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
קיריל פטרנקו
קיריל פטרנקוצילום: רויטרס

ריכרד שטראוס: "האשה ללא צל", אופרה, בביצוע האופרה הממלכתית של בווריה, בניצוח קיריל פטרנקו / ערוץ מצו, שלישי, 19.12, 17:30

ריכרד שטראוס (1864–1949) מעורר עדיין מחלוקות, אבל יצירותיו תופסות מקום בולט ברפרטואר של אולם הקונצרטים ובהקלטות. חלק מהמחלוקות הן מוזיקליות — האם המוזיקה שלו מחדשת, או שמרנית, האם היא שנונה ומתוחכמת, או שמא מוחצנת, וולגרית וצעקנית. מחלוקות אחרות נוגעות לביוגרפיה של שטראוס, שמונה ב–1933 על ידי גבלס לראש הלשכה המוזיקלית של הרייך השלישי, והפיק מהמנצח ארטורו טוסקניני את האמירה: "אני מסיר את כובעי בפני שטראוס המלחין, אבל מחזיר אותו מיד מול שטראוס כאדם". ככל שעולה ממכתביו של שטראוס וממערכות היחסים שלו, הוא היה רחוק מאוד מהשקפת עולם נאצית או גזענית, אבל העדיף להישאר בגרמניה, במידה רבה מפני שכלתו ונכדיו היו יהודים, והוא הצליח לנצל את השפעתו כדי להגן על חייהם בתוך המדינה.

שטראוס נחשב, יותר ויותר, לאחד המוזיקאים הדומיננטיים של תקופת המעבר מהרומנטיקה המאוחרת אל העידן המודרני. הוא מצא דרך שהרחיבה את הגבולות ההרמוניים של המוזיקה, טשטשה את הטונאליות וכך הרחיבה את גבולות ההבעה, מבלי ליצור נקודת שבר ומעבר חד כפי שעשו שנברג ותלמידיו. האופרה "האישה ללא צל" נכתבה בין 1911 ל–1915. התגובה לביצוע הבכורה, שהיה בווינה, ב–1919, היתה פושרת, במידה רבה בגלל עומס וסמליות רבה בעלילה, ובלברית, שחיבר הוגו פון הופמנשטאל. עם זאת, היצירה מצאה את דרכה לתוך הרפרטואר האופראי הסדיר. ערוץ מצו משדר הקלטה מ–1913 של ביצוע שמעורר סקרנות בעיקר בזכות המנצח. קיריל פטרנקו ייכנס בעונת 2019 לתפקיד המנהל המוזיקלי בתזמורת הפילהרמונית של ברלין. הוא הקליט מעט באולפן, וכל ביצוע חי שלו שהוקלט מעורר סקרנות, ובדרך כלל, גם התלהבות.

תחרויות האביב / פתיחה: שלישי, 19.12, מוזיאון תל אביב לאמנות

את תחרויות האביב — שמתקיימות בעיצומו של החורף — מקיימת קרן התרבות אמריקה־ישראל. משתתפים בהן השנה 39 מוזיקאים צעירים בארבע קטגוריות: 13 מתחרים בפסנתר, 9 בזמרה, 7 בצ'לו, ו–10 בכלי נשיפה ממתכת. התחרות תיפתח ב–19 בדצמבר ותימשך, בשלביה השונים, עד תחילת ינואר. יו"ר התחרות, אביגיל ארנהיים, מציינת שרמת המתחרים הולכת ועולה. הריגוש לקהל בתחרויות איננו נובע רק מרמת הביצועים אלא מאלמנט ההשוואה והתחרות עצמו, ומהמעורבות הרגשית שהוא מצית.

מוצרט, באך, דוהנני וברהמס עם גארי הופמן וחברים / הסלון למוזיקה קאמרית, קיבוץ נען, שלישי, 19.12, 20:00

הסלון למוזיקה קאמרית של קיבוץ נען מציע אולם ובו 150 מקומות, ישיבה נינוחה, חלקה על ספות וכורסאות, וכיבוד. גם התפריט המוזיקלי ל–19 בדצמבר מבטיח. שלישיית הפסנתר ק'542 של מוצרט, עם טל סמנון בפסנתר, יעל ברולסקי בכינור וקריסטינה רייקו קופר בצ'לו; הפרטיטה לכינור סולו, BWV 1006, בנגינתו של יהונתן בריק; סרנדה לשלישיית כלי קשת מאת דוהנני, עם יעל ברולסקי בכינור, שירה מיוני בוויולה וקריסטינה רייקו קופר בצ'לו; ושישיית כלי הקשת אופ' 36 של ברהמס.

יישות כפולה — יצירות מאת שארינו, פורר, דאן וקסנאקיס, עם אמרי טלגם בפסנתר ויעל סביאט בכינור / אולם קלרמונט בבית הספר למוזיקה בוכמן מהטה באוניברסיטת תל אביב, שלישי, 19.12, 19:30

ההרכב, פסנתר וכינור, הוא מסורתי, ונכתבו לו יצירות אהובות רבות, בהן מאת מוצרט, בטהובן, פרנק ודביוסי. אמרי טלגם ויעל סביאט יציגו יצירות חדשות, מסקרנות ומאתגרות לאותו הרכב, בהן יצירה של קסנאקיס, אחד המלחינים האינלטלקטואליים והמורכבים של המאה העשרים וגם יצירה מאת סלבטורה שארינו, יליד 1947, מלחין שצובר תאוצה ופופולריות באולמות ובהקלטות.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ