המלצות קלאסיות: 21.12 עד 27.12 - מוזיקה קלאסית - הארץ

המלצות קלאסיות: 21.12 עד 27.12

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

יצירות של אנרי דיטייה, ראוול ודביוסי — ליסה בטיאשווילי (כינור); ולרי סוקולוב (כינור); ז'ראר קוסה (ויולה) גוטייה קפוסון (צ'לו) פרנק בראלי (פסנתר) / ערוץ מצו, חמישי, 21.12, 17:30. שלישי, 26.12, 19:50.

אנרי דיטייה (1916–2013) הוא מלחין לא מאוד מוכר, ואפשר לקוות שהמצב הזה ישתנה. לטעמי, לפחות, הוא ייחודי ומקורי בין מלחיני המאה העשרים, והמוזיקה שלו נוגעת ומרגשת. בממסד המוזיקלי הצרפתי הוא היה פעיל ומוכר כשכיהן כראש חטיבת המוזיקה ברדיו צרפת מ–1945 עד 1963, ואחר כך כפרופסור למוזיקה באקול נורמל. גם כשרונו כמלחין זכה להכרה כשזכה בפרס רומא ב–1938. בכתיבה שלו ניכרים הדים לבני הדור הצרפתי הקודם, דביוסי וראוול, וגם השפעות של ברטוק וסטרווינקי. הוא מקיים סוג של דיאלוג מוזיקלי עם בן דורו אוליבייה מסייאן — ועם כל אלה, יש לו סגנון אישי ואמירה ייחודית. סוללה מפוארת של סולנים שפועלים בצרפת התכנסה לביצוע קונצרט נדיר ממש, ותבצע שלושה קטעים של דיטייה לצ'לו סולו, שהוקדשו לפול זאכר, פרלודים לפסנתר ואת רביעיית המיתרים הנהדרת Ainsi la nuit. בנוסף ינוגנו הסונטה היפה של דביוסי לכינור ופסנתר ושלישיית הפסנתר של ראוול.

הכנר עברי גיטליס בביקור בישראל / הקונסרבטוריון בעכו, ראשון, 24.12, 16:00 (כיתת אמן), 19:00 (קונצרט); אירוע הוקרה בקונסרבטוריון בתל אביב, שלישי, 26.12, 20:00

הכנר עברי גיטליס נולד בחיפה ב–1922, ומשנות ה–50 הוא מנהל קריירה בינלאומית. משנות ה–60 הוא מתגורר בפריז. הופיע פעמים רבות ביפן שם צבר פופולריות רבה. יש לו רשימת הקלטות ארוכה למדי. בולטת בה ההקלטה השנייה שלו, שנעשתה ב–1954, ובה הקונצ'רט של ברג שנכתב ב–1935. הוא פעיל גם בגיל 95, וישתתף בשלושה אירועים בישראל. ביום ראשון הוא יתארח בקונסרבטוריון של עכו, ויעביר שם כיתת אמן ב–16:00. ב–19:00 יתקיים קונצרט ובו ינגנו הפסנתרנים איתמר גולן ובשארה חורי את הפנטזיה אופ' 940 לארבע ידיים של שוברט, ואחר כך אמור גיטליס עצמו להשתתף בנגינת סונטה לפסנתר וכינור מאת מוצרט. ב-26.12 מתקיים אירוע הוקרה בקונסרבטוריון בתל אביב שיהיו בו מן הסתם טקסים ונאומים אך גם קטעי מוזיקה.

מנדלסון: כל הסימפוניות — התזמורת הקאמרית של אירופה, מנצח: יניק נזט־סגן / ערוץ מצו, ראשון, 24.12, 21:30, (סימפוניות 1,4, 5) ו-22:40 (סימפוניות 2,3)

נזט־סגן הקליט לאחרונה את כל הסימפוניות של מנדלסון, עם התזמורת הזו, באלבום מוצלח. לטעמי חמש הסימפוניות של מנדלסון לא אחידות ברמתן. השלישית והרביעית, הפופולריות מאוד, הן פנינים סימפוניות, והאחרות הן פסיפס של הברקות עם חולשות, נסיונות שהצליחו יותר ופחות ורגעים של כניעה להשפעות חזקות מדי של מלחינים שמנדלסון העריך. דווקא עם יתרונותיהן וחולשותיהן, החמש הן פורטרט מעניין של מלחין הזה, שאישיותו חסמה את כשרונותיו הנדירים. הצליל שנזט-סגן ממיע עם התזמורת הקאמרית של אירופה מלא ועשיר, קצת עמוס למי שהתרגל להשפעתן של תזמורות כלי התקופה. עם זאת, הנגינה צלולה, מפורטת וסוחפת.

באך: המיסה הגדולה. מנצח פיליפ הרווגה / שידור ישיר בערוץ מצו, שני, 25.12, 15:00

שידור חי של המיסה הגדולה של באך, בניצוחו של פיליפ הרווגה, בחג המולד, נשמע אכן כהבטחה לחגיגה. התזמורת גדולה, סימפונית ולא שגרתית בימינו לביצוע יצירה זו — תזמורת הקונצרטחבאו מאמסטרדם — אבל השידור יתנהל מאולם הבית שלה, עדיין אחד מאולמות הקונצרטים הצלולים והטובים בעולם. הרווגה מביא מהבית את מקהלת הקולגיום ווקאלה המצוינת שלו, וקבוצת סולנים שכוללת את זמרת הסופרן דורותיאה מילדס ואת הקונטרה־טנור דמיאן גויון.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ