שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אמיר מנדל
פבלו קזאלס
פבלו קזאלסצילום: Getty Images
אמיר מנדל

פבלו קזאלס: הסוויטות של באך לצ'לו סולו. "שירת הציפורים". קונצרט בבית הלבן / יוטיוב

הצ'לן פבלו קזאלס נולד ב–29 בדצמבר 1876. יום הולדתו לא מוזכר השבוע בערוץ מצו, או בבי־בי־סי, אבל אפשר לחגוג עם הקלטות מעניינות ביוטיוב. הוא היה פרופסור בקונסרבטוריון של ברצלונה בגיל 20. ב–1899 ניגן למלכה ויקטוריה. מ–1909 התחיל לנגן בקונצרטים את הסוויטות לצ'לו סולו של באך. כיום הן במרכז הרפרטואר של צ'לנים, אבל לפני קזאלס הן כמעט לא נוגנו, והוא הכניס אותן לרפרטואר. קזאלס, שחי 97 שנים וראה את הדרמות הגדולות של המאה ה–20, נמנה עם המוזיקאים שחשבו שעליהם להשמיע קול גם בנושאים חברתיים, פוליטיים ומוסריים שקרובים ללבם. הוא עזב את ספרד אחרי מלחמת האזרחים, גר בעיירה פראד בצרפת והפך אותה למרכז מוזיקלי. השמיע בהזדמנויות רבות מחאה על דיכוי הלאומיות של קטלוניה במשטר פרנקו, וסירב להופיע בארצות שהכירו במשטר זה, כולל ארצות הברית. ב–1961 שיכנע אותו הנשיא קנדי לנגן בבית הלבן ויש ביוטיוב הקלטה מקונצרט זה שכוללת את השלישייה אופ' 49 של מנדלסון, עם הכנר אלכסנדר שניידר והפסנתרן מצ'יסלב הורושובסקי, וכן סוויטה של קופרן, אדג'ו של שומאן וביצוע לשיר העם הקטלוני "שירת הציפורים" שקזלס הרבה לנגן אותו והפך אותו לסמל מוזיקלי של הלאומיות הקטלונית. הביצועים התיישנו מבחינת הרוח והסגנון, ועדיין יש בהם נינוחות שהצ'לו משרה ויחסי צבע יפים בין הכלים. ההקלטה המלאה לסוויטות של באך לצ'לו שנעשתה בין 1936 ל–1939, אחרי שנים רבות של ביצועים פומביים, מפתיעה גם כיום ברעננות שבה, בצליל הנקי ובפיסוק הזורם. זו גרסה מהנה להאזנה, נוסף על ערכה ההיסטורי. יש ביוטיוב גרסאות אחדות ל"שירת הציפורים" היפה, שקזאלס פרסם אותו מאוד, וכדי שחגיגת יום ההולדת תהיה שלמה, צריך לשמוע אחת או יותר מהן.

ברטוק: קונצ'רטו לוויולה. שנברג: סימפוניה קאמרית מס' 1, אופ' 9. סימפוניה קאמרית מס' 2, אופ' 38. ברנשטיין: מחולות סימפוניים מתוך "סיפור הפרברים". Les Dissonances / ערוץ מצו, שישי, 29.12, 13:25; 13:51; 14:15; 14:38

בסוף החודש יופסקו שידורי ערוץ מצו בחברת הלוויין "יס". מצו פרסמה הודעה וציינה שהסיבה להפסקת השידורים היא מחלוקת כספית. "יס" לא מסרה הודעה לעיתונות. במענה לשאלה הודיעה שתחליף את מצו בערוץ קלאסי אחר, מבית סטינגריי, שהמבחר שלו בינלאומי ומגוון יותר. לא נמסר מידע נוסף, וקשה היה להתרשם שהקבוצה הלא גדולה של צופי הערוץ הקלאסי מטרידה במיוחד את "יס". "מצו", שנתפש, כללית, כערוץ איכותי, ימשיך בינתיים לשדר ב"הוט" וב"פרטנר TV".

קבוצת "לה דיסונאנס" שפועלת במסגרת בית האופרה של דיז'ון תופסת נפח שידורים גדול בשבועות האחרונים. ביום שישי הם מופיעים בארבע משבצות שידור רצופות, ובהן ארבע יצירות שמציגות זוויות שונות במוזיקה של המאה העשרים. הקונצ'רטו של ברטוק לוויולה מצביע על כיוון משמעותי: המשכיות תוך הרחבת גבולות, והטמעה של יסודות עממיים וחוץ קלאסיים. שתי הסימפוניות הקאמריות של שנברג מדגימות תהליכים שעבר המלחין ששבר את כל החוקים ויצר מוזיקה ללא טונאליות. הסימפוניה הקאמרית הראשונה, אופ' 9, קודמת עדיין למהפכה הגדולה ששנברג חולל ויש בה יסודות פוסט־רומנטיים בולטים. את הסימפוניה הקאמרית השנייה התחיל לכתוב ב–1906, אבל סיים ב–1939. היא בנויה על יסודות א־טונאליים אבל מכילה כבר יסודות טונאליים ששנברג שב והגניב ליצירתו בתקופה המאוחרת. הסוויטה מתוך "סיפור הפרברים" של ליאונרד ברנשטיין, מ–1957, מדגימה את עבודתו של מלחין שהאמין שאטונאליות היא תאונה, שהטונאליות הכרחית ונצחית, ושיקף זאת ביצירתו.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ