רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החלטה אמיצה: אחרי 50 שנה, להב שני יחליף את זובין מהטה בפילהרמונית

שני, יליד 1989, ייכנס לתפקיד מנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בעונת 2020/21. חרף החששות הקשורים לגילו הצעיר ולניסיונו המועט, נזקפת לזכותו שורה של הישגים מרשימים

78תגובות
להב שני
עודד אנטמן

התזמורת הפילהרמונית הישראלית הודיעה היום (רביעי) על מינויו של המנצח והפסנתרן הישראלי להב שני למנהלה המוזיקלי הבא. הוא יחליף בתפקיד את זובין מהטה, שכיהן כמנהל המוזיקלי מאז 1969, החל מעונת 2020/21.

שני, שנולד בתל אביב ב-1989, החל ללמוד נגינה בפסנתר בגיל שש אצל חנה שלגי בקונסרבטוריון גבעתיים. הוא למד בבית הספר התיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין והמשיך את לימודיו בפסנתר אצל פרופ' אריה ורדי בבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. לאחר מכן, השלים את לימודיו באקדמיה למוזיקה ע"ש הנס אייזלר בברלין, שם השתלם בניצוח אצל פרופ' כריסטיאן אוולד ובפסנתר אצל פרופ' פביו בידיני. באותה העת הודרך על ידי דניאל בארנבוים. הוא הופיע לראשונה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית כפסנתרן סולן בגיל 16. 

להב שני מנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית בחגיגות ה-80 לתזמורת - דלג
להב שני מנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית בחגיגות ה-80 לתזמורתMarco Borggreve

הבחירה בשני, יליד 1989, היא החלטה אמיצה וחכמה. במובנים מסוימים, זו דווקא בחירה "טבעית". שני נולד בארץ וזוכה לאהדה של התזמורת והקהל. את ההזדמנות הראשונה בניצוח קיבל ממהטה, כשהוזמן, בגיל 20, להצטרף לסיור של הפילהרמונית בחו"ל כפסנתרן ועוזר מנצח. בעידודו של מהטה גם עבר לברלין, כדי לחיות בסביבה שחיה ונושמת מוזיקה. שם זכה לעידוד נוסף, תמיכה והדרכה מדניאל בארנבוים.

ב–2013 זכה בפרס הראשון בתחרות היוקרתית למנצחים על שם גוסטב מאהלר, ובאוקטובר באותה שנה הוזמן להחליף את קורט מאזור החולה בקונצרט פתיחת העונה של הפילהרמונית הישראלית. מי שהיה בקונצרט הזה — זוכר אותו. הנגינה היתה מלהיבה, הקהל עף מהתלהבות והיתה תחושה שקרה משהו מיוחד. כבר באותו ערב התחילה השיחה על כך ששני, אז בן 24, עשוי להיות מחליף ראוי למהטה. ב–2016 ניצח לראשונה על הפילהרמונית המצוינת של רוטרדם, שחיפשה אז מנהל מוזיקלי. אחרי מפגש אחד בלבד, הוצע התפקיד לשני, שכהונתו תתחיל בעונת 2018/19 והוא יהיה למנהל המוזיקלי הצעיר ביותר בה עד כה.

להב שני מדבר על הפילהרמונית הישראלית - דלג

שני הוא מנצח ומוזיקאי יוצא דופן. כל קונצרט שלו עם הפילהרמונית הישראלית עד עתה היה חגיגה. הוא מפיק מהתזמורת צליל עכשווי, שקוף ויפה. עם זאת, מנהל מוזיקלי מקיים עם התזמורת מערכת יחסים קבועה שכוללת את עיצוב הגוון והאופי של האנסמבל, בחירת נגנים, מתן כיוון לרפרטואר. יכולתו לבנות קשרים בינלאומיים משפיעה על סיכויי התזמורת להזמין מנצחים וסולנים בעלי שם, ועל סיכוייה לצאת למסעות בחו"ל. עליו להשתתף בגיוס תרומות ולנסות להחזיר את התזמורת למעגל ההקלטות. יכולותיו של להב שני בתחומים אלה עדיין לא ידועות. הוא אמנם רהוט, שקול וקומוניקטיבי מול התקשורת, אך אין ספק שיזדקק לתמיכה ושיתוף פעולה של נגני התזמורת ושל מינהלה יציבה, מודרנית ויעילה. דברים שנאמרו על ידי הנגנים בדצמבר 2016 ל"הארץ", כשבא לנצח על הפילהרמונית באותה שנה, מאותתים שהיחסים מתחילים ברגל ימין. "אחד מהחבר'ה. בחור מקסים בצורה יוצאת דופן. כיף כשהוא בא, כי הוא אחד מאיתנו. כיף לראות אותו מצליח"; "הניצוח שלו מיוחד כי הוא מתרגש. הוא ניגש לכל יצירה מחדש, כמו לאהבה ראשונה"; "הוא מצליח יותר מאחרים כי הוא מוכשר יותר, בעל ידע רחב, גם פסנתרן מצוין. יש לו גם רגישות ותפישה אינטואיטיבית, כזאת שאי אפשר ללמוד". צריך לראות כיצד תעמוד האהבה במבחן של יחסים ארוכים.

בצמוד לשאלות הניסיון, בולטת כמובן סוגיית גילו של שני. בעיני, הגיל לא בעייתי, אולי להפך. ליאונרד ברנשטיין היה בן 25 כשהוזעק להחליף את ברונו ולטר בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק. למחרת, היה לכוכב בינלאומי. מהטה ניצח לראשונה על הפילהרמונית הישראלית בגיל 25, ונעשה יועצה המוזיקלי בגיל 33. הכישרונות הגדולים נוטים לבלוט מוקדם, ולהב שני אינו יוצא דופן בכך. הפילהרמונית תעבור מהפך, ממנצח מבוגר במיוחד לצעיר במיוחד, עקב האנומליה של כהונתו הארוכה מאוד של מהטה. השרביט עובר לדור הנכדים.

זובין מהטה
שי סקיף

האתגר של שני לא יהיה בהכרח להפגין בגרות. הוא מצטיין בכך. עליו להצליח להיות מחובר גם לגילו ולדורו. לקרב את התזמורת לעידן הדיגיטלי, לוודא את נוכחותה המסיבית ביוטיוב ובאתרים משמעותיים; להיות שותף בקהילה ובתוכניות חינוכיות; ליצור אירועים מוזיקליים שפונים לצעירים ולנוער. אף שזה לא בהכרח עניינו של המנהל המוזיקלי, הוא ודאי יודע שמחיר הכרטיסים הוא מחסום לצעירים. כרטיסים זולים עשויה להיות דרך מצוינת להביא קהל חדש לקונצרטים. וכמובן, לרענן את הרפרטואר, לגוון אותו, לבנות תוכניות מעניינות מהסוג שמרבים לשמוע על במות הקנצרטים באירופה.

בנושא הרפרטואר, אמר שני בראיון ל"הארץ" ב–2016: "אני סקרן לשמוע מה עושים היום. נכון שמוזיקה טונאלית עיצבה את תולדות המוזיקה, ובטונאליות קל להתמצא ולזהות את המתח הרגשי שיוצר הנאה. אבל מלחינים גדולים יודעים ליצור מערכת ציפיות ואז לממש או לשבור אותן באופן שיוצר חוויה רגשית חזקה, עם או בלי טונאליות. ליגטי, למשל, כותב מוזיקה שאינה טונאלית אבל יוצר מתח וחוויה רגשית, וכבר נכנס לקאנון. כמנצח, אני מצפה לעסוק ביצירותיו יותר ויותר". זו היתה הבטחה חשובה ששני טרם קיים בפועל בקונצרט, וכשיקיים אותה, יהיה קל יותר לעשות זאת מול קהל מיומן ופתוח ברוטרדם, ברלין או פריז, מאשר מול הקהל התל־אביבי שנמלט באמצע הנגינה של "סימפוניית טורנגלילה" מאת מסייאן, או אפילו האופרה "חלום ליל קיץ" של בריטן.

כדי ליצור חיים מוזיקליים עדכניים ומעניינים בתזמורת הפילהרמונית, יצטרך שני להוביל תהליך הדרגתי שביסודו בניית יחסי אמון עם התזמורת ועם מנוייה. אי אפשר לקחת תזמורת שעיקר פרנסתה על המנויים, ובסיס הרפרטואר שלה נטוע במוזיקה של המאה ה–19, ולהזניקה לעולם חדש בלי לסכן את יציבותה. עם זאת, לא ניתן, ולא נכון, לנהל תזמורת לאומית על בסיס הרעיון שצריך כל הזמן לרצות את המנויים. ניהול מוזיקלי כרוך בגיבוש תפיסה אמנותית שמנסחת מה חשוב ומשמעותי במוזיקה כיום, לצד השאלה מה מהנה ומושך, וכיצד יוצרים סיפור מוזיקלי שנתי שהקהל רוצה לדעת מה יקרה בו.

שני מגיע מנקודת פתיחה טובה. אמנם חובת ההוכחה עליו, ויש חששות הקשורים לגילו ולניסיונו, אבל הוא נהנה גם מאהדה מיוחדת. צעיר, אבל כבר רשם שורה של הישגים מרשימים. בעל מעמד בינלאומי, אבל גם המנהל המוזיקלי הראשון שהוא ישראלי. כריזמטי, אבל נתפס כ"אחד מהחבר'ה" . התזמורת שיקבל התנהלה זה שנים מתוך שמרנות מחשבתית, והרגלי רפרטואר קבועים וצרים. בשנים האחרונות היא עברה תהליכי בנייה והתחדשות, קלטה נגנים מעולים, ונגינתה מצלצלת מצוין. הבחירה בשני מייצגת כוונה להמשיך את התהליכים שהנהיג מהטה, ולהוסיף להם אנרגיה של התחדשות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#