המלצות קלאסיות: 25.1 עד 1.2

אמיר מנדל
"מה עושות האיילות"
אמיר מנדל

"מה עושות האיילות" — הפקה לילדים באופרה הישראלית / האולם הקטן של משכן האופרה בתל אביב, שבת, 27.1, 11:00, 13:00.

האופרה הישראלית משקיעה משאבים ומחשבה בסדרת מופעים לילדים. זה, בפני עצמו, משמח. בשבוע שעבר הייתי עם בתי בהפקה של "אליסה בארץ הפלאות" מאת דוד זבה, ושנינו חשבנו שההפקה מוצלחת מאוד, ושנעשתה מתוך כבוד לקהל הצעיר, במחשבה, ובמקצועיות. בשבת, מופע חדש שמתמקד באוצר מוזיקלי ישראלי חשוב, הזמר העברי. במרכזו, שירי ילדות נוסטלגיים שכתבו ע. הלל, לאה גולדברג, ומרים ילן שטקליס והלחינו יוני רכטר, נורית הירש, אריה לבנון, נעמי שמר, צביקה פיק ומלחינים נוספים. סביבם יצרו הבמאית שירית לי וייס והמוזיקאי ערן זהבי תוכנית שמארגנת מערכת של סיפורים: על דני שהדמעות שלו בוכות מעצמן, מיכאל שהבטיח לבוא, ולא בא, הזברה שמסרבת להוריד את הפיג'מה, הסבון שבוכה, אדון שוקו המשמח, מקהלה עליזה, ילדה שחולמת על כובע קסמים, יקינתון שלומד לפרוח בזמן והאיילות בלילות. המפגש בין הדמויות, על הבמה, הופך את אסופת השירים למיני־אופרה, וגם יבוצע על ידי זמרות האופרה הישראלית: טל ברגמן, טל גנור, יעל לויטה לויטה וענת צ'רני. שירלי הוד היא המספרת. אני מנחש שגם הפקה זו תהיה מהנה, לילדים, ולא פחות להוריהם. בנוסף, זה מפגש מעניין בין המוזיקה הקלאסית, האופרה במקרה זה, לבין הזמר העברי, אליו התנקז הרבה מהכישרון המוזיקלי בישראל, וגלישתו אל הקאנון הישראלי הקלאסי היא תהליך טבעי.

גלוק: אלצ'סטה. מנצח אייבור בולטון / ערוץ קלאסיקה ("יס"), חמישי, 24.1, 22:10

"אלצ'סטה" נכתבה ב–1767 ומייצגת את השינויים שגלוק קידם בתפישת האופרה. הוא שאף להבליט יותר את העלילה והדרמה, ופחות, את היכולות האישיות של הזמרים. לשם כך, קיצר את האריות ונמנע מאריות ארוכות, חזרות בתוך האריה ושימוש בקישוטים מורכבים. השינויים ניכרים כבר ביצירתו הקודמת, "אורפאו ואאורידיצ'ה", ובולטים יותר ב"אלצ'סטה". האופרה מבוצעת לרוב בגרסתה השנייה, מ-1776, עם טקסט צרפתי ומוזיקה שנערכה אף היא.

תזמורת הקונצרטחבאו בניצוחו של דניאלה גאטי. סולן: יו יו מא (צ'לו) / ערוץ מצו ("הוט"), שבת, 27.1, 19:20

המנצח האיטלקי דניאלה גאטי, יליד 1961, לא מושך המון תשומת לב, אבל מחזיק באחת המשרות המבוקשות בעולם הניצוח. הוא המנהל המוזיקלי של תזמורת הקונצרטחבאו מאמסטרדם, אחת התזמורות הנחשבות ביותר, שיש לה גם אולם בית נדיר עם אקוסטיקה יוצאת דופן. מצו תשדר קונצרט שהוקלט באולם זה, בניצוחו של גאטי, ב–2015, ונפתח בקונצ'רטו הראשון של שוסטקוביץ' לצ'לו, עם יו יו מא כסולן. אחר כך הסוויטה התזמורתית מ"מפצח האגוזים" של צ'ייקובסקי, והבלט "ציפור האש" מאת סטרווינסקי. שלושת המלחינים רוסים, אבל ייחודם האישי ניכר.

תזמורת הקונצרטחבאו בניצוחו של אנדריס נלסונס / ערוץ קלאסיקה ("יס"), שני, 29.1, 12:00, 20:00

אותה תזמורת, כאן, בניצוחו של אנדריס נלסונס, יליד 1978, מנהל מוזיקלי בתזמורת בוסטון ובקרוב, גם בגוונדהאוז מלייפציג. הקונצרט התקיים ב–2014 ונפתח ב"קנטוס אמוריס" מאת מריוס פלוטהויס (1914–2001), מלחין הולנדי שנאסר בתקופת הכיבוש הגרמני, במלחמת העולם השנייה, ונשלח למחנה זקסנהאוזן, על רקע פעילות פוליטית בשמאל ובארגוני זכויות אדם. ב–1953 נישא ליהודיה ניצולת אושוויץ. בשנות ה–70 היה דמות בולטת בממסד האקדמי המוזיקלי בהולנד. אף שרוב יצירותיו לא מוכרות, הוא הלחין לא מעט. ביצירתו ניכרת השפעה של מלחינים צרפתים מדורות שונים, בהם דביוסי, מיו ופולנק. בהמשך הקונצרט שתי יצירות אטרקטיביות: הקונצ'רטו ברה מז'ור של ריכרד שטראוס לאבוב, והסימפוניה החמישית של שוסטקוביץ'.

תגובות