המלצות קלאסיות: 8.3–15.3

אמיר מנדל
רביעיית כרמל
אמיר מנדל

רביעיית כרמל מנגנת. בטהובן: רביעיית כלי קשת אופ' 135. ברטוק: רביעיית כלי קשת מס' 5 / אודיטוריום רמת הנדיב, 8.3, 20:00. המרכז למוזיקה ירושלים, 12.3 (אנגלית), 13.3 (עברית, 20:00. אודיטוריום בר אילן, 14.3, 19:30. מוזיאון טיקוטין, חיפה, 15.3, 20:00. הקונסרבטוריון, תל אביב, 16.3, 11:00.

אופ' 135, שהושלמה באוקטובר 1826, היא רביעיית כלי הקשת האחרונה של בטהובן, והיצירה הגדולה האחרונה שהשלים. ככל הרביעיות המאוחרות של בטהובן, יש בה יסודות פוליפוניים וחלקים שנשמעים חדשניים ועכשוויים גם כיום. בנוסף התפרסמה הרביעייה בגלל כיתובים של המלחין בפרק הרביעי והאחרון. לפרק כולו יש כותרת "ההחלטה הקשה", וסמוך לפתיחתו מופיעות שאלה ותשובה: "האם זה הכרחי?" או, בתרגום אחר: "האם זה חייב להיות כך?", ואז :"כך חייב להיות!". משמעות ההערות מעורפלת ועוררה דיונים רבים, ממיסטיים ועמוקים, עד שורה של בדיחות. יסוד נוסף בפרק האחרון הוא ציטוט משיר ילדים. תופעה כזו קיימת גם בפרק האחרון של הרביעייה החמישית מאת ברטוק, אף היא אחת היצירות הבולטות והמוערכות שקיימות להרכב זה. היא חוברה ב–1934, ובנויה במבנה סימטרי של חמישה פרקים, מהיר־אטי־מהיר (סקרצו) — אטי — מהיר. הקונצרט של רביעיית כרמל, בסדרת "מעבר לקשת" יכלול ביצועים של שתי היצירות האדירות האלה, וגם הרצאה שעוסקת ברקע ובהקשר ההיסטורי שלהן ומנסה להבין מדוע שיבצו המלחינים,לקראת סופן של יצירות מטלטלות כל כך, את הרכיב הנאיבי של שיר ילדים.

פוליני ותילמאן מנגנים ברהמס ובוזוני בדרזדן / ערוץ "קלאסיקה", שבת, 10.3, 22:00

לא ממש כוס התה שלי, אבל לחסידי הסגנון הרומנטי, המוחצן והעוצמתי שמחולל המפגש בין הפסנתרן מאוריציו פוליני למנהל המוזיקלי של השטאטקאפלה מדרזדן, זו חגיגה. במסגרת תפקידו, ממונה תילמאן גם על בית האופרה הסקסוני הממלכתי של דרזדן, הזמפראופר. שם, מונה ממש לאחרונה המנצח עומר מאיר ולבר למנצח האורח הראשי. הקוונצרט כלל קונצ'רטו לפסנתר ופתיחה של בוזני, ואז הקונצ'רטו השני של ברהמס, שהשניים הקליטו יחד. הביצוע שלהם דרמטי, רחב יריעה ורומנטי, וצפוי שיהיה לטעמם של רבים. בסיום ינצח תילמאן על הסימפוניה השנייה של ברהמס. הקונצרט הוקלט ב–2013, באולם של הזמפראופר.

מתיאס גרנה — כיתות אמן / אולם צוקר, היכל התרבות, תל אביב. ראשון, 11.3, 10:30

בכיתת אמן, מוזיקאי בשלבי הכשרה מבצע בפני אמן ותיק יותר, ומוכר, ומקבל ממנו משוב והארות על היצירה ועל הביצוע. לפעמים עולות תובנות מעניינות על המלחין, על היצירה או על עקרונות באינטרפרטציה. לפיכך השיעורים מעניינים למאזינים, ורבים מהם, כמו זה, פתוחים לקהל. לפעמים כיתות אמן גולשות ונהפכות למופע שבמרכזו המורה. בחלקן יש רגעים יפים של הקשבה לאמירה של האמן, ומאמץ לקדם ולשפר אותה בעזרת ניסיונו של המנטור. זמר הבריטון מתיאס גרנה הוא אמן רחב אופקים ועתיר ידע, איש שיחה קשוב ומעניין, ואפשר לקוות לכיתות אמן מעניינות בהדרכתו. בכיתות האמן ישתתפו המצו־סופרן חן הולצמן, הסופרן סיון קרן, הסופרן קסניה גלונטי והסופרן ירדן קיפרמן.

"מחווה לכדור הארץ" עם ג'ורדי סוואל. אבי אביטל בפסטיבל מצו / ערוץ מצו, ראשון, 11.3, 21:30, 22:28

תחת הכותרת המעט יומרנית "מחווה לכדור הארץ", משמיעים ג'ורדי סוואל ותזמורת הקונסר דה נסיון, יצירות יפות, בהן "הסערה" של לוק, "איתני הטבע" מאת רבל, "מוזיקת מים" של הנדל ו"קיץ" מ"ארבע העונות" של ויוולדי". בתוכנית הבאה, הקלטה של נגן המנדולינה המצוין אבי אביטל מפסטיבל מצו בפריז, 2016. גם כאן, "קיץ" מארבע העונות ועוד שורת עיבודים למנדולינה שמצטרפת לקונצרט יפה, בוודאי בידיו של אביטל.

תגובות