רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפלא של עלמה דויטשר, היופי הבלתי נתפס של קורנציס

זה היה צפוי, ובכל זאת מפתיע: סרט תעודה על ילדת הפלא עלמה דויטשר סוחף את הצופה לעולם אמיתי של קסם. וגם: סרט על המנצח היווני הסנסציוני תיאודור קורנציס. עם פתיחת פסטיבל אפוס מחר במוזיאון תל אביב

12תגובות
עלמה דויטשר. מנגינות שהמציאו לי הדמויות שהמצאתי
מורג טינטו

"מה, שוב תכתוב על הילדה הזאת, עלמה דויטשר, הרי רק לפני שנתיים כתבת עליה לכבוד ביצוע האופרה שלה 'סינדרלה' בפסטיבל בכפר בלום". השאלה הזאת הופנתה אליי בשבוע שעבר בנימה מוצדקת של תוכחה. זה היה לפני שצפיתי בסרט "בחיפוש אחר סינדרלה", שמתעד את ההכנות להעלאת גירסה חדשה, גרמנית, בגרמניה, ל"סינדרלה" של דויטשר.

לאחר שצפיתי בסרט, שאת כל יסודותיו יכולתי בעצם לשער מראש, התשובה על התוכחה הנ"ל היא: נכון, הכל ידוע, אבל זה סרט שאין להחמיץ. כי למה לחסר את הנפש מהנאה? הסרט, בהפקת הבי־בי־סי, מעשה ידי מורג טינטו, עם אלן ינטוב (מוותיקי הרשת) בתפקיד מראיין, יוקרן מחר בפסטיבל סרטי האמנות "אפוס" במוזיאון תל אביב (15.3, 15:30).

עלמה דויטשר - דלג

למי שעוד לא יודע (ויש לקנא בו, כי לפגישה הראשונה אין תחליף), הנה הפרטים העיקריים: עלמה דויטשר, בת 11, גרה עם הוריה ועם אחותה הצעירה הלן בדורקינג, אנגליה, קוראת מוזיקה (תווים) מגיל 3, מלחינה מגיל 5, מנגנת בכינור ובפסנתר. מדברת אנגלית וקצת עברית (בשנות הגנון התגוררה עדיין בישראל). אביה הוא הבלשן הישראלי גיא דויטשר. אמה ג'יין, בריטית, היא חוקרת ספרות.

מהזווית שלי, האלמנט העיקרי שהשתנה מאז הפגישה עם עלמה דויטשר לפני שנתיים, הוא שבינתיים האחות הלן גדלה אף היא והגיעה לגיל 8. הלן (עורכי הסרט נמנעו ברוב תבונה מלעסוק בה במישרין) מוסיפה לפגישה החדשה עם עלמה ממד מעצים ריגוש. לגמרי כצפוי, היא גם דומה וגם לא דומה לאחותה. בסרט מנגנות השתיים יחדיו יצירה לשני כינורות שעלמה חיברה.

דיווח נוסף על פרטי הסרט, שכאמור אינם מפתיעים, אינו נחוץ. ה"מה" צפוי, את ה"איך" צריך פשוט לראות ולשמוע. עלמה מספרת על תהליכי ההלחנה (את מקצת המנגינות ממציאות בשבילה דמויות בדויות, שהיא עצמה בדתה); עלמה נראית בשעת חזרה עם זמרים ועם תזמורת, בגרמניה, מעירה הערות על דגשים, על כלים שיש להבליט, מאתרת תקלות שהמנצח לכאורה לא מרגיש בהן (האמנם לא הרגיש, או שזה בשביל הקטע?).

הסרט מזמין את הצופים לבקר בתוך האגדה המוזיקלית המציאותית הזאת, ובקשר לכך מתאים להזכיר דברים ששמעתי לפני שנתיים מפי האב. דויטשר דיבר מעט על החינוך של עלמה, ציין מי הם המלחינים הגדולים החביבים עליה, הדגיש שלדעתו — ילדים אינם אמורים להיחשף לטרגדיות (אמנותיות). "אעדיף לקטוע לעצמי יד", אמר, "ובלבד שעלמה לא תראה את ריגולטו" (וגם לא את "דון ג'ובני").

שנתיים עברו, עלמה כבר נערה, האם הוריה עדיין מסוככים עליה מפני העלילות הטראגיות האלה? הסרט "בחיפוש אחר סינדרלה" אינו משיב על כך.

תיאודור קורנציס: "יופי בלתי נתפס"

תיאודור קורנציס, מוזיקאי יווני שמתגורר ברוסיה מזה שנים רבות, בן 40 פלוס, הוא מנצח סנסציוני. לפני שנים התוודעתי לכך בהאזנה לדיסק של האופרה "דידו ואניאס" מאת פרסל. קורנציס מנצח בהקלטה זו על זמרים בני לאומים שונים ועל תזמורת "מוזיקה אטרנה" הרוסית, שהוא עצמו ייסד, בנובוסיבירסק. בהשוואות בין הקלטות נחשבות ל"דידו", קורנציס, לדעתי, אינו מתבלט רק כאחת האלטרנטיבות המעניינות אלא כאלטרנטיבה הנבחרת.

סרט על קורנציס, מעשה ידי כריסטיאן ברגר, יוקרן השבוע ב"אפוס" (שבת, 15:00). אין זו תעודה מצטיינת, כי עושה הסרט אינו סקרן די הצורך, נראה שהוא מאמין שקטעי אופרות של מוצרט תחת ידו של המנצח עושות את העבודה. יש בכך מידה של אמת: גם מוצרט של קורנציס נשמע מיוחד, בזכות המנצח ובזכות הזמרים שהוא משכיל ללהק (בהם בין השאר סימונה קרמס הגרמנייה, שזימרה את "דידו" תחת ידו). כיום בסיסם של המנצח ונגניו בעיר רוסית אחרת, היא פרם. לפי הסרט יש שם בית אופרה רציני בהחלט והמנהלים שם נעתרים, ככל יכולתם, לפרפקציוניזם של המנצח.

תיאודור קורנציס, מתוך הסרט בפסטיבל אפוס
BFMI

הדיבורים של תיאודור קורנציס בסרט צפויים, כמעט קלישאיים (על גדולתו של מוצרט, על כך שהוא מתאמץ לשער איך מוצרט עצמו היה מבצע את האופרות שלו אילו חי היום, וכו'). כאמור, הבמאי אינו נובר, נמנע מלעסוק בחיים החוץ־מוזיקליים של המוזיקאי הנערץ (מן הסתם היה מצדיק זאת באי־היגררות ל"רכילות"). דוגמה חשובה יותר: הסרט נמנע מלהזכיר שקורנציס השתתף, בתפקיד ראשי, בפרויקט קולנועי רוסי ענק, סרט תיעודי למחצה (שכנאה עוד לא הוקרן) על חייו של הפיזיקאי הרוסי הגדול לב לנדאו. מה, זה לא מעניין?

בדרך אגב: ברשת זמין מאמר ב"גרדיאן" על קורנציס, מאת פסנתרן קונצרטים בריטי ושמו ג'יימס רודס (Rhodes). מבול סופרלטיבים כזה לא קראתי לפני כן מעולם. רודס מספר, בסגנון של "בגובה העיניים", כי אופרה אינה ז'אנר חביב עליו כלל, להוציא האופרות של מוצרט. על ההקלטות של קורנציס ל"קוזי", "נישואי פיגארו" ו"דון ג'ובני" הוא כותב, בין השאר, כי אלה האלבומים הכי נפלאים ששמע מעודו, למוזיקה הכי מעמיקה שאפשר לתאר.

צ'ייקובסקי - דלג

גלן גולד אמר בשעתו, מזכיר רודס, כי אין טעם לבצע יצירה שכבר בוצעה אלפי פעמים אלא אם כן יש מה לחדש בה. קורנציס, לדעתו, הולך רחוק יותר: לאחר ששיכנע את חברת "סוני" להשקיע סכומים מושחתים בהקלטות (המון "טייקים"), בפרם הרחוקה, הוא הצליח — כך לפחות באוזני רודס — להשלים גרסאות דפיניטיביות לשלוש יצירות הצמרת. "אני מאמין בקורנציס", מסיים רודס, הוא מפיק יופי בלתי נתפס". לשמע קטעים מתוך חזרות על "דון ג'ובני", בסרט, התפעלותו של רודס מובנת למדי.

מהטה ובארנבוים ופרלמן הצעירים

סרט נוסף בפסטיבל הוא בעיקרו קונצרט מצולם ומוקלט, תיעוד אירוע שהיה באולם "קווין אליזבט" בלונדון ב–1969. מנגנים: דניאל בארנבוים בפסנתר, עם אשתו אז ז'קלין די־פרה בצ'לו, עם חבריו הצעירים ממנו — יצחק פרלמן בכינור ופנחס צוקרמן בוויולה (שניהם בני 20 וקצת), ועם חברו המבוגר ממנו, זובין מהטה, בקונטרבס. היצירה: חמישיית "דג השמך" של שוברט. לפני הקונצרט עצמו מובאת כתבה קצרה, שהוכנה אז, על ההכנות. החבר'ה סיפקו את הסחורה, הראו כמה הם נהנים יחד, כי הם חברים. רואים גם את צוקרמן בוחר ויולה, רואים את פרלמן ומהטה משתובבים בנגינת הפראזות הראשונות מתוך הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון, פרלמן ביד שמאל בלבד וזובין רק מעביר את הקשת.

כל זה מלבב וטיפה גם עצוב: מהטה (ש"משתתף" מעט גם בסרט על עלמה דויטשר) הרי יפה תואר כיום כמו אז, לפחות, אבל כבר מהלך לאטו. הוא עדיין פעיל, וכמוהו שאר החברים (להוציא די־פרה, שמתה צעירה). לראות, להתענג, ובלי לנקר בשאלה אם זה היה ביצוע טוב במיוחד של "השמך".

ביצוע "דג השמך" באולם "קווין אליזבט" בלונדון ב–1969. במרכז: ז'קלין דה-פרה, וסביבה, מימין: פרלמן, מהטה, בארנבוים וצוקרמן, . מתוך פסטיבל הסרטים אפוס
Allegro Films


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#