המלצות קלאסיות: 29.3 עד 4.4

אמיר מנדל
הרמוני ז'ו
אמיר מנדל

פרס ראשון: תוכנית אינטרמצו עם הפסנתרנים הרמוני ז'ו, מקסים לנדו, יואב לבנון. מנצח ומנחה אריה ורדי / יוטיוב. שידור בטלוויזיה החינוכית: שישי, 30.3, 20:00 (הרמוני ז'ו ומקסים לנדו) וחמישי, 5.4, 22:00 (יואב לבנון)

הדיון על "ילדי פלא" הוא לא פשוט. יש סקרנות והתפעלות מהחשיפה לצעירים עם כשרונות יוצאי דופן. יש גם משיכה להיות ראשונים, לחזות היום במוזיקאים שיעצבו את העתיד. בפועל, רק חלק מ"ילדי הפלא" נהפכים למוזיקאים מובילים. לצד הכישרון, צריך לעבור את המשברים וההחלטות של גיל ההתבגרות; לבחור במחויבות הנגזרת מקריירה מוזיקלית מקצועית; לעמוד לאורך זמן בלחצים של הופעות, אימונים, תחרויות ונסיעות.

שתיים מתוכניות "אינטרמצו" של פרופ' אריה ורדי מציגות שלושה פסנתרנים צעירים: הרמוני ז'ו בת ה-11 מסין, מקסים לנדו מארצות הברית ויואב לבנון מישראל. התוכניות אינן נכנסות לסוגיות המורכבות ולשאלות סביב תופעת "ילדי הפלא". עם זאת, הן קולחות ומעניינות. עיקרן מוזיקה: קונצרטים שהקליטו הצעירים עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בניצוחו של אריה ורדי. הרמוני ז'ו ניגנה את הקונצ'רטו השני של בטהובן. מקסים לנדו, קונצ'רטו BWV 1060 מאת באך, בגרסה לשתי מקלדות, כשורדי מנצח ומנגן יחד עם לנדו. יואב לבנון בן ה–13 ניגן את הקונצ'רטו השני של רחמנינוב.

לצד ההקלטות מהקונצ'רטי, שולבו קטעי שיחה קצרים והקלטות מחוץ לאולם הקונצרטים שמראות את המוזיקאים הצעירים עוסקים בתחביביהם. הרמוני ז'ו משחקת שחמט, יואב לבנון מטיס רחפנים. מתנהלת שיחה קצרה על הזיקה בין התחביבים למוזיקה. כאמור, התוכניות לא עוסקות בשאלות המורכבות: כמה מניהול קריירה תובענית בגיל כזה הוא בחירה של הילד, ועד כמה הוא נדחף לכך על ידי סביבתו הבוגרת; כמה מוזיקאים רציניים היו "ילדי פלא" וכמה "ילדי פלא" שהיו חשופים לציבור בגיל צעיר, המשיכו והיו למוזיקאים מקצועיים. עד כמה גורם הגיל משפיע על עומק האינטרפרטציה של מוזיקה — האם יש למוזיקאים בגיל הזה באמת מה להציע ברמת האינטרפרטציה, מעבר להתפעלות ממיומנותם הטכנית, והאם חשיפה מוקדמת לקהל תורמת להתפתחותם המוזיקלית. מה שיש בתוכניות, זו במה ידידותית לאמנים להציג את עצמם, תוך צפייה מהנה.

דביוסי בבי־בי־סי / אתר רדיו בי־בי־סי 3

מאה שנים למותו של קלוד דביוסי. באתר של תחנת הרדיו בי־בי־סי 3 אפשר למצוא 16 פודקסטים שעוסקים ביצירותיו של הענק המוזיקלי רב ההשפעה, בחייו, באישיותו, ביחסיו עם מוזיקה צרפתית מוקדמת, עם מוזיקה של המאה ה–20 ועם ג'ז. האזנה לכל הסדרה, או לחלקה, מוסיפה ידע רב ותובנות מעניינות על המלחין, החל בשיחה הראשונה שמתווכחת עם החיבור המקובל בין דביוסי לאימפרסיוניסטים. נטען שם שדביוסי הוא מודרניסט שמבשר את המוזיקה של המאה ה–20, שיצירתו עמוסה במתח, מסתורין ולעתים אימה ושבמובנים רבים הוא רדיקלי יותר מסטרווינסקי. אגב, התייחסות דומה אפשר למצוא בסדרת המאמרים מ–2011 של אנתוני טומאסיני, מבקר המוזיקה הראשי של "ניו יורק טיימס", שהסתכן אז ודירג את "עשרת הגדולים", לטעמו, בין המלחינים. את דביוסי, שדורג חמישי, גם טומאסיני תיאר כאחד המייסדים החשובים והמשפיעים של המוזיקה של המאה ה–20. עם או בלי הסכמה עם כל הטענות שבפודקסטים, ההאזנה להם מרתקת.

באך: יוהנס־פסיון. ג'וליאן פרגרדיין (אוונגליסט); אנסמבל פיגמליון; מנצח רפאל פישון / שידור חי במצו ומצו HD, שבת, 31.3, 21:30

סיפור הצליבה, כפי שהלחין יוהן סבסטיאן באך, על פי יוחנן הקדוש, בפסחא. שידור חי מביצוע של אנסמבל פיגמליון עם המנצח רפאל פישון, בן 34, וכבר שנים לא מעטות בכיר בין המנצחים התקופתיים. משלב גישות וזרמים שונים, לא דוגמטי ולרוב מלהיב.

תגובות