המלצות קלאסיות: 12.4 עד 19.4

אמיר מנדל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אסה־פקה סאלונן מביט למעלה
אסה־פקה סאלונןצילום: אי־אף־פי
אמיר מנדל

כינור בארוק וצ'מבלו. הדס פבריקנט עם יזהר קרשון / הספרייה המוזיקלית ליד הקונסרבטוריון, באר שבע. שני, 16.4, 18:30

הקונצרט נועד לתלמידי הקונסרבטוריון ולקהל אורח. הוא יכלול הסברים קצרים שנועדו לתת רקע והעשרה להאזנה: על התקופה, היצירות, על כלי תקופה, התכונות המאפיינות אותם והסיבות לנגן בהם. בראש וראשונה, יכלול הקונצרט שתי יצירות מרהיבות ביופיין: הסונטה השישית של באך לכינור וצ'מבלו, והפסקליה לכינור סולו מאת ביבר. באך חיבר את הסונטות שלו לכינור ומקלדת בין 1720 ל–1725, ולמעשה אלה טריוסונטות לשני כלים: שני חלקים מלודיים, של הכינור ולצדו קו מלודי בצ'מבלו, ועוד חלק בצ'מבלו שהוא ליווי, באסו קונטינואו. מבחינת המאזין, התוצאה היא שבמקום דו שיח בין הכלים, הוא שומע השתרגות מורכבת של קולות ומרקמים. הסונטה השישית בקבוצה זו כתובה בחמישה פרקים, שלושה מהירים וביניהם שניים אטיים, והיא עשירה בגוונים, מנגינות ומצבי רוח מתחלפים. הפסקליה לכינור סולו של ביבר היא מעין נספח לסדרת הענק שלו לכינור — סונטות המסתורין, או סונטות "מחרוזת התפילה". 15 הסונטות הקצרות והנפלאות נכתבו, כנראה ב–1676, אבל נותרו עלומות עד תחילת המאה ה–20. הן מאופיינות בכיוונון לא שגרתי של מיתרי הכינור (סקורדטורה) כך שהאתגר הטכני של הכנר מתחיל בעצם הפקת הצליל, אבל התוצאה אכן מסתורית וקסומה. בתום הסונטות, מופיעה פסקליה — צורה מוזיקלית אופיינית לבארוק, שיש בה חזרה על מוטיב שמתפתח בצורה ספיראלית, תוך שמירה על מאפיינים נושאיים וקצביים. הפסקליה שאחרי הסונטות המלוות כתובה לכינור סולו — והיא מסחררת, הן לכנר והן למאזינים.

ברטוק: טירתו של כחול הזקן. פולנק: הקול האנושי. מנצח אסה־פקה סאלונן / ערוץ מצו, שני, 16.4, 12:30

שתי האופרות של המאה ה–20 — "כחול הזקן" של ברטוק לליברטו של בלה באלאש, ו"הקול האנושי" מאת פולנק, לטקסט של ז'אן קוקטו — בוצעו יחדיו באופרה גרנייה בפריז, בדצמבר 2015, בניצוחו של אסה־פקה סאלונן המצוין. הן מרתקות ואפלות בדרכים מנוגדות. ההפקה תשודר במלואה ב"מצו", לצופי "הוט".

עמוס אלקנה: TRIPP. אנסמבל מיתר. מנצחת קונסטנצה גורצי / יוטיוב

ההמלצה לא נועדה, כנראה, למי שמוזיקה חדשה ללא טונאליות מובהקת אינה מתיישבת לו באוזן בשום צורה ואופן. עם זאת, יצירתו של עמוס אלקנה, "TRIPP", לשני כלי נשיפה, שני כלי מיתר ופסנתר, היא קפיצית ולירית ומציגה קליידוסקופ של מנגינות יפות ושל גוונים מרתקים באנסמבל. מי שיאזין באוזניים פקוחות עשוי למצוא בה עניין והנאה מרובים. היחסים בין הכלים מורכבים ולכן משתתפת בהקלטה ובביצוע גם המלחינה קונסנטנצה גורצי כמנצחת, ויחד עמה מפיקים חברי אנסמבל מיתר — יעל ברולסקי, יוני גוטליבוביץ', הגר שחל, גלעד הראל ועמית דולברג — ביצוע סוחף, צבעוני ועשיר. מי שצורך את הקליפ ביוטיוב, ייהנה מהקלטה טובה של רפי אשל ומדינמיקה חזותית מעניינת, באחריותו של יואל קולינר, שמסייעים לריכוז. את "TRIPP" ניתן לשמוע גם כאחת משש יצירות של עמוס אלקנה שיצאו לאחרונה באלבום של חברת "Albany". היצירות הנוספות הן "Reflections" לכינור ואלקטרוניקה, בביצוע יעל ברולסקי; "זר לקורטג" לפסנתר סולו, עם עמית דולברג; "ארבעת האויבים" לקלרינט סולו, בנגינתו של גלעד הראל; "Whither do you go home" לצ'לו ואלקטרוניקה, עם דן ויינשטיין; "שיר" לחליל סולו, עם רואי אמוץ; "Shivers" לצ'לסטה, בביצוע עמית דולברג. היצירות באלבום יוצרות מגוון צבעוני ומרתק שמעניין להאזין לו ברצף, כמו גם לכל אחת מהן בנפרד. הביצועים מבריקים, ההקלטה מצוינת, והמכלול הוא תצוגה של מוזיקה עכשווית, מסקרנת, עמוקה ומציתה את הרגש והדמיון של המאזין.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ