אמיר מנדל

אנסמבל נקשני שטרסבורג. אנסמבל טרמולו. יצירות מאת גריזה, טאקמיצו, דור פישר, וארז, פרנק זאפה. בשיתוף אנסמבל המאה–21 / אולם רקנאטי במוזיאון תל אביב, שלישי, 8.5, 20:30

קונצרט שיתקיים בפסטיבל פליציה בלומנטל ולטעמי ההופעה המעניינת ביותר בו השנה. הוא נפתח ביצירה הדרמטית ורבת העוצמה של ז'ראר גריזה "Tempus ex machina" מ–1979. גריזה (1946–1998) היה מלחין עם שפה אישית וייחודית במחצית השנייה של המאה ה–20. עם זאת, כמו רבים מעמיתיו הצרפתים יש ביצירתו דגש עם גוני הצליל וזה ניכר גם ביצירה זו שכולה כלי נקישה.

יחסים של צבע והרמוניה עומדים גם במרכז יצירתו הקסומה של טורו טקמיצו "עץ הגשם" מ–1981. טקמיצו (1930–1996), מלחין יפני פורה שרכש את רוב השכלתו המוזיקלית בכוחות עצמו, התפרסם בזכות הבנייה של מצלולים מעודנים ויחסים הרמוניים שמהדהדים מסורות קלאסיות מערביות ויפניות, ומתחברים לסגנון מובהק שמייחד את יצירותיו.

אנסמבל כלי הנקישה משטרסבורג פועל כבר משנות ה–60 ונמנה עם הקבוצות הבולטות שמקדמות מוזיקה חדשה, דרך יצירות שבמרכזן כלי נקישה. הם עיבדו את יצירותיו הבולטות של אדגר וארז (1883–1965), "יוניזציה", לגרסת כלי נקישה, שתבוצע אף היא בקונצרט. אתם ינגנו חברי אנסמבל טרמולו הישראלי. חבר האנסמבל, תומר יריב, תורם לערב מחווה לפרנק זאפה, מלחין שהעולם הקלאסי מרבה לאמץ, לעבד ולבצע.

מסקרנת גם היצירה "אבסורד" מאת המלחין דור פישר שאינה מוכרת לי. פישר מרבה לשתף פעולה עם אנסמבל טרמולו וכבר כתב להם יצירות שזכו לאהדה.

איוון פישר מנצח על ברטוק / ערוץ מצו, שישי, 4.5, 21:30

למרות חיפושים נרחבים וכוונות טובות, אני מתקשה למצוא תוכנית מעניינת להמליץ עליה לצופי "יס" בערוץ "קלאסיקה". בחלק של מצו יש השבוע הרבה אטרקציות, בהן, למשל, הקונצרט הזה שהוקלט לפני שנה בבודפשט, בניצוחו של איוון פישר, עם תזמורת פסטיבל בודפשט שהוא מנהלה המוזיקלי.

התוכנית מרשימה וכולה ברטוק. יבוצעו שני הבלטים שחיבר. לחובבי הבלט, גם הצד הריקודי מיוצג. "המנדרין המופלא" לא זכור באותם הקשרים כמו "פולחן האביב" של סטרווינסקי, אבל הבכורה שלו, ב–1926, בקלן, עוררה שערורייה דומה, בגלל התוכן היצרי החשוף של הבלט. לאחר מכן הוטל איסור בעיר על ביצועים נוספים של הבלט. בהמשך עיבד ברטוק סוויטה תזמורתית מן היצירה, המתמקדת במוזיקה ואינה מעמיסה על המאזין את הסיפור על עוצמתה הקטלנית של התשוקה. זו הגרסה המושמעת יותר של היצירה.

"נסיך העץ" הוא יצירה מוקדמת יותר. ביצוע הבכורה שלה היה ב–1917. זה בלט שלא חולל סקנדל כמו "המנדרין המופלא" ולא היה ללהיט בקנה מידה כזה, אבל נכנס לרפרטואר המקובל ומבוצע באופן סדיר. היצירה כתובה לתזמורת גדולה, ונושאת עדיין שרידים להשפעות של מלחינים מוואגנר עד דביוסי.

המוטטים הגדולים של לולי, בניצוח ליאונרדו גרסיה אלרקון / ערוץ "מצו" HD, שבת, 5.5, 20:19

רוב הקריירה של ז'אן בטיסט לולי (1632–1687) התנהלה בחצרו של המלך לואי ה-14, מלך צרפת. הוא היה ה"מאסטר" הגדול של הבארוק הצרפתי, ומודל לחיקוי לבני דורו ולדורות הבאים, כמו ראמו ופרנסואה קופרן. בחייו כתב שפע של אופרות. כיום המוזיקה הדתית שלו מוכרת יותר. המוטטים הגדולים משוכללים במבנה הפוליפוני שלהם ומרהיבים ביופיים. שלושה מהם — "דיאס אירה", "טה דאום" ו"ממעמקים" — בוצעו בקונצרט זה, שהוקלט השנה בוורסאי, בניצוחו המרשים של ליאונרדו גרסיה אלרקון.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ