בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל "היום המשוגע": מוזיקה קלאסית בחבילות קטנות ונוחות של 45 דקות

פסטיבל "היום המשוגע", שיכלול 14 קונצרטים קצרים ואטרקטיביים, ייפתח מחר במרכז אלמא בזכרון יעקב. חבל שהתוכנית מדירה באופן נחרץ כל כך יצירות מהמאה ה–20

תגובות
נעם שריף. יצירתו "תפילות" תבוצע בפסטיבל
ללא קרדיט

פסטיבל "היום המשוגע" (La Folle Journee) / מרכז האמנויות "אלמא", זכרון יעקב. חמישי עד שבת

הרעיון מיובא מצרפת, ועיקרו, לארוז את המוזיקה הקלאסית בחבילות קטנות, נוחות, זולות ונגישות יותר — שיביאו קהל חדש אל האולמות. בשלושת ימי הפסטיבל יארחו אולמות הקונצרטים המצוינים של מרכז האמנויות במלון "אלמא", בזכרון יעקב, 14 קונצרטים. אורכו של כל קונצרט 45 דקות. ביום חמישי מתקיים קונצרט פתיחה, בשישי, שישה קונצרטים, ובשבת, שבעה. הם ערוכים בקפידה, איכותיים ומעוררים סקרנות, בבחירת התוכנית וגם בבחירת המבצעים.

Adam Laloum - Schumann - דלג

קונצרט הפתיחה וקונצרט הסיום יבוצעו על ידי מוזיקאים ישראלים. בפתיחה (חמישי, 11.10, 20:30), סימפוניה מס׳ 52 בדו מינור מאת היידן; "וריאציות רוקוקו״ לצ׳לו ותזמורת של צ’ייקובסקי, בעיבוד מרדכי רכטמן; "תפילות" מאת נעם שריף ופרק מהסימפוניה ה–33 של מוצרט. כל אלה בביצוע הקאמרטה הישראלית ירושלים בניצוח אבנר בירון, עם הלל צרי כסולן בצ'לו. קונצרט הסיום (שבת, 13.10, 20:30), היחיד שמוקדש למוזיקת בארוק, יציג קונצ'רטו לשני צ'מבלי של באך ואת ה"סימפוניה סאקרה" של היינריך שיץ, מלחין נפלא מהמאה ה–17. זאת, עם תזמורת הבארוק ירושלים בניצוחו של ג'ושוע ריפקין, פרשן וחוקר בולט של הבארוק ובעיקר של באך.

בין הפתיחה לסיום שובצו הרבה קונצרטים אטרקטיביים, שנבנו בקפידה, וכן מבצעים מוערכים מחו"ל, בהם שלישיית "Wanderer", רביעיית "פראצאק", הפסנתרנים עדו בר־שי, בוריס ברזובסקי, והצרפתי אדם לאלום (שניתן למצוא ברשת הקלטות מאופקות ויפות שלו למוזיקה רומנטית). רביעיית פראצאק תגיש, למשל, קונצרט יפה של מוזיקה צ'כית ובו הרביעייה השנייה של ינאצ'ק, "מכתבים אינטימיים", וה–12, "האמריקאית" של דבוז'ק (שישי, 12 באוקטובר, 17:45).

Dvořák - American Quartet, Prazak Quartet - דלג

שלישיית "ונדרר" תגיש את שלישיית "דומקי" הפופולרית של דבוז'ק לצד השלישייה היפה והפחות מושמעת, ברה מינור, מאת מרטינו (שישי, 12.10, 12:00). אדם לאלום ינגן קונצרט שכולו יצירה אחת: הסונטה ד' 894 מאת שוברט (שישי, 12.10, 16:00), ואילו עדו בר־שי יגיש תוכנית מרתקת שכותרתה "מפריז לאנדלוסיה", והיא כוללת יצירות קצרות מאת ינאצ'ק, דביוסי, גרנדוס ואלבניז, שיש ביניהן קשרים אסוציאטיביים (שבת, 13.10, 18:30).

עוד קונצרט שמוקדש ליצירה אחת יתקיים ביום שישי, 12.10 ב–20:30. הוא נותן הזדמנות להתיידד עם יצירה נפלאה שלאחרונה חוזרת לאולמי הקונצרטים ולאולפני ההקלטה, הקונצ׳רטו לפסנתר, כינור ורביעיית כלי קשת ברה מז׳ור, מאת ארנסט שוסון.  דמיטרי מאחטין (הולנד) ינגן בכינור,  אדם לאלום (צרפת) בפסנתר, ואיתם, רביעיית כלי הקשת ארדאו: מי־סה יאנג (דרום קוריאה), כינור;  קרול פטיטדמאנז׳ (צרפת), כינור; יוקו הארה (יפן), ויולה;  ז׳ואל מרטינז (צרפת), צ'לו.

אלה מספר דוגמאות מ–14 הקונצרטים שבעצם, כולם אטרקטיביים בזכות מבנה מהודק של התוכנית והפקדתה בידי אמנים מצוינים. 45 דקות הוא זמן האזנה מצוין לקהל שמבקש להתנסות. נתון אחד לא נלקח בחשבון. אם הקהל שיגיע לפסטיבל "היום המשוגע" אכן שונה מקהל הקונצרטים הקבוע, הוא איננו מגיע לאולם עם הדעות הקדומות שמאפיינות את הקהל הזה. לפיכך לא היה צורך להדיר באופן נחרץ כל כך יצירות מן המאה ה–20. רביעיות של וברן, הסונטה הנהדרת של בולז לחליל ופסנתר, הרביעייה הקסומה של דיטייה "Ainsi la nuit", אפילו רביעיות של ברטוק נעדרות מהרשימה. בוודאי לא מלחינים ישראלים, למעט יצירתו של נעם שריף. אם פונים לקהל חדש, ואולי צעיר יותר, ניתן להניח שהוא לא מאוים על ידי שפה חדשנית, אטונאלית או עכשווית־אקלקטית. צריך לקוות שהפסטיבל — רעיון מצוין בסך הכל — יזכה להצלחה, ובשנה הבאה, ירחיב את גבולות הדימיון והרפרטואר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו