אמיר מנדל
אמיר מנדל

קונצרט. 20 שנים לפרויקט הלאדינו של איתן שטיינברג ואתי בן זקן. אתי בן זקן ואנסמבל מודאליוס / היכל התרבות בתל אביב, אולם צוקר, רביעי, 5.12, 20:30

מקורם של שירי הלאדינו בספרד העתיקה והם התפזרו באירופה ובאגן הים התיכון, בעיקר עם יהודי ספרד, אחרי הגירוש. מדובר במאגר מוזיקלי גדול, עתיר מלודיות יפות ושירים טעוני רגש. חלקם נעשו מוכרים מאוד, חלקם עדיין די עלומים מבחינת הקהל. דורות של חוקרים, מוזיקאים ומוזיקולוגים עסקו באוצר המוזיקלי הזה. בין המבצעים הבולטים אפשר למנות את המוזיקאי הקטלוני ג'ורדי סוואל שהקליט ביצועים מפוארים ליצירות קלאסיות מרכזיות, אך גם אלבומים מרתקים של מוזיקת עולם ולא מעט שירי לאדינו, רבים מהם עם אשתו, זמרת הסופרן מונסרט פיגראס, עד מותה ב–2011. מבצעת בולטת מתחום מוזיקת העולם היא יסמין לוי שאביה, יצחק, היה חוקר חשוב של תרבות הלאדינו.

אתי בן זקן. מופע מחודש
אתי בן זקן. מופע מחודשצילום: נופר הורוביץ

אתי בן זקן היא זמרת אלט עם קול ייחודי ומרגש, וגם יוצרת בין תחומית. בן זוגה הוא המלחין איתן שטיינברג, שמתעניין בשירי עם ובתרבות מוזיקלית יהודית. באופן כמעט טבעי התחילו השניים בסוף שנות ה–90 לאסוף שירי אהבה ושירי חתונה יהודיים־ספרדיים. חלק מהשירים היו מוכרים לבן זקן מילדותה, כשירים שסבתה שרה. אליהם נוספו שירים בלאדינו ובחיכיתיה (ניב מרוקאי של לאדינו) ששטיינברג ובן זקן למדו ואספו גם מפי מבוגרים בני קהילות ספרד השונות וגם ממחקרים של חוקרי לאדינו שונים, בהם יצחק לוי, שושנה וייך־שחק, ומשה אטיאש ועוד.

המופע עלה לראשונה ב–1998 בשם "הכלה מתירה צמותיה, החתן מתעלף", עם עיבודים אמנותיים של שטיינברג. אני זוכר היטב את הקסם שהילך עלי האלבום שתיעד את המופע. שטיינברג המשיך לעבד את השירים במשך 20 השנים שחלפו מאז. אנסמבל מודאליוס, שהוא ההרכב הכלי של המופע, התרחב ובמופע החגיגי ב–5 בדצמבר יהיו על הבמה של אולם צוקר לא מעט נגנים. בתוכנית יש מגוון גדול של רומנסות. חלקן מוכרות במידה כזו שהקהל יוכל בוודאי להצטרף אל האמנים בשירה. כאלה הן "אדיו קרידה", "אברהם אבינו" ו"לוס ביבליקוס". חלקן רומנסות לא מוכרות, עתיקות שקרובות יותר לשירים מתקופת הרנסנס. רבות מאלה לא מושמעות לעתים קרובות על במה, כמו הרומנסות העתיקות "Girineldo" או "Porque no cantas". יהיו גם שירי חתונה של יהודי ספרד מצפון מרוקו כמו "Viva Orduenya". יושמעו גם ריקודים ספרדיים קצרים שנוגנו בחצרות האצילים בספרד של תקופת הרנסנס, ושירים שנשמרו על ידי הנוצרים בספרד, כמו השיר המפורסם Tres Morillas.

הגיוון, השילוב של המוכר מאוד עם העתיק והלא מוכר, העיבודים הייחודיים של שטיינברג, ההרכב הכלי המצוין שנאסף לאורך השנים, וקולה הנפלא של בן זקן — מצביעים על מופע מבטיח במיוחד.

"פרלמן". סרט תיעודי / ערוץ יס דוקו, ראשון, 2.12, 22:00.

סיפורו של יצחק פרלמן, שנולד ב–1945, מעניין. הוא לימד את עצמו לנגן בכינור בגיל שלוש, חלה בפוליו בגיל ארבע, החלים, נותר עם מגבלה בהליכה וללא נזק ליכולות יוצאות הדופן שלו בנגינה.

בתמיכה מסיבית של הוריו הגיע לארצות הברית, ללמוד בג'וליארד, ושם זכה לחשיפה לאומית בתוכנית של אד סאליבן ב–1958. התוכנית האיצה את הקריירה הבינלאומית שלו.

פרלמן מביא אל המצלמות דמות תוססת, סימפטית ושופעת הומור. קל לחבב אותו, וגם את רעייתו, שגם היא מקרינה חוכמה ושנינות. לא נדרש מאמץ רב כדי להפוך את החומרים האלה לסרט סימפטי, שמעורר חיבה והזדהות. הסרט שיוקרן ביס דוקו הוא ישיר ופשוט.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ