בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המלצות קלאסיות: 16.5–23.5

תגובות

ורדי: רקויאם. סולנים; מוזיקהאטרנה; מנצח תיאודור קורנציס / מדיצ'י טי־וי וערוץ מצו, שבת, 18.5, 10:55

ג'וזפה ורדי
Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea

האירוע המוזיקלי הזה כבר הוזכר כהמלצת השבוע, לפני השידור החי המסקרן. ההמלצה חוזרת, ומתעצמת, אחרי שהאזנתי לביצוע. אפשר לצפות בו ולהאזין לו בשידורים חוזרים במצו, ובנוסף, בכל עת, בערוץ האינטרנטי "Medici TV" שמשדר מוזיקה קלאסית. כדי לשמוע את הרקוויאם במלואו, לצד הקלטות רבות, ומשובחות, אחרות, צריך להירשם לתוכנית הפרימיום של הערוץ, בתשלום.

קונצרט - ורדי - דלג

יש הקלטות מוערכות, ויפות, ליצירתו הליטורגית המפוארת של ורדי. עם זאת, מעולם לא שמעתי אותה בביצוע נוקב ועוצמתי כמו זה שמפיק קורנציס עם צוות חזק של סולנים ועם המקהלה והתזמורת הקבועים שלו, מוזיקהאטרנה. כדרכו, הוא משלב אנרגיה סוחפת עם הקפדה קיצונית על פרטים ועל דיוק. מבחינת המהירויות והאינטנסיביות של הביצוע, יש משהו בגישה של קורנציס שמזכיר את ההקלטה המיתולוגית בניצוחו של ארטורו טוסקניני. אלא שלרשות קורנציס יש גם מקהלה ותזמורת איכותיים להפליא, ואמצעי הקלטה עכשוויים ומשוכללים. כל פרט מנוגן, מושר ונשמע בדייקנות. הניצוח מבליט את הרבדים הרב־קוליים בכתיבה של ורדי, לצד העוצמות הרגשיות האופראיות. הדינמיקה מרהיבה, משירה חרישית להפליא בתחילת היצירה, עד עוצמה מדודה וסוחפת בקטעים הדרמטיים. כל אלה מושגים תוך שמירה על ריכוז ועל אינטנסיביות מוזיקלית יוצאת דופן. כמעט שעתיים של טרנס מוזיקלי, שהמאזין נשאב לתוכו בקלות.

"קונטינו". מופע מחול של הכוריאוגרפית סשה וולץ, ליצירות של יאניס קסנאקיס, קלוד ויוויה ואדגר וארז / בית האופרה בתל אביב, חמישי, 16.5, 20:00; שישי, 17.5, 13:00; שבת, 18.5, 20:00.

מופע המחול הזה מצית את הסקרנות שלי בזכות פס הקול המרתק. אדגר וארז (1883–1965) הוא אחד היוצרים המקוריים במאה ה–20. ביצירתו דגש על צבעוניות, יחסים בין קבוצות כלים, גוני תזמורת חדשניים, מסתוריים ומרתקים. קלוד ויוויה (1948–1983), שנרצח בגיל 35 בפריז, נולד בקנדה, עבר לצרפת, למד אצל קרלהיינץ שטוקהאוזן ופיתח סגנון אישי ואמירה ייחודית בתוך הקבוצה של מלחיני האוונגרד. יאניס קסנאקיס (1922–2001)) עבר מיוון לצרפת ב–1947, ושם בעיקר התפרסם. הוא היה מהנדס ואדריכל, וחתר לשלב מבנים מתמטיים ומדעיים, וגם מחשוב, במוזיקה שלו. שלושה הקולות הרדיקליים האלה של המאה ה–20 משתלבים במהלך המופע של וולץ בקונצ'רטו של מוצרט לאבוב. במרכז החומר המוזיקלי ניצבת יצירתו של וארז "ארקנה" לתזמורת גדולה, שנכתבה בין 1925 ל–1927.

ביאטריצ'ה ראנה מנגנת את הקונצ'רטו לפסנתר של באך / יוטיוב

בגיל 26, צברה הפסנתרנית האיטלקייה באטריצ'ה ראנה (Beatrice Rana) רשימת הישגים מרשימה. בולטת במיוחד ההקלטה המצוינת ל"וריאציות גולדברג" של באך, אחת הפרשנויות המרתקות שהוקלטו ליצירה. היכולת של ראנה לגשת בביטחון ליצירותיו של באך, להתבונן לתוכן ולהציע מבט פרשני אישי ורענן, יוצאת דופן למוזיקאית צעירה. ההקלטה הזו, לקונצ'רטו ברה־מינור, שעלתה ליוטיוב לאחרונה (Piano Concerto in D-Minor, BWV 1052), נעשתה בקונצרט שנערך באוטרכט, הולנד. ראנה מנגנת עם תזמורת סינפונייטה אמסטרדם, אותה מובילה קנדידה תומפסון, מעמדת הכנרת הראשונה.

הקונצ'רטו ברה מינור, 1052 ברשימת יצירות באך, מוכר מעותק שנרשם על ידי הבן קרל פיליפ עמנואל באך ב–1734. מקובל לחשוב שנכתב מוקדם יותר, לפני המעבר של באך לליפציג ב–1723, ושכמו הקונצ'רטי האחרים של באך למקלדת, נכתב במקור לכלי אחר, כנראה כינור. עם זאת, גרסת המקלדת נשמעת מצוין והקונצ'רטו מנוגן לעתים קרובות, בצ'מבלו וגם בפסנתר. ראנה והתזמורת ההולנדית מציעים כאן ביצוע מאוזן שמשלב קפיציות סוחפת בפרקים החיצוניים עם ליריות מרגשת בפרק השני.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו