שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

"סימון בוקנגרה": כאופרה פוליטית, היא הכי טובה שיש

"סימון בוקנגרה", אופרת מופת פוליטית, תוצג באופרה הישראלית. מדוע זו יצירה מיוחדת במינה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"סימון בוקנגרה". השראה מלודית
"סימון בוקנגרה". השראה מלודיתצילום: יוסי צבקר
חגי חיטרון

בפתח שיחה עם המוזיקולוג יהואש הירשברג, על האופרה "סימון בוקנגרה", הזכרתי ביצוע קונצרטי של האופרה שהיה בהיכל התרבות, לפני שנים רבות, עם הפילהרמונית  ועם זמרים מעולים ובראשם הבריטון הרומני טומג'יאן. אמרתי שזו היתה אחת החוויות האופראיות הכי חזקות שעברתי. למרות היעדר בימוי ותפאורה לא חסרה לי תחושת דרמה. 

יהואש הירשברג, חוקר אמנות האופרה, ומחבר הספר המומלץ "קסם האופרות של ורדי": "לא נכחתי בקונצרט אז, ובכלל  אני לא אוהב ביצועים קונצרטיים של אופרות. אופרה היא יצירת אמנות כוללת - מוזיקה, בימוי, תפאורה, תאורה, תלבושות". במאה ה-19, ממשיך פרופ' הירשברג, מלחין אופרה מובהק בכלל, וורדי בוודאי, "לא כתב רק עיגולים על נייר, לא כתב תווים בלבד. הוא תיאר לעצמו את ההתרחשות כולה והוסיף הוראות שיבטיחו את התממשותה של ההתרחשות על הבמה בדרך שבה הוא דימיין אותה".

מהו מקומה של "סימון בוקנגרה" במכלול האופרות של ורדי?

"ורדי לא כתב אפילו אופרה לא טובה אחת, הביקורת העצמית שלו היתה קיצונית. יש טובות ויש אחדות — הידועות והמבוצעות ביותר — שהן יצירות מופת. 'סימון בוקנגרה' נמנית עם אלו, עם הקבוצה שבצמרת, לצד אאידה, ריגולטו, לה טרוויאטה, אותלו, נבוקו, נשף מסכות, כוחו של גורל.

"יהואש הירשברג. "ורדי לא כתב אפילו אופרה לא טובה אחת
"יהואש הירשברג. "ורדי לא כתב אפילו אופרה לא טובה אחתצילום: אמיל סלמן

"ואם מדברים על ורדי כמוליד יצירות מופת, מלה או שתיים כהסבר גדולתו. ורדי היה גדול בכך שידע לבנות איזון בין השימוש ה'רגיל' בשפת האופרה — קונבנציות אופראיות שהבטיחו קשר עם הקהל, שהכיר את הקונבנציות —- ובין המסר הייחודי, מסר ששונה אצלו בכל אופרה.

"בהקשר הזה, של העברת מסר, 'בוקנגרה' מיוחדת מבחינת עושר האפקטים ומבחינת העיסוק בכמה נושאים, שמשתלבים להפליא. הנושא הפוליטי — הצבת השאלה מי ראוי לשלוט באיטליה (סימון בוקנגרה, באופרה, הוא מודל, בעיצובם של כותב הליברית ושל ורדי), בתוך סיפור על תככים, מזימות, רוע, הולכת ההמון באף. כאופרה פוליטית, זו אופרה ראשונה בדירוג בעולם האופרה בכלל, לצד 'טוסקה' של פוצ'יני. נושא שני: יחסי אב ובתו, נושא שהעסיק את ורדי גם באופרות אחרות.

"נושא מרכזי נוסף: חיים מוחמצים בגלל יריבות מוטעית, טראגית, בין שתי דמויות מרכזיות. סיפור אהבה? יש, כרגיל, אבל זה בהחלט לא המרכז. בניגוד לציפיות, שיא באופרה אינו דואט אהבה של גבר ואשה, אלא הדואט של השליט בוקנגרה והאציל פייסקו, בסיום. יריבים שנוכחו בטעות האיומה ששלטה בהם לאורך שנים וריסקה את חייהם.

"עוד שיא שייך לחלק הפוליטי: הקטע של כינוס המועצה הגדולה של העיר גנואה. הרגע הגדול במעמד הזה מגיע כשבוקנגרה, שדמותו מבוססת על הדוכס ששלט בגנואה במאה ה–14, קורא באוזני המתכנסים מכתב היסטורי של המשורר פטררקה, התובע שלום בין גנואה לוונציה. זאת כנגד תביעתם של האצילים (ה'פטריקים') מקרב חברי המועצה, שדורשים לצאת למלחמה על ונציה. בוקנגרה, באופרה, מצהיר כי ונציה וגנואה הן ערים אחיות בתוך איטליה ומדגיש את תמיכתו בשחרור איטליה ובאיחודה".

באופרה הזאת, הוא אומר, "יש עומק בעיצוב חמש הדמויות הראשיות: סימון, יריבו פייסקו, בתו של סימון, מריה, אהובה של מריה, גבריאלה אדורנו, התככן הרוצח פאולו". בעיקר הגיבור, סימון, הוא אדם רב פנים ורב עלילה: שודד ים, אמיץ, אב אוהב, שליט חזק וסמכותי אבל סלחן.

בעלילה כרוכה גם השתלשלות "טלנובלית": ילדה שהופקדה למשמרת נעזבה לנפשה לאחר שהאשה שהופקדה לשמור עליה מתה. הילדה העזובה אומצה, גודלה בזהות בדויה ומתגלה לאביה סימון בהיותה כבר עלמה.

יש באופרה "סימון בוקנגרה" אריות שהן מעין "כרטיס ביקור" של היצירה כולה?

"אין. ההשראה המלודית ניכרת מאוד, מוזיקה נפלאה לכל האורך, אבל אין אריות שבולטות כלהיט. אין אריות שמיועדות להבלטת יכולת טכנית או יפי קול של הזמר או הזמרת".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ